Ρεπορτάζ: Ιωάννα Βλαχάκη
Μέσα σε κλίμα έντασης και αγανάκτησης εγκρίθηκε τελικά κατά πλειοψηφία στη διάρκεια της σημερινής έκτακτης συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Μαλεβιζίου το μοναδικό θέμα, που είχε να κάνει με την αμοιβή για το ναυαγοσωστικό έργο του Ιουνίου και Ιουλίου της αναδόχου εταιρείας 'Μακριδάκης Σταύρος'.
Ο συγκεκριμένος ανάδοχος παρέχει ναυαγοσωστική κάλυψη για τις παραλίες του δήμου Μαλεβιζίου, εκτός από Αγία Πελαγία, Λυγαριά και Μονοναύτη, που ανάδοχος είναι ο Κώστας Κλάδος.
Τα…ξίφη τους διασταύρωσαν πρώην και νυν ανάδοχοι του έργου.
…Κόκκινο πανί για τον πρώην ανάδοχο αποτέλεσαν τόσο η απευθείας ανάθεση του έργου, όσο και οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν, με το δήμο Μαλεβιζίου να σπεύδει από Δευτέρα μέχρι και στον εισαγγελέα για κατάθεση, όπως δήλωσε ο αντιδήμαρχος κ. Κύρκος.
Ήδη η δικηγόρος του δήμου Χριστίνα Κοκκινάκη ζήτησε άμεση επαφή και έγγραφη ενημέρωση από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου, ώστε να αναδειχθεί η αλήθεια, καθώς υπάρχουν, όπως είπε χαρακτηριστικά στο Δημοτικό Συμβούλιο, "στοιχεία που αντιφάσκουν μεταξύ τους".
Συγκεκριμένα, στη σημερινή έκτακτη συνεδρίαση για την αμοιβή του έργου προς τον ανάδοχο 'Σταύρος Μακριδάκης' βρέθηκε ο πρώην ανάδοχος Κώστας Κλάδος κι εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση τόσο στο νυν ανάδοχο, όσο και στο δήμο Μαλεβιζίου.
Με έκπληξη διερρωτώνταν πέρα από δημοτικούς συμβούλους και η αξιωματική αντιπολίτευση αν ακολουθήθηκαν τα νόμιμα και από τις δύο πλευρές και αν θα έπρεπε να ψηφίσουν υπέρ για να δωθεί η αμοιβή για τους δύο πρώτους μήνες ανάθεσης του έργου.
Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Θανάσης Κύρκος κατά την τοποθέτηση του έφτασε στο σημείο να αναφέρει ότι "μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα θα πάω στον εισαγγελέα να καταθέσω τα απαραίτητα έγγραφα. Υπάρχουν καταγγελίες από ανταγωνιστικές επιχειρήσεις, γι αυτό και προχωρήσαμε σε αυτή τη διαδικασία".
Σημειώνεται ότι προηγήθηκε μηνυτήρια αναφορά από τον κ. Κλάδο στις 20/7/2018 στον εισαγγελέα κατά παντός υπευθύνου για την απευθείας ανάθεση και λειτουργία του ναυαγοσωστικού έργου χωρίς, όπως αναφέρει ο ίδιος, να πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου.
Αναλυτικότερα, το λόγο αρχικά πήρε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Θανάσης Κύρκος, ο οποίος, αφού προέβη σε μια σύντομη ανασκόπηση, τόνισε πως η ανάθεση του έργου έγινε με βάση τη νομοθεσία κι έφτασε η ώρα της πληρωμής, με την όλη διαδικασία να έχει εγκριθεί στις 17/8/2018 από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης.
Επειδή όμως υπάρχουν καταγγελίες, όπως είπε, για την όλη υπόθεση από ανταγωνιστικές επιχειρήσεις θα καταθέσει στον εισαγγελέα τα σχετικά έγγραφα.
Στη συνέχεια πήρε το λόγο ο κ. Κλάδος, ξεκαθαρίζοντας πως ήρθε στο Δημοτικό Συμβούλιο όχι για να αντιδικήσει, αλλά για να καταθέσει διάφορα έγγραφα που δείχνουν ότι δεν πάρθηκαν όλα τα νόμιμα στην όλη διαδικασία αναδοχής.
Παρακάτω ακολουθούν οι δηλώσεις που έκανε ο κ. Κλάδος στο 'maleviziotis.gr'.
Κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ο κ. Κλάδος αναφέρθηκε όπως είπε στην "ουσία", λέγοντας μεταξύ άλλων χαρακτηριστικά: "Σας έχω κοινοποιήσει έγγραφα ότι υπάρχει ανάδοχος με λιγότερα χρήματα και την προπαραμονή κάνετε απευθείας ανάθεση. Σας εξαπατεί ο κ. Κύρκος ότι τηρείται το 31/2018. Δεν υπήρχε ποτέ ταχύπλοο σκάφος και ο απολογισμός ήταν ένας θάνατος.
Για ανακρίβειες στα όσα έλεγε ο κ. Κλάδος έκανε λόγο ο κ. Κύρκος, κάνοντας αναφορά στα έγγραφα που έστειλε ο δήμος στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και στα όσα έλαβε από αυτήν.
Όσον αφορά στο δυστύχημα που αναφέρθηκε ο κ. Κλάδος κι έχει να κάνει με τον Αυστριακό τουρίστα που πέθανε στη Λυγαριά στις 8 Αυγούστου, ο κ. Κύρκος ανέφερε να μη χρησιμοποιεί το συγκεκριμένο γεγονός, διότι έχει αναλάβει την προανάκριση το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου. Παράλληλα ο κ. Κύρκος διάβασε και τι είχε αναφέρει τότε σε ανάρτηση του στο διαδίκτυο ο κ. Κλάδος, ο οποίος έκανε λόγο -όπως είπε- για ατύχημα και όχι πνιγμό.
Στο σημείο αυτό να τονιστεί και η θέση που πήρε η Παγκρήτια Σχολή Μακριδάκη με τον Μανόλη Μακριδάκη να αναφέρει ότι "στις 14 με 15 Μαϊου καταθέσαμε όλα τα έγγραφα για τις άδειες των σκαφών", ενώ τη δουλειά της ΜΑΕΔΗΜ, με τρεις πύργους, που στοίχισε 35.000 ευρώ με ΦΠΑ "δεν την πήραμε εμείς".
"Ευθύνη δεν έχει η ανάδοχος του έργου για το θανατηφόρο περιστατικό στη Λυγαριά", διευκρίνησε ο κ. Μακριδάκης και τόνισε πως "μηνύσεις δεν κάνω προς το παρόν. Όμως του χρόνου όποιος δεν έχει άδεια σχολής θα με βρει μπροστά του".
Ακολουθούν παρακάτω τα όσα δηλώθηκαν στο 'maleviziotis.gr' από την Παγκρήτια Σχολή Μακριδάκη.
Πάντως μέσα σε όλα αυτά που αναφέρονταν στο Δημοτικό Συμβούλιο από πρώην και νυν αναδόχους του έργου λίγο νωρίτερα είχε πάρει το λόγο και ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κ. Γενναράκης, ζητώντας να του εξηγήσουν "το κατ' επείγον σήμερα". "Υπάρχει κάποιο πρόβλημα;", ρώτησε απευθυνόμενος στον ανάδοχο του έργου.
"Δεν υπάρχει μυστικισμός. Υπάρχουν καταγγελίες από ανταγωνιστικές επιχειρήσεις. Γι αυτό προχωρήσαμε σε αυτή τη διαδικασία", ανέφερε ο κ. Κύρκος. Ειπώθηκε παράλληλα πως ο ανάδοχος είναι απλήρωτος από την 1η Ιουνίου και για όλο αυτό το χρονικό διάστημα, ενώ έγινε λόγος και για το κόστος του έργου ναυαγοσωστικής κάλυψης των παραλιών του δήμου, το οποίο ανέρχεται πλέον στα 135.000 ευρώ με ΦΠΑ, γιατί απαιτούνταν επιπλέον εξοπλισμός, σύμφωνα με το νέο Προεδρικό Διάταγμα.
"Απλά εφαρμόζουμε το Προεδρικό Διάταγμα. Τα έξτρα χρήματα αφορούν τα μέσα και τις ευθύνες που έβαλε το Προεδρικό Διάταγμα ξεκαθάρισε ο κ. Κύρκος, κάνοντας λόγο για χαμηλό κόστος του έργου. Μάλιστα, αναφέρθηκε στο γεγονός πως σε όλους τους δήμους με το νέο Προεδρικό Διάταγμα διπλασιάστηκε το ποσό για το ναυαγοσωστικό έργο. Παράδειγμα αποτέλεσε ο δήμος Χερσονήσου, όπου τονίστηκε ότι το έργο από 200.000 εκτοξεύθηκε στις 680.000 ευρώ.
Διευκρινίστηκε παράλληλα από την πλευρά της προέδρου της ΜΑΕΔΗΜ κ. Εύης Αποστολάκη ότι το Προεδρικό Διάταγμα ανέτρεψε όλα τα δεδομένα, όπως για παράδειγμα να υπάρχει μεγαλύτερο σκάφος. "Το Προεδρικό Διάταγμα ήρθε να μας αναστατώσει, ενώ είμαστε απόλυτα ευχαριστημένοι και από τους δύο αναδόχους, που έχουν σώσει ζωές. Δεν έχουμε κανένα θέμα με τον κ. Κλάδο, που έσωσε στο Μονοναύτη δύο ανθρώπους. Οφείλουμε να πάρουμε μια απόφαση για το πολύ σοβαρό αυτό θέμα και να συνεχίσουμε παρακάτω. Θέλουμε ασφαλείς τις παραλίες", σημείωσε.
Αμέσως μετά πήρε το λόγο ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Αντωνακάκης αναφέροντας να τεθεί το θέμα της πληρωμής σε ψηφοφορία. Νωρίτερα ο ίδιος ξεκαθάρισε πως το θέμα της συνεδρίασης ήταν μόνο η αμοιβή, ενώ άφησε να μιλήσουν οι εμπλεκόμενοι, ώστε "να αποκρυσταλλωθούν οι απόψεις".
Σημειώνεται πως ο κ. Χουστουλάκης από τη Λαϊκή Συσπείρωση τάχθηκε υπέρ της πληρωμής στην περίπτωση που είναι όλα νόμιμα, όπως ανέφερε, ενώ ο κ. Γενναράκης ψήφισε λευκό. Η συνεδρίαση έληξε με την έγκριση της αμοιβής κατά πλειοψηφία.
Τι αναφέρει στο 'maleviziotis.gr' ο κ. Κλάδος:
Ουσιαστικά όπως κατήγγειλε ο μέχρι πρότινος ανάδοχος των τελευταίων έξι χρόνων του εν λόγω έργου κ. Κώστας Κλάδος πρόκειται για «σκάνδαλο» η απευθείας ανάθεση του ναυαγοσωστικού έργου στο δήμο Μαλεβιζίου τη φετινή περίοδο.
«Εκτός της παράνομης διαδικασίας που ακολουθήθηκε από το δήμο, διπλασίασαν τον προϋπολογισμό κι έκαναν απευθείας ανάθεση σε πρόσωπο της επιλογής τους, χωρίς να ακολουθηθούν τα νόμιμα κριτήρια. Το έργο από 60 χιλιάδες κόστους δαπάνης εκτοξεύθηκε στα 110.000 ευρώ.
Αρκέστηκαν όσον αφορά στον εξοπλισμό σε αιτήσεις για τη νομιμοποίηση των ενεργειών εικονικά και όχι σε νόμιμους και εγκεκριμένους εξοπλισμούς.
Ο νέος ανάδοχος του ναυαγοσωστικού έργου λειτουργεί από την 1/6/2018 με ελλειπή μέσα και προσωπικό σε βάρος των λουόμενων δημοτών και επισκεπτών στις παραλίες του δήμου.
Και ο μέχρι τώρα απολογισμός; Είναι ο αδικαιολόγητος θάνατος του Αυστριακού τουρίστα στη Λυγαριά.
Δεν του παρασχέθηκε απινίδωση, που ήταν ευθύνη του ταχύπλοου σκάφους (έκτακτης ανάγκης και παροχής πρώτων βοηθειών-απινίδωσης), που όφειλε να έχει ο ανάδοχος του έργου και να έχει παραλάβει και ο δήμος Μαλεβιζίου.
Από την πρώτη ημέρα έναρξης του έργου 1/6/2018 το σκάφος δεν υπήρξε ποτέ στην περιοχή, σύμφωνα και με τη βεβαίωση που έλαβα του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ηρακλείου, με ημερομηνία 10/8/2018.
Έπρεπε να έχει κηρυχθεί από το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου έκπτωτος ο ανάδοχος, αλλά η δημοτική αρχή τον συγκάλυπτε, παρά τις ενστάσεις μου και τις οχλήσεις μου κατ’ επανάληψη στο δήμο. Παράλληλα έπρεπε να τον έχουν παραπέμψει στον εισαγγελέα για ψευδείς δηλώσεις σε Δημόσια Αρχή.
Ο δήμος προσπαθεί με κάθε τρόπο να νομιμοποιήσει κάθε παρανομία, προβαίνοντας ακόμη και στην υλοποίηση της πληρωμής του έργου, εξυπηρετώντας άνομα συμφέροντα. Και τους κατηγορώ και για διαπλοκή».
Πριν τον πνιγμό, όπως είπε, είχε καταθέσει στον εισαγγελέα προς διερεύνηση την υπόθεση αναδοχής του έργου και του ενδεχόμενους κινδύνους, που δυστυχώς, όπως τόνισε επιβεβαιώθηκαν.
"Προέκυψε στις 8 Αυγούστου ο πνιγμός", που σύμφωνα με τον κ. Κλάδο, που ήταν και αυτόπτης μάρτυρας του τραγικού περιστατικού, «ο άτυχος άνδρας θα ζούσε αν υπήρχε το σκάφος με τον απινιδωτή και γινόταν απινίδωση στον τουρίστα στα πρώτα πέντε λεπτά και όχι μετά από 42 λεπτά που ήρθε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ».
Το ταχύπλοο σκάφος από την Παντάνασσα, που όφειλε, όπως μας είπε, να βρίσκονταν στο λιμανάκι σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο ναυαγοσωστικό έργο, παραπάνω από τρία λεπτά δεν θα έκανε να φτάσει στη Λυγαριά.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός, όπως ανέφερε ο κ. Κλάδος, ότι μέσα σε δέκα λεπτά πριν λίγες ημέρες ταχύπλοο σκάφος της εταιρείας του βρέθηκε από το Μπαλί στη θαλάσσια περιοχή των Σισών και όχι μόνο αναζήτησε, αλλά και εντόπισε και περισυνέλεξε σώο έναν αγνοούμενο λουόμενο. Σε αυτά τα δέκα λεπτά διένυσε περίπου 25 ναυτικά μίλια το σκάφος, ενώ από Παντάνασσα προς Λυγαριά η απόσταση δεν υπερβαίνει τα 2 μίλια, κατέστησε σαφές ο κ. Κλάδος, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι ο Αυστριακός στη Λυγαριά «πάλευε με τα κύματα για δέκα λεπτά και μπορούσε να έφτανε η βοήθεια αν υπήρχε ταχύπλοο σκάφος μέσα σε τρία λεπτά. Θα του έκαναν απινίδωση και ο άνθρωπος αυτός θα ζούσε σήμερα. Ο πνιγμός έγινε σε θέση εκτός αρμοδιότητας των παραλιών της ΜΑΕΔΗΜ σε περιοχή ευθύνης του δήμου Μαλεβιζίου κι έπρεπε να επέμβει το ταχύπλοο, που δεν υπήρχε καν».
Αναμένεται πλέον η συμπληρωματική κατάθεση από τον κ. Κλάδο, τόσο στο Λιμεναρχείο, όσο και στον εισαγγελέα, όπως μας είπε, "για διερεύνηση της υπόθεσης για ενδεχόμενη ανθρωποκτονία».
Επιπλέον, ο κ. Κλάδος ζητά τη διερεύνηση του πνιγμού πέραν της διερεύνησης της υπόθεσης αναδοχής τους έργου, καταθέτοντας μάλιστα και σχετική αίτηση στο δήμο Μαλεβιζίου.
Ο τελευταίος όμως, τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Κλάδος, «αδιαφορεί για τις ενστάσεις, προτάσεις και ερωτήματα μου. Αντί για να καταθέσει στον εισαγγελέα έστειλε το ένταλμα πληρωμής του αναδόχου στον αρμόδιο Επίτροπο Ελεγκτικού Συνεδρίου Ηρακλείου, προκειμένου να το εγκρίνει.
Δεν περίμενα τέτοια αντιμετώπιση από το δήμο Μαλεβιζίου σε μια τέτοια προσφορά που έκανα με τα μισά μάλιστα χρήματα. Την ίδια ώρα τα τελευταία 6 χρόνια έχω προσφέρει τα καλύτερα αποτελέσματα, με πολλές διασώσεις και χωρίς κανένα πνιγμό εντός ωραρίου, έχοντας μάλιστα υποστεί πέρα από τα προβλεπόμενα έξοδα πάνω από 100.000 ευρώ ζημιές της επιχείρησης μου.
Γιατί κωφεύει ο δήμος;
Η Επιτροπή παραλαβής του εξοπλισμού του έργου γιατί εφησυχάστηκε ότι εκτελείται το έργο, αφού δεν υπήρχε εξοπλισμός;
Πως εστάλη στον επίτροπο το ένταλμα πληρωμής, αφού προϋποθέτει τη βεβαίωση καλής εκτέλεσης;", καταλήγει ο κ. Κλάδος.
Τι αναφέρει γραπτώς από την πλευρά της η Παγκρήτια Σχολή Ναυαγοσωστικής Μακριδάκης στο 'maleviziotis.gr'.
«Κύριε
Ως απάντηση στη υπ. αριθμόν πρωτοκόλλου 21809 εξώδικη διαμαρτυρία σας ενημερώνουμε ότι όλα όσα γράφονται στο εξώδικο είναι ανυπόστατα, διότι από 1-6-2018 το κεντρικό λιμεναρχείο Ηρακλείου και της Παντάνασσας μας κάνουν καθημερινά ελέγχους για την υλικοτεχνική υποδομή και τα σκάφη και διαπιστώθηκε ότι έχουμε όλη την υλικοτεχνική υποδομή που απαιτεί το ΠΔ.
Το εξάμετρο σκάφος που διαθέτουμε για τον δήμο έχει εκδοθεί από το κεντρικό λιμεναρχείο Ηρακλείου με το ΠΔ 31-2018 και έχει λάβει μέρος σε διασώσεις και συγκεκριμένα στην διάσωση 7 ατόμων. Τον καπετάνιο του σκάφους τον ανασύραμε από το νερό και ρυμουλκήσαμε το ακυβέρνητο σκάφος στο αλιευτικό καταφύγιο της Παντάνασσας.
Επίσης, γνωστοποιούμε ότι δεν έχουμε καμιά ευθύνη για τον πνιγμό που έγινε στην Λυγαριά Μαλεβιζίου διότι απέχει 5 χιλιόμετρα από την Αμμουδάρα και 5 χιλιόμετρα από το Φόδελε.
Ποτέ δεν μας ζητήθηκε εγγράφως, η να υπογράψουμε κάποια σύμβαση ώστε να επιτηρούμε με το πρώτο εξειδικευμένο μας σκάφος στην Ελλάδα την Αγία Πελαγία, τον Μονοναύτη και τη Λυγαριά.
Επίσης, η παγκρήτια σχολή ναυαγοσωστικής έχει αναλάβει τον δήμο Ρεθύμνης , τον δήμο Μαλεβιζίου, Ηρακλείου και Χερσονήσου και δεν έχουμε ούτε ΕΝΑΝ ΠΝΙΓΜΟ ,παρά μόνο δεκάδες διασώσεις που πολλές από αυτές οι οποίες κατάληξαν με ασθενοφόρο στο νοσοκομείο είχαμε αίσιο τέλος.
Η οποιαδήποτε εταιρεία που είχε αναλάβει ή θα αναλάβει στο μέλλον την ΜΑΕΔΗΜ πρέπει να γνωρίζει ότι είναι επιχείρηση και δεν έχει καμιά σχέση με τον δήμο Μαλεβιζίου για αυτό και από την ίδρυση της μέχρι σήμερα κάθε χρόνο εκτελεί διαφορετικούς διαγωνισμούς.
Η εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο 2018 είναι αποκλειστικά υπεύθυνη στην Λυγαριά για τον πνιγμό, ατύχημα, ανακοπή η παθολογικά αίτια του θύματος και είναι αποκλειστικά υπεύθυνη αυτή διότι ή στα 300 ή στα 700 ή στο χιλιόμετρο εάν γινόταν το περιστατικό είναι αυτή υπεύθυνη για την επιτήρηση του θαλάσσιου χώρου.
Επίσης ενημερωτικά σας γνωστοποιούμε ότι η εταιρία που έχει αναλάβει το έργο ΜΑΕΔΗΜ 2018 δεν έχει άδεια σχολής είναι παράνομη και δεν έπρεπε να αναλάβει το έργο.
ΜΕ ΕΚΤΙΜΗΣΗ
ΠΑΓΚΡΗΤΙΑ ΣΧΟΛΗ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΗΣ»
Κατά τη διάρκεια του Δημοτικού Συμβουλίου:
Τονίστηκε τέλος πως στις 6 Σεπτεμβρίου συγκαλείται δημοτικό συμβούλιο για την ετήσια τακτική γενική συνέλευση της ΜΑΕΔΗΜ, που έχει τις παραλίες της Λυγαριάς, Αγίας Πελαγίας και Μονοναύτη και ο ανάδοχος του έργου είναι ο κ. Κλάδος.