Πιστεύω ότι ζούμε σε μια ευνομούμενη, πολιτισμένη κοινωνία με πολίτες που έχουν σωστά κριτήρια επιλογής. Όμως διαπιστώνω ότι μερικές φορές παρασυρόμαστε σε επιλογές που οδηγούν πίσω τον τόπο.
Τι επικρατεί; Το καλό του τόπου δηλαδή όλων μας ή το προσωπικό συμφέρον;
Ποιος πείθει; Ο ειλικρινής που μπορεί να στεναχωρήσει ή αυτός που διαβάλλει και ευχαριστεί προσωρινά;
Ποιος ψηφίζεται; Ο εργατικός και σεμνός ή ο θρασύς και τεμπέλης; Ο εξάδελφος ή ο ικανός;
Οι περισσότεροι από εμάς αποφασίζουμε σωστά. Το χρέος μας τις κρίσιμες στιγμές είναι να εμπνέουμε και τους υπόλοιπους ώστε να έχουμε σωστό αποτέλεσμα.
Το επιχείρημα να γίνουν όλα τέλεια δεν ευσταθεί. Πάντα θα υπάρχουν ανάγκες και πρέπει να ιεραρχούνται.
Παρακάτω αναφέρομαι στις παρεμβάσεις και στις δράσεις, που έχουν γίνει στα σχολεία, και δείχνουν πόσο έχει βελτιωθεί η κατάσταση τους. Αλλά και στις παρεμβάσεις που επίκειται.
Η τελική κρίση είναι δική σας.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΤΕΓΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΜΑΛΕΒΙΖΙΟΥ
ΜΕΤΡΗΣΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΘΗΤΕΙΑΣ ΜΑΣ- ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ
Τα σχολικά κτίρια είναι οι χώροι που περνούν οι μαθητές ένα μεγάλο μέρος του χρόνου τους. Εκεί διδάσκονται και ο χώρος αυτός επηρεάζει και παίζει ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας τους. Θα έπρεπε τα σχολεία να προσφέρουν στους μαθητές όλες τις προϋποθέσεις, ώστε να νιώθουν ευχάριστα.
Δυστυχώς, πολλές φορές τα σχολεία είναι χώροι απρόσωποι, μια σειρά από αίθουσες που απλά εξυπηρετούν τη στέγασή τους. Και ακόμα χειρότερα, σε κάποιες περιοχές οι αίθουσες δεν επαρκούν, με αποτέλεσμα να βρίσκονται λύσεις ανάγκης όπως χωρισμός αιθουσών σε μικρότερες, δημιουργία αιθουσών σε υπόγεια, αίθουσες προκάτ, κτλ.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΩΝ
Το πρόβλημα της σχολικής στέγης στη Δημοτική ενότητα Γαζίου ήταν έντονο το 2011. Τρία κτίρια για τα δημοτικά και ένα κτίριο για Γυμνάσιο-Λύκειο που στέγαζαν 2300 παιδιά, σε δύσκολες συνθήκες (Υπόγεια, λυόμενες σε ταράτσες κλπ). Η ανάγκη κατασκευής νέων κτιρίων επιτακτική. Οι κινήσεις έπρεπε να είναι γρήγορες και αποτελεσματικές για να αντιμετωπιστεί το μεγάλο πρόβλημα.
Τα τελευταία πέντε χρόνια η παρούσα δημοτική αρχή προσέθεσε τρία μεγάλα σχολικά συγκροτήματα. Το Λύκειο Γαζίου, το πρώην αθλητικό γυμνάσιο(2ο Δημοτικό Αγίας Μαρίνας) και το 1ο Δημοτικό Γαζίου που ολοκληρώνεται η κατασκευή του.
Τα νέα αυτά κτίρια στεγάζουν πάνω από 1.100 παιδιά σε σύνολο 2500 στην ενότητα Γαζίου και 3500 στο σύνολο του Δήμου και έχουν τις κατάλληλες υποδομές για διδασκαλία.(Αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, εργαστήρια, χώρους άθλησης, αμφιθέατρο κλπ).
Ένα μεγάλο επίτευγμα για την περιοχή, αν αναλογιστεί κανείς τις δυσκολίες και τις αγκυλώσεις των κρατικών μηχανισμών (άδειες, εγκρίσεις, μελέτες, διαγωνισμούς, χρηματοδοτήσεις). Μπορώ ώρες να περιγράφω δυσκολίες, επισκέψεις, τηλέφωνα, συσκέψεις κτλ.
Ένα επίτευγμα στο οποίο η συμβολή του Δημάρχου Κώστα Μαμουλάκη ήταν καθοριστική, αφού με τις γνώσεις, την εμπειρία του και την αποφασιστικότητα του, οδήγησε σε γρήγορες αποφάσεις και έφερε αποτέλεσμα.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΑΙΘΟΥΣΩΝ ΣΕ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ
Και δεν είναι μόνο τα σχολικά συγκροτήματα. Προσθέσαμε αίθουσες και σε ήδη υπάρχοντα σχολεία, διαμορφώσαμε τους χώρους τους.
Δημιουργήσαμε νέα Νηπιαγωγεία είτε σε ιδιόκτητους χώρους (Ροδιά, Καλέσα, Τσαλικάκι). είτε σε ενοικιαζόμενους (Τσαλικάκι), καλύπτοντας τις ανάγκες των περιοχών, με αποτέλεσμα όλα τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας που επιθυμούν να εγγράφονται στα νηπιαγωγεία. Επίσης διαμορφώνουμε τις συνθήκες για την υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση, με νέες αίθουσες για τα Νηπιαγωγεία.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΝΑΒΑΘΜΙΖΟΥΝ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Δημιουργήθηκαν σε πολλά σχολεία τμήματα ένταξης, βρέθηκαν χώροι στάθμευσης, έγιναν μονοδρομήσεις σε δρόμους γύρω από τα σχολεία, τοποθετήθηκαν σήματα του ΚΟΚ και έγιναν πολλά προγράμματα του Δήμου σε συνεργασία με τα σχολεία (π.χ. μαθητική εβδομάδα στο θέατρο του Δήμου, οδική ασφάλεια, αλκοόλ, ημερίδες, φιλοζωία , δενδροφυτεύσεις, καθαρισμοί κ.α.)
Επίσης στην επαρχία αναβαθμίσαμε πολλά σχολεία από ολιγοθέσια σε πολυθέσια. (Τύλισσος, Αγία Πελαγία, Καλέσα).
Οι συντηρήσεις των σχολικών κτιρίων είναι συνεχείς με πολλές παρεμβάσεις που θα κουράσουν αν τις αναφέρω. Με ιδίους πόρους αλλά και από ΚΑΠ, ΣΑΤΑ και με τη βοήθεια της περιφέρειας.
ΔΙΑΧΥΣΗ ΣΤΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ– ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΟΦΕΛΟΣ
Οι παρεμβάσεις αυτές θεωρώ ότι είναι ένα μεγάλο άλμα για το Δήμο μας. Ένα επίτευγμα που διαχέεται σε όλο το κοινωνικό σύνολο, επηρεάζει το παρόν και το μέλλον. Ανεβάζει το επίπεδο της μόρφωσης των παιδιών μας και διαμορφώνει ένα καλύτερο μέλλον. Δεν είναι μια προσωπική εξυπηρέτηση αλλά μια κοινωνική παροχή.
Ο συνδυασμός των καινούριων κτιρίων, των εκπαιδευτικών που επιτελούν σωστά το έργο τους και το ενδιαφέρον των γονιών για τα παιδιά τους έχουν κάνει τα σχολεία μας να αποκτήσουν καλό όνομα.
Έτσι κατορθώσαμε όλα τα παιδιά της περιοχής μας να μένουν στα σχολεία μας και να μην επιθυμούν φοίτηση σε κάποιο σχολείο του Ηρακλείου όπως συνέβαινε παλιότερα. Δηλαδή δεν έχουμε πια “μαθητικούς μετανάστες”.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Για παράδειγμα, ένα παιδί από τη Μονή αρχίζει να φοιτά τώρα σε Νηπιαγωγείο στην Τύλισσο, συνεχίζει σε 6θέσιο δημοτικό σχολείο (από 4θέσιο) έχοντας όλες τις παροχές ενός μεγάλου σχολείου.
Αλλάζει εκπαιδευτική βαθμίδα συνεχίζοντας στο Γυμνάσιο Τυλίσσου που αναβαθμίστηκε και στεγάζει τώρα 140 παιδιά (να τονίσω ότι το Γυμνάσιο Τυλίσσου το 2011 ήταν υπό κατάργηση).
Και τέλος πηγαίνει στο νέο κτίριο του Λυκείου Γαζίου. Με εξασφαλισμένη την χωρίς κόστος μεταφορά του.
Το παράδειγμα είναι χαρακτηριστικό και δείχνει τη διάχυση των παρεμβάσεων μας σε όλους τους δημότες, σε όλες τις περιοχές.
ΧΩΡΙΣ ΠΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
Να τονίσω ότι η κατασκευή και συντήρηση των σχολικών κτιρίων περιήλθε στους δήμους με βάση το νόμο 1566, χωρίς πρόσθετους πόρους και προσωπικό και μάλιστα με σημαντικά μειωμένες χρηματοδοτήσεις σε σχέση με πριν.
Απαιτείται η ορθολογική χρήση των υπαρχόντων κονδυλίων και η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων. Η αντιδημαρχία παιδείας, οι σχολικές επιτροπές, η οικονομική και τεχνική υπηρεσία καλούνται να δώσουν με ελάχιστα εργαλεία, ένα ικανοποιητικό επίπεδο σχολικής στέγης και να αντιμετωπίσουν την καθημερινότητα των σχολείων.
Να τονίσω ότι γίνεται ένας μεγάλος αριθμός συντηρήσεων συνεχώς και αντιμετωπίζονται έκτακτες ανάγκες. Βαψίματα, μονώσεις, κουφώματα, υδραυλικά, ηλεκτρολογικά, καθαρισμοί κλπ για ένα μεγάλο αριθμό Νηπιαγωγείων, δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων.
Κάποιες φορές (ευτυχώς στο Δήμο μας λίγες) η έλλειψη πόρων και προσωπικού, δημιουργεί καθυστερήσεις που δυστυχώς αναστατώνουν τη σχολική ζωή.
Βέβαια το ερώτημα που εξακολουθεί να αιωρείται είναι γιατί δεν έρχονται στους Δήμους, εκτός από αρμοδιότητες και οι αντίστοιχοι πόροι και το προσωπικό.
ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΓΟΝΕΩΝ
Σημαντική η βοήθεια και η συνεργασία των συλλόγων γονέων που συμβάλουν με πολλούς τρόπους στην καλή λειτουργία των Σχολείων.
Βοηθούν ουσιαστικά σε διοργανώσεις γιορτών, εκδρομών και ημερίδων, αγοράζουν με δικά τους χρήματα υλικά για το σχολείο, ασχολούνται με τεχνικής φύσης θέματα κλπ.
Αλλά και ένας γονέας- τεχνίτης για παράδειγμα μπορεί με μια ώρα δουλειάς να δώσει λύση σε προβλήματα που η γραφειοκρατία ίσως χρειαστεί εβδομάδες.
Θεωρώ ότι η ενασχόληση τους αυτή και η συμμετοχή τους στις σχολικές δραστηριότητες, όπως ορίζει το καταστατικό τους, συμβάλει στη διαμόρφωση του επιθυμητού σχολικού περιβάλλοντος, ώστε μαθητές και εκπαιδευτικοί να συνυπάρχουν αρμονικά.
Δίνει τη δυνατότητα στους γονείς να έχουν αντίληψη για το περιβάλλον που βρίσκονται τα παιδιά τους και με τις παρεμβάσεις και τις προτάσεις τους να το διαμορφώνουν.
Θέλουμε ενεργούς γονείς που με την συμμετοχή τους, το διάλογο και τις αντιπαραθέσεις, να μας οδηγούν στις σωστές αποφάσεις.
ΓΙΑΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΚΟΜΗ ΑΝΑΓΚΕΣ
Η Δημοτική ενότητα Γαζίου είναι η ποιο αναπτυσσόμενη περιοχή της Ελλάδας. Συνεχώς έχουμε νέους κατοίκους, παρά το ότι η οικονομική κρίση από το 2010 έχει επιβραδύνει το ρυθμό αύξησης του πληθυσμού. Έτσι μαζί με τους νέους κατοίκους έχουμε και νέους μαθητές.
Η αύξηση αυτή, καθώς και η μεγάλη ζήτηση των σχολείων μας λόγω του επιπέδου τους, εξακολουθούν να τα γεμίζουν πιεστικά.
Η αύξηση αυτή είναι ποιό έντονη στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το Γυμνάσιο Γαζίου από 400 μαθητές το 2011 έχει τώρα 600 και το Λύκειο από 300 μαθητές έχει τώρα 500.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΤΕΤΡΑΕΤΙΑ
Θεωρώ ότι έχουμε βάλει τις σωστές βάσεις, έχουμε ανεβάσει πολύ το επίπεδο των σχολείων και ο πήχης είναι ήδη πολύ ψηλά. Φαίνεται και από τα σχολικά κτίρια και από τις επιτυχίες των μαθητών σε όλες τις βαθμίδες.
Αλλά έχουμε ακόμα πολύ δρόμο. Χρειαζόμαστε και άλλα κτίρια, και άλλες παρεμβάσεις. Οι συνθήκες διδασκαλίας σε όλα τα σχολεία απαιτείται να είναι άριστες.
Αναθέσαμε μελέτες για επεκτάσεις υπαρχόντων (8 νέες αίθουσες στο Λύκειο Γαζίου και 3 αίθουσες στο Δημοτικό Καλεσών), αλλά και την κατασκευή πολυχώρου 400 τ.μ. στο 2ο,3ο Δημοτικό Γαζίου.
Έχουμε ενταχθεί σε πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης των σχολείων. Ήδη αναζητούμε νέα οικόπεδα για νέο γυμνάσιο, νέο Δημοτικό και Νηπιαγωγείο.
Στοχεύουμε στην κατασκευή κτιρίου που θα λειτουργήσει ως ΕΠΑΛ, αλλά και την κατασκευή σχολείου για παιδιά με ειδικές ανάγκες.
Όλα αυτά που έχουμε πετύχει μας κάνει να πιστεύουμε, σαν παράταξη “ΝΕΟΙ ΔΡΟΜΟΙ” ότι μπορούμε να πραγματοποιήσουμε και αυτούς τους στόχους. Με Δήμαρχο τον Κώστα Μαμουλάκη.
Τα παιδιά μας, το μέλλον μας αξίζουν το καλύτερο. Με πολλή δουλειά, προσεκτικές κινήσεις, προγραμματισμό και αποτελεσματικότητα ας τους δώσουμε τη δυνατότητα να ανοίξουν τα φτερά τους.