Χθες 7/12/2020 δυστυχώς, για ακόμη μια φόρα σημειώθηκε στο νησί μας θανατηφόρο τροχαίο, με θύμα ένα 16χρονο αγόρι. Τέτοιου είδους συμβάντα δεν είναι καθόλου άγνωστα για την Κρήτη, καθώς πολύ συχνά σημειώνονται τροχαία δυστυχήματα, τα οποία πολλές φορές είναι και θανατηφόρα.
Τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των ατυχημάτων είναι αρκετά υψηλός. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις αρχές του 2019 είχαμε ήδη 42 νεκρούς, αριθμός αυξημένος σχεδόν κατά 50% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018.
Παρά το γεγονός ότι κατά την διάρκεια του lockdown την άνοιξη είχε παρατηρηθεί σημαντική μείωση των τροχαίων, μετά την άρση των μέτρων το νησί της Κρήτης επανήλθε στην "κανονικότητά" του.
Ειδικότερα σε σχέση με το προηγούμενο έτος, μέχρι τις 15 Ιουνίου το ποσοστό των τροχαίων μειώθηκε κατά 75% σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Κρήτης, κ. Γιάννη Λιονάκη. Κατά τη διάρκεια της καραντίνας δεν σημειώθηκε κανένα τροχαίο δυστύχημα. Όμως, από 5/5/2020 μέχρι 25/5/2020 πέντε άνθρωποι άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο και μάλιστα μέσα σε διάστημα μόλις 20 ημερών. Συνολικά από την αρχή του χρόνου μέχρι και τις 5/6 στην Κρήτη έχουν χάσει τη ζωή τους εννέα άνθρωποι.
Μέσα από μελέτες έχει αποδειχθεί ότι κατά τις βραδινές ώρες σημειώνονται τα περισσότερα ατυχήματα κυρίως με αυτοκίνητα παρά με μηχανές και η πλειοψηφία των τραυματιών είναι άνδρες και όχι τόσο γυναίκες.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι τα περισσότερα τροχαία οφείλονται σε εκτροπές οχημάτων, όπως ακριβώς και το χθεσινό δυστύχημα.
Και όλα αυτά συμβαίνουν γιατί; Γιατί οι Κρητικοί δεν τηρούν κατά κόρον τον Κ.Ο.Κ.
Η βαριά παραβατική συμπεριφορά σήμερα, είναι η μη χρήση ζώνης, του κράνους, το μη σωστό δέσιμο των παιδιών τα ειδικά καθισματάκια, η μη εφαρμογή δηλαδή των μέσων παθητικής ασφάλειας, που μας παρέχονται προκειμένου να διαφυλάξουμε τη ζωή μας.
Έρευνες έχουν δείξει, ότι αν τηρούσαμε πιστά τον Κ.Ο.Κ., θα είχαμε 64% λιγότερους θανάτους.
Από την άλλη πλευρά, εκείνο που εξακολουθεί να συμβαίνει στην Κρήτη είναι ότι ιδίως στο Ηράκλειο, έχουμε ανατροπές οχημάτων μέσα στην πόλη καθώς μέσα στο 2020 σημειώθηκαν 2 τέτοια περιστατικά. Το επόμενο που συνεχίζει να ταλανίζει το νησί είναι η κατανάλωση οινοπνεύματος. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της ελληνικής αστυνομίας, το λεκανοπέδιο Αττικής με περίπου 6.000.000 κατοίκους, είχε 43 μεθυσμένους το Σαββατοκύριακο 30-31/5 ενώ στην Κρήτη, το ίδιο διάστημα, με περίπου 600.000 κατοίκους, είχαμε 45.
Ακόμη σε όλη αυτήν την αέναη κατάσταση, συμβάλλει φυσικά και το κακό οδικό δίκτυο του νησιού. Όσο παραμένει στάσιμο το έργο του Βόρειου Άξονα Οδικής Κυκλοφορίας, όπου πολλά από τα δυστυχήματα σημειώνονται εκεί, τόσο θα χάνουν τη ζωή τους οι οδηγοί στην άσφαλτο.
Πέρα όμως από όλα αυτά εκείνοι που οφείλουν περισσότερο να προσέχουν είναι οι ίδιοι οι οδηγοί. Εκείνοι πρέπει να τηρούν κώδικα, εκείνοι πρέπει να φορούν ζώνη, εκείνοι δεν πρέπει να τρέχουν, εκείνοι δεν πρέπει να οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ γιατί η δική τους η ζωή κινδυνεύει και αλλά και η ζωή εκείνων που τους συνοδεύουν στο αυτοκίνητο. Είναι πολύ σημαντικό να είναι οι ίδιοι οι οδηγοί προσεκτικοί καθώς αποτελεί ζήτημα πρωτίστως ζήτημα ατομικής ευθύνης και έπειτα κοινωνικής. Η αλλαγή θα ξεκινήσει από αυτούς.