Μια δευτερη ματιά στη δυσκολια των φετινών θεμάτων:
Έκθεση
Για ένα θέμα με «ειδικό» βάρος όπως η Δημοκρατία τα ερωτήματα χαρακτηρίζονται αναμενόμενα , διαβαθμισμένης δυσκολίας ,αλλά σε ορισμένα σημεία αυξημένης προσοχής. Απαιτούσαν πολύ καλή γνώση της ύλης όλων των τάξεων του Λυκείου ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η διατύπωση των ερωτήσεων ίσως δυσκόλεψε ένα ποσοστό υποψηφίων
Ιστορία
Τα θέματα στην Ιστορία Προσανατολισμού κάλυπταν όλο το εύρος της εξεταστέας ύλης και απαιτούσαν κριτική σκέψη από τους υποψηφίους και στις δύο ομάδες .Δόθηκαν κατανοητά κείμενα που ωστόσο για την ουσιαστική επεξεργασία τους απαιτούσαν την καλή προετοιμασία των υποψηφίων. Συγκριτικά με τα περσινά, τα σημερινά θέματα χαρακτηρίζονται αντίστοιχης ποιότητας και ανάλογου βαθμού δυσκολίας, διαπίστωση που μας οδηγεί στην εκτίμηση ότι η προσέγγιση των θεμάτων στο μάθημα της Ιστορίας προϋποθέτει πλέον την κριτική ικανότητα των μαθητών και όχι απλώς τη στείρα αποστήθιση της ύλης.
Φυσική
Τα θέματα στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα της Φυσικής προσανατολισμού : • ήταν δυσκολα και απαιτητικά • απαιτούσαν αυξημένη ικανότητα αλγεβρικών πράξεων (Δ3 σύστημα πέντε εξισώσεων) • απαιτούσαν για την πλήρη επίλυσή τους χρονικό διάστημα πολύ πέραν του 3ωρου.Πάντω ς και δω θα δούμε υποψηφίους να ξεχωρίζουν με υψηλή βαθμολογία.
ΑΕΠΠ
Τα θέματα είχαν σαφείς εκφωνήσεις, χωρίς ιδιαίτερες παγίδες και κάλυπταν μεγάλο μέρος της ύλης. Ήταν ευκολότερα από άλλες χρονιές και ένας σωστά προετοιμασμένος υποψήφιος θα μπορούσε να αριστεύσει.
Μαθηματικά
Το 1ο θέμα μη αναμενόμενο με αυξημένη δυσκολία στις ερωτήσεις σωστού –λάθους.Το 2ο θέμα ηταν βατό, ζητούσε βασικές έννοιες με απλή εφαρμογή τους. Το 3ο και 4ο θέμα ήταν μεν απαιτητικά και ήθελαν ιδαίτερη μαθηματική σκέψη. Γενικά θέματα για καλά προετοιμασμένους μαθητές.
Λατινικα
Τα θέματα θα χαρακτηρίζονταν βατά. Οι ερωτήσεις δεν παρουσιάζουν πρωτοτυπία ως προς τη μορφή. Επαναλαμβάνονται θέματα και προηγούμενων ετών. Οι ασκήσεις είναι εύληπτες ως προς την κατανόηση. Κάθε μονάδα που δίνετε στους υποψηφίους αντιστοιχεί και σε ένα ζητούμενο.
ΑΟΘ
Τα θέματα χαρακτηρίζονταν πιο απαιτητικά από περσι. Το 1ο 2ο θέμα χαρακτηρίζονται βατά και αναμενόμενα. Θέλει οπωσδήποτε προσοχή και ενας καλά προετοιμασμένος μαθητής θα έγραφε καλά.
Χημεία
Χημεία φέτος είναι το μάθημα που δυσκόλευσε περισσότερο τους υποψηφίους του 3ου πεδίου. Χαρακτηρίστηκαν τα δυσκολότερα θέματα της 10ετίας.Και εδώ όμως οι υποψήφιοι που θα γράψουν καλά θα ξεχωρίσουν σαφώς και σίγουρα ένα ποσοστό έστω και μικρό θα έγραψε από 18-20.
Βιολογια
Τα θέματα Α και Β κρίνονται πολύ βατά.
Το θέμα Γ που αφορά σε άσκηση με τελικής κληρονομικότητας απαιτεί προσοχή.
Το θέμα Δ ήταν αναμενόμενο και δεν παρουσιάζει ιδιαίτερη δυσκολία για τους καλά προετοιμασμένους.
Συμπερασματικά για τα μαθήματα θετικής κατεύθυνσης μαθηματικά, Φυσική, Χημεία σίγουρα υπάρχουν ενστάσεις, όσον αφορά στη δυσκολία και την ποσότητα των θεμάτων, με αποτέλεσμα να μην είναι αρκετός ο χρόνος του 3ώρου.
Επιπλέον η πρώτη εικόνα εξω από τα εξεταστικά ήταν αρνητική με πολύ στενοχώρια και απογοήτευση να διακρίνει τους υποψηφίους. Παρεμπιπτόντως επειδή το ζήσαμε και άλλες χρονιές αυτό ,η πρώτη εντύπωση μπορεί να είναι αρνητική τον Ιούνιο στη βαθμολογία αναφέρομαι ,αλλά όταν έρθει η ώρα των αποτελεσμάτων των βάσεων το αποτέλεσμα είναι να πέφτουν τόσο πολύ οι βάσεις που περνάνε σε σχολές που δεν πίστευαν ότι θα «έπιαναν» με τα μόριά τους, με αποτέλεσμα να έχουμε χαρές και πανηγύρια τον Αύγουστο.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, το 2015 ο αριθμός των υποψηφίων που έγραψαν στη Φυσική βαθμό μεγαλύτερο του 15 ήταν 4.405 από τους 46.826 υποψηφίους, ποσοστό μόλις 9,4%. Ηταν η χρονιά με τα δυσκολότερα θέματα Φυσικής. Υποψήφιοι έβγαιναν στεναχωρημένοι από τα εξεταστικά κέντρα γιατί δεν είχαν γράψει καλά, φοβούμενοι ότι είχε χαθεί ο στόχος της περιζήτητης σχολής.
Οταν ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες και τα στατιστικά στοιχεία, επιβεβαιώθηκε ότι δεν είχαν γράψει καλά ούτε οι… ανταγωνιστές τους για μία θέση στις περιζήτητες σχολές, συνεπώς ο στόχος δεν είχε χαθεί.
Την επόμενη χρονιά τα θέματα στη Φυσική ήταν πολύ εύκολα. Οι υποψήφιοι έβγαιναν ευχαριστημένοι από τα εξεταστικά κέντρα έχοντας «σκίσει», μέχρι που ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες και είδαν ότι και οι συμμαθητές τους «έσκισαν» και ας μην είχαν διαβάσει τόσο πολύ. Πράγματι 5.010 υποψήφιοι έγραψαν βαθμό από 19 και άνω, ποσοστό 17,78%. Ο πληθωρισμός των αριστούχων δημιούργησε πολλά προβλήματα, αφού δεν μπορούσαν να διακριθούν οι άριστοι από τους πολύ καλούς, ώστε να εισαχθούν οι άριστοι στις περιζήτητες σχολές, που είχαν πολύ λιγότερες θέσεις από τους 5.010 υποψηφίους που έγραψαν πάνω από 19. «Το 19 δεν ήταν αρκετό για την εισαγωγή στις περιζήτητες σχολές.
Μάλιστα, υπήρξαν και διαμαρτυρίες των μαθητών που είχαν διαβάσει σκληρά και είδαν να γράφουν τον ίδιο βαθμό με αυτούς οι μέτρια προετοιμασμένοι. Συμπέρασμα; Σε καλύτερη μοίρα βρέθηκαν όσοι είχαν γράψει 16 το 2015, από όσους έγραψαν 19 το 2016», θυμάται ο κ. Στρατηγάκης. Θα περιμένουμε λοιπόν μεχρι τις 28/6 για να δούμε τις βαθμολογίες. Θα βγούν οπωσδήποτε και συμπεράσματα από τα στατιστικά που θα δώσει το υπουργείο.
Όμως δημιουργείτε και ένα άλλο πρόβλημα, οι αδύνατοι μαθητές που διεκδικούν θέση σε χαμηλόβαθμες σχολές μάλλον δεν τα κατάφεραν να ανταποκριθούν ούτε στο ελάχιστο στα θέματα. Ένα μεγάλο ποσοστό των υποψηφίων που θα βρεθούν κάτω από το 5 θα είναι πολύ υψηλό. Αν θυμηθούμε παλαιότερες χρονιές το ποσοστό υπερέβαινε το 75% κάτω από τη βάση.
Ένα άλλο πρόβλημα είναι με τις κοινές σχολές. Οι υποφήφιοι για τα παιδαγωγικά και ΤΕΦΑΑ από θετικές σπουδές σίγουρα αδικούνται από τη δυσκολία των θεμάτων καθώς για να συμπληρώσει κάποιος 13.000 ή 14.000 ή 15.000 από θεωρητική θα είναι ευκολότερο από άλλη ομάδα προσανατολισμού. Οπότε είναι πιο εύκολο να μπουν στις σχολές αυτές οι υποψήφιοι της θεωρητικής. Βέβαια για τη θεωρητική είναι η απαραίτητη η γνώση μαθηματικών για τα παιδαγωγικά- δεν υπάρχει ως μάθημα εξεταζόμενο πανελλαδικά -και σαυτην την περίπτωση ο επιτυχών πρέπει να το καλύψει κατά τη διάρκεια της φοίτησής του.
Σήμερα, το μόνο που γνωρίζουμε για τον καθορισμό των βάσεων είναι ο αριθμός των εισακτέων. Οι θέσεις στις περιζήτητες σχολές (ιατρικές, νομικές, πολυτεχνεία) έμειναν ίδιες .Αύξηση εισακτέων εχουμε στις θετικές σχολές και οικονομικές . Αυτό σημαίνει ότι θα είναι μικρότερος ο ανταγωνισμός σε αυτές τις σχολές.
Λίγα λόγια για το νέο ακαδημαϊκό χάρτη
Ο ακαδημαϊκός χάρτης της Ελλάδας, έχει διαφοροποιηθεί συνολικά 55 πόλεις –πρωτεύουσες νομών και μικρές πόλεις– διαθέτουν ένα τουλάχιστον πανεπιστημιακό τμήμα. Η Ελλάδα έχει πάρα πολλά ΑΕΙ για τον πληθυσμό της. Διαθέτουμε 23 πανεπιστήμια και ένα ΤΕΙ, με 430 τμήματα. Αποφασίστηκε επίσης να δημιουργηθούν τα επόμενα χρόνια άλλα 38 νέα τμήματα, προσθέτοντας στον ακαδημαϊκό χάρτη έξι πόλεις.
Για την Κρήτη εχουμε την έναρξη του Μεσογειακού πανεπιστημιου με τις παρακάτω σχολές:
α) Επιστημών Υγείας, με έδρα το Ηράκλειο,
β) Επιστημών Διοίκησης και Οικονομίας, με έδρα τον Άγιο Νικόλαο,
γ) Γεωπονικών Επιστημών, με έδρα το Ηράκλειο,
δ) Μηχανικών, με έδρα το Ηράκλειο,
ε) Μουσικής και Οπτοακουστικών Τεχνολογιών, με έδρα το Ρέθυμνο.
2. Η ακαδημαϊκή τους λειτουργία αρχίζει από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020.
Ίδρυση Τμημάτων1. Στο
Μεσογειακό Πανεπιστήμιο Κρήτης ιδρύονται τα εξής Τμήματα:
α) Νοσηλευτικής, με έδρα το Ηράκλειο, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Επιστημών Υγείας,
β) Κοινωνικής Εργασίας, με έδρα το Ηράκλειο, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Επιστημών Υγείας
γ) Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας, με έδρα τη Σητεία, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Επιστημών Υγείας,
δ) Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, με έδρα το Ηράκλειο, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Επιστημών Διοίκησης και Οικονομίας,
ε) Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού, με έδρα το Ηράκλειο, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Επιστημών Διοίκησης και Οικονομίας,
στ) Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, με έδρα τον Άγιο Νικόλαο, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Επιστημών Διοίκησης και Οικονομίας,
ζ) Γεωπονίας, με έδρα το Ηράκλειο, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Γεωπονικών Επιστημών,
η) Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων, με έδρα το Ηράκλειο, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Γεωπονικών Επιστημών, *ΘΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΑΠΟ 2020
θ) Μηχανολόγων Μηχανικών, με έδρα το Ηράκλειο, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Μηχανικών,
ι) Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, με έδρα το Ηράκλειο, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Μηχανικών,
ια) Μηχανικών Βιοϊατρικής, με έδρα το Ηράκλειο, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Μηχανικών, ΘΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΑΠΟ 2020
ιβ) Ηλεκτρονικών Μηχανικών, με έδρα τα Χανιά, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Μηχανικών,
ιγ) Χημικών Μηχανικών, με έδρα τα Χανιά, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Μηχανικών, ΘΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΑΠΟ 2020
ιδ) Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής, με έδρα το Ρέθυμνο, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Μουσικής και Οπτοακουστικών Τεχνολογιών
ιε) Μουσικών Σπουδών, με έδρα το Ρέθυμνο, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Μουσικής και Οπτοακουστικών Τεχνολογιών, ΘΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΑΠΟ 2020
ιστ) Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, με έδρα τον Άγιο Νικόλαο, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Επιστημών Υγείας, ΘΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΑΠΟ 2020
ιζ) Φυσικοθεραπείας, με έδρα την Ιεράπετρα, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Επιστημών Υγείας. ΘΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΑΠΟ 2020
2. Το φροντιστήριό μας και οι καθηγητές του, που έδωσαν κάθε ικμάδα γνώσης που είχαν αποθηκευμένη στους μαθητές μας ,εύχονται πρωτίστως σε όλους τους υποψηφίους και υποψήφιες καλή ξεκούραση τώρα και όποια επιτυχία ονειρεύονται να γίνει πραγματικότητα..
*Ο Γεώργιος Παπαβασιλείου είναι ιδιοκτήτης Σύγχρονης εκπαίδευσης Ελ.Βενιζέλου 237 Γάζι