Η συλλογικότητα είναι στάση ζωής που σημαίνει πως δεν είσαι ένας και μοναδικός, αλλά μέρος ενός συνόλου και πως η δύναμη για να γίνουν σπουδαία πράγματα , είναι η ένωση διαφορετικών σκέψεων και δράσεων που μπορούν να συμβάλουν με μια ομαδική καλοσύνη και στην δημιουργία ενός κοινωνικού έργου ή ενός λειτουργήματος !
Όσον αφορά την δική μου συνεισφορά στην τάξη δεν είμαι βέβαιη πως μπορώ να απαντήσω με σαφήνεια αλλά ίσως να μπορέσω στο μέλλον. Πάντως είμαι ευτυχής που έμαθα μέσα από την ιδιαίτερη και σύντομη σχέση μου με τους μαθητές μου , να δέχομαι την διαφορετικότητα τους και να έχω υπομονή και θέληση για επικοινωνία και συνεργασία και να μαθαίνω από τους ίδιους σπουδαία πράγματα εκτός του να μεταδίδω γνώση. Επίσης, χάρηκα που αρκετοί από αυτούς έχουν καλό χέρι στο σχέδιο και δούλεψαν έτσι ώστε να βελτιωθούν και να αναπτύξουν περισσότερο την δημιουργικότητά τους. Όμως ένα μεγάλο ευχαριστώ θα απευθύνω στους μαθητές που ενώ πίστευαν ότι δε μπορούν να σχεδιάσουν, με εμπιστεύτηκαν και κατάλαβαν ότι είναι ικανοί ενώ κάτι τους εμπόδιζε να το δοκιμάσουν! Ο πειραματισμός, η έρευνα και η μελέτη βοηθά τον καθένα μας ξεχωριστά να εξελίσσεται και να μπορεί να αντιμετωπίζει το κάθε τι , όσα εμπόδια και να του παρουσιαστούν, να τα προσπερνά και να τολμά να ζει!
Η δράση ξεκίνησε αρχικά ώς ιδέα και άσκηση στους μαθητές μου της Γης Λυκείου Γαζίου , Κρήτης να έρθουν σε επαφή και να γνωρίσουν το έργο του σπουδαίου καλλιτέχνη της Ύστερης Αναγέννησης- Μανιερισμού, Ελ Γκρέκο ( Δομίνικο Θεοτοκόπουλο ) , που ήταν γεννημένος στην Κρήτη και έχει πάρει το σχολείο το όνομα του. Έτσι τους οργάνωσα με βάση φωτοτυπίες που τύπωσα από λεπτομέρειες έργων του και κυρίως μορφών ( Ιησούς, Μαρία, Αυτοπροσωπογραφία ) να σχεδιάσουν με ελεύθερη την φαντασία τους κυρίως και λιγότερο την παρατήρηση αυτή καθεαυτή πώς «βλέπουν» σύμφωνα με την προσωπικότητα τους, την κάθε μορφή χωριστά.
Το μικτής τεχνικής έργο ή κολλάζ ή παπιέ κολέ ( 1) δηλ το 3πτυχο με τα διαφορετικά σχέδια των μαθητών σε ένα σύνολο και ενιαίο σχεδιαστικό χώρο ( ενότητα μέσω γραφών και σχεδιαστικών λύσεων ) και εν δυνάμει έργο που έφτιαξα, σηματοδοτεί για μένα την νέα προσέγγιση που θα χαρακτηρίζει τον ήδη υπάρχον μεμονωμένα η και μελλοντικό καθηγητή και δάσκαλο που θα έχει πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας. Με λίγα λόγια , πέρα από τα εφόδια όπως πνευματικά, ηθικά ,κοινωνικοπολιτικά, πολιτισμικά, οικολογικά, μη δογματικά και την αληθινή σχέση με τους μαθητές, θα πρέπει στο μέλλον η μάθηση να διακρίνεται από συλλογικότητα , συνεργατικότητα με τα παιδιά, τα παιδιά μεταξύ τους και με τους άλλους συναδέλφους για να επιλύει προβλήματα και να υπάρχει ουσιαστική σφαιρικότητα γνώσης μέσα στην τάξη.
Άλλες δράσεις μου στα σχολείο ήταν η συνεργασία μου με τα παιδιά της Α’ λυκείου και του Φυσικού , για την εικαστική πρόταση σε διαγωνισμό στο Cern με θέμα την σκοτεινή ύλη. Εκεί φτιάξαμε μια κατασκευή σε μακέτα με πλαστικό υλικό που τσαλακώσαμε , βάψαμε και τοποθετήσαμε με τρόπο ώστε να θυμίζει την Μεγάλη έκρηξη ( Big Bang). Να σημειωθεί ότι φτιάχτηκαν και 4 αφίσες επιπλέον μετά το πέρας του σχολικού ωραρίου.
Μια άλλη συμμετοχή μου σε έργο ,μια δράση της θεατρολόγου του σχολείου, που αφορούσε την κακοποίηση της γυναίκας.
Τελική μου συνεργασία στο σχολείο αυτό ήταν με τον Χημικό, όπου με θέμα την χημεία , έφτιαξα μια αφίσα από λεπτομέρειες σχεδίων και ζωγραφιές , ένα κολλάζ στοιχείων που είχε σαν σύνολο την ενίσχυση της ιδέας μιας μαθήτριας μου και την συμμετοχή όλων των παιδιών( συλλογικότητα) να διακρίνεται όχι καθαρά ένα πρόσωπο παιδιού που φοράει γυαλιά και βλέπει με το ένα μάτι την φύση και το άλλο την χημεία!
Στο μάθημα Project με τα παιδιά της Β’ Λυκείου του 4ου Λυκείου Ηρακλείου , εκτός από τις ομαδικές και ατομικές τους εργασίες με 4 θέματα, δημιουργήσαμε και κολλάζ από σκίτσα τους που δούλεψα σε ενιαίο χώρο σχεδίασης και ζωγραφικής πάνω σε χαρτόνια.
Θέμα Πρότζεκτ : “ O Αθλητισμός ”
Θέμα πρότζεκτ : “ Η Ισότητα των Δύο Φύλων ”.
Θέμα Πρότζεκτ : “ Ζωοφιλία ”
Θέμα Πρότζεκτ : “ H Μετανάστευση ”
Αξίζει να αναφερθώ σε σημαντικούς και πολύ σπουδαίους εκπαιδευτικούς Γενικής Παιδείας που γράψανε Ιστορία με την δημιουργική και ανοιχτή εκπαιδευτική τους ταυτότητα . Από τον Σωκράτη, -Δεν επιδίωξε να τον κάνει αντίγραφο του- Πλάτωνα -Τον άφησε να ακολουθήσει τη δική του πορεία – Αριστοτέλη , στον Rousseau, που υποστήριζε το σεβασμό στην προσωπικότητα του παιδιού, στον προστάτη των πτωχών,Pestalozzi , μέχρι τους νεότερους στοχαστές όπως στον Paulo Freire, με το βιβλίο Δέκα επιστολές προς εκείνους που τολμούν να διδάσκουν καθώς και τον Mezirow, Brookfield, Peter Jarvis και Alan Rogers που ασχολήθηκαν με ιδιαίτερο ζήλο και ανέπτυξαν θεωρίες που αφορούν την μάθηση, και κυρίως την διερεύνηση των χαρακτηριστικών της ενήλικης µάθησης.
Πρωτοπόροι και εφευρέτες, κατά μία έννοια του κολλάζ ή papier collé – εικαστική σύνθεση που αποτελείται από κομμάτια χαρτιού κολλημένα στην επιφάνεια του καμβά, ήταν οι κυβιστές ζωγράφοι, κατά την περίοδο του Συνθετικού Κυβισμού, Braque και Picassο.
Πηγές:
1). Η παιδαγωγική σχέση ( PowerPoint )
2). http://philomusos.blogspot.com/2009/04/ek.html
3) Η Ι∆ΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ ΚΑΙ Ο ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΣΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ σύµφωνα µε τη θεωρία του Jack Mezirow για τη Μετασχηµατίζουσα Μάθηση. Αλέξης Κόκκος
Χριστίνα Λουκίδη
Εκπαιδευτικός ΠΕ 08
Αριστούχος απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών.
Email : [email protected]