Της Άννας Φραντζεσκάκη*
Η Πρωτοβάθμια Σχολική Επιτροπή Δ.Μαλεβιζίου αποτελεί ένα νομικό πρόσωπο του Δήμου μας που κατάφερε να εξισορροπήσει κάπως την οικονομική κρίση στηριζόμενη στη συνεργασία και την αλληλεπίδραση μεταξύ Δήμου και Σχολικής κοινότητας.
Σύμφωνα με τον Καλλικράτη οι αρμοδιότητες των σχολείων που αφορούσαν λειτουργικές δαπάνες, καθαριότητα και μικροσυντηρήσεις σχολείων, πέρασαν στις δυο σχολικές επιτροπές του Δήμου μας.
Πρωτοβάθμια για τα Νηπ/γεία και Δημοτικά σχολεία(27 Σχολικές Μονάδες) και Δευτεροβάθμια για τα Γυμνάσια και Λύκεια(5 Σχολεία).
Έργο τους: Η διαχείριση των πιστώσεων που τουςς διατίθενται για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας των αντίστοιχων σχολείων (θέρμανσης, φωτισμού, ύδρευσης, τηλεφώνων, αποχέτευσης, αγοράς αναλώσιμων υλικών κλπ).
Η αμοιβή των καθαριστριών (αυτών που δεν κατατάχτηκαν σε κενές οργανικές θέσεις προσωπικού ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου κατ' εφαρμογή του Π.Δ. 164/2004).
Μικροεπισκευές και μικροσυντηρήσεις του διδ/ρίου και ο εξοπλισμός των σχολείων με εποπτικά μέσα.
Η διαχείριση των εσόδων από την ενδεχόμενη εκμετάλλευση των σχολικών κυλικείων.
Η Οικονομική στήριξη…
Η χρηματοδότηση από το Υπουργείο Εσωτερικών, ίδια, χρόνια τώρα ανεξάρτητα από την αύξηση των παιδιών και από την δημιουργία νέων σχολικών μονάδων. Η πληρωμή των καθαριστριών και τροχονόμων καταβάλλεται σε τρεις δόσεις κατά την διάρκεια της σχολικής χρονιάς χωρίς να υπολογίζονται οι καθημερινές ανάγκες τους. Όμως με απόφαση της σχολικής επιτροπής η καταβολή του μισθού τους πραγματοποιείται κάθε μήνα από τα έσοδα των σχολείων, θεωρώντας το υποχρέωσή μας να μην μένουν απλήρωτοι οι άνθρωποι που απ’αυτούς εξαρτάται η υγιεινή ασφάλεια των παιδιών μας.
Οι δυνατότητες της…. Οι κατάλληλες παρεμβάσεις της…
Ένα μεγάλο χρέος προς την ΔΕΥΑΜ που ταλαιπωρούσε χρόνια πριν την σχολική επιτροπή και στένευε τις δυνατότητες στην οικονομική διαχείριση ,καταφέραμε να εξοφληθεί με χρηματοδότηση από τον Δήμο, έτσι ώστε η κάθε σχολική μονάδα να μπορεί να δρομολογεί τις λειτουργικές τις δαπάνες. Καταφέραμε να εξασφαλίσουμε ένα χαμηλό και σταθερό πάγιο ανεξάρτητα από τον αριθμό των παιδιών στους λογαριασμούς του νερού.
Με την κατανόηση και την σωστή διαχείριση των Διευθυντών, των Συλλόγων Διδασκόντων αλλά και με την ηθική και οικονομική συμπαράσταση των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων καταφέραμε να καλύψουμε πολλές μικροσυντηρήσεις και λειτουργικές δαπάνες των σχολείων μας.
Εκμεταλλευτήκαμε την τεχνολογία χρησιμοποιώντας ebanking συναλλαγές αλλά και έκδοση κάρτας χωρίς να περιμένουμε σε ουρές.
Καταφέραμε να συνδεθούμε με το Πανελλήνιο Σχολικό δίκτυο (δωρεάν internet) έτσι ώστε να πετύχουμε χαμηλές χρεώσεις στους λογαριασμούς του ΟΤΕ.
Εξασφαλίσαμε από τον Δήμο μας να αναλάβει την πληρωμή της ΔΕΗ, χρεώσεις δυσβάστακτες για το ταμείο της Σχολικής Επιτροπής.
Αναλάβαμε σαν Σχολική Επιτροπή όλες τις πληρωμές που αφορούσαν συντηρήσεις (καυστήρων,aircondition, πυροσβεστήρων, πετρελαίου, είδη καθαριότητας, φαρμακευτικού υλικού,ΟΤΕ), έτσι ώστε να απαλλάξουμε τους διευθυντές των σχολικών μονάδων από επιπλέον αρμοδιότητες.
Οι συναντήσεις, οι ενημερωτικές δράσεις προς τους Διευθυντές και στην συνέχεια στα σχολικά συμβούλια, στις σχολικές κοινότητες , στις εργαζόμενες στην καθαριότητα των σχολείων, στους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, ήταν συχνές έτσι ώστε να ενημερώνονται διεξοδικά για την οικονομική κατάσταση και να έχουμε σαφή εικόνα για τα προβλήματα των σχολικών μονάδων. Η συνεργασία με τον Δήμαρχο, με τους αντιδημάρχους, με τους προέδρους των τοπικών κοινοτήτων, με τους υπαλλήλους του Δήμου ήταν συνεχής έτσι ώστε να ενημερώνονται για τα προβλήματα και να λύνονται άμεσα τις περισσότερες φορές.
Η συμμετοχή της σχολικής επιτροπής σε κάθε κάλεσμα των τοπικών φορέων, των σχολείων, των εκάστοτε Συλλόγων Γονέων ήταν ανταποκρίσιμη πάντα.
Η καινοτομία της….
ΟΜΩΣ Ο ΡΟΛΟΣ ΜΑΣ ΔΕΝ περιορίστηκε στην οικονομική στήριξη. Στόχος μας να αναδείξουμε και το εκπαιδευτικό μας έργο και να θέσουμε νέες βάσεις προσφέροντας ερεθίσματα στα παιδιά μας.
Απευθυνόμενοι στην εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα οργανώσαμε σε συνεργασία με το Γραφείο Παιδείας και πολλών φορέων, ημερίδες, συνέδρια, σεμινάρια εκπαιδευτικά με στόχο την ενημέρωση σε εκπαιδευτικούς και γονείς όπως θέματα που αφορούν:την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση,τις πρώτες βοήθειες, τα παιδικά ατυχήματα,τις μαθησιακές δυσκολίες, κ.α
Πραγματοποιήσαμε δράσεις με στόχο την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα: Νέων Τεχνολογιών, αναβάθμισης του εκπαιδευτικού μας έργου, ομαλής μετάβασης από το Νηπ/γείο στο Δημοτικό, συμβουλευτικής για την γονεϊκή εμπλοκή στο σχολείο του σήμερα, υποστηρίζοντας την ανάπτυξη και την μάθηση των παιδιών με διαφορετικές ικανότητες στην προσχολική εκπαίδευση κ.α
Διοργανώσαμε δράσεις με στόχο τον εθελοντισμό και την ιατρική πρόληψη όπως:Εθελοντική Αιμοδοσία,δωρεάν προληπτικός έλεγχος όρασης και διαβήτη.
Δράσεις περιβαλλοντικές όπως δεντροφυτεύσεις,καθαριότητα κ.α
Δράσεις με στόχο την αλληλεπίδραση μαθητών και σχολικών μονάδων όπως την δημιουργία του μαθητικού φεστιβάλ.
Η Τεχνολογία στην σχολική κοινότητα
Με την παρέμβαση της Σχολικής Επιτροπής και την συνεργασία της περιφέρειας Κρήτης πολλά σχολεία του Δήμου μας εξοπλίστηκαν με διαδραστικούς πίνακες αλλά δημιουργήθηκαν και εργαστήρια υπολογιστών. Αντικαταστάθηκαν δίκτυα παλιού τύπου με σύγχρονα καθώς και συνδέσεις καλύτερες για ταχύτερο internet. H Σχολική Επιτροπή εξόπλισε όλα τα σχολεία του Δήμου μας, Νηπ/γεία και Δημοτικά με τοποθέτηση προτζέκτορα για την χρήση εκπαιδευτικών δράσεων μέσω τεχνολογίας.
Ως πρόεδρος της Πρωτοβάθμιας Σχολικής Επιτροπής η οποία είναι μια θέση ευθύνης με πολλές αρμοδιότητες και δυσκολίες αλλά και ως εκπαιδευτικός πιστεύω ότι καταφέραμε αρκετά. Η προσπάθεια φυσικά δεν σταματά. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Δήμαρχο κ.Μαμουλάκη για την στήριξή του στον χώρο της παιδείας, όλους τους συναδέλφους στην τοπική Αυτοδιοίκηση για την κατανόησή τους ,την συμπαράστασή και την βοήθειά τους, όλους τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων και όλους τους φορείς που συνεργάζομαστε μαζί τους.
Ο Ρόλος της Σχολικής Επιτροπής μπορεί να έχει θεσμοθετηθεί από το κράτος με συγκεκριμένες αρμοδιότητες όμως μπορεί να συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός σχολείου ανοιχτού στην κοινωνία, ενός σχολείου με πολιτιστικές και περιβαλλοντικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες, που θα αποτελεί γέφυρα πολιτισμών, που θα προωθεί την κοινωνική αλληλεγγύη, την αγάπη και το σεβασμό για το περιβάλλον, την ισότητα, τη δημοκρατία, τις ανθρώπινες ελευθερίες και την αξία των δημόσιων αγαθών.
Η παιδεία άλλωστε είναι υπόθεση όλων…
- Η Άννα Φραντζεσκάκη – Φραγκουλάκη είναι υποψήφια Δημοτική Σύμβουλος με την Δημοτική παράταξη του Κ. Μαμουλάκη «Νέοι Δρόμοι»