Ο Προέδρος της «Αγροδιατροφικής Σύμπραξης» της Περιφέρειας Κρήτης Σταύρος Τζεδάκης, με αφορμή τα 10 χρόνια από την ίδρυση της Σύμπραξης, που έχει σκοπό την ανάδειξη των πολύτιμων προϊόντων της Κρητικής γης προς όλο τον κόσμο, ανοίγει τα χαρτιά του στο maleviziotis.gr και μας μιλά για το μέλλον του αγροτικού τομέα της Κρήτης, τη φημισμένη Κρητική Διατροφή, αλλά τις προοπτικές και τα προβλήματα, στην προσπάθεια του ως Προέδρος της «Αγροδιατροφικής Σύμπραξης» της Περιφέρειας Κρήτης να δώσει στα Κρητικά προϊόντα την θέση που τους αρμόζει στην Ελληνική και στην διεθνή αγορά
ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΖΕΔΑΚΗΣ ΣΤΟΧΟΣ ΜΑΣ Η ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΩΝ ΑΞΙΩΝ ΤΗΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Ως πρόεδρος της «Αγροδιατροφικής Σύμπραξης» της Περιφέρειας Κρήτης, ο Περιφερειακός Σύμβουλος κ. Σταύρος Τζεδάκης μας μίλησε για τις σημαντικές πρωτοβουλίες και δράσεις της Σύμπραξης για την ανάδειξη των πολύτιμων προϊόντων της Κρητικής γης προς όλο τον κόσμο. Η αξιόλογη αυτή προσπάθεια της Περιφέρειας έχει ήδη δώσει εξαιρετικά δείγματα γραφής και όσοι τη δημιούργησαν και τη στηρίζουν ατενίζουν το μέλλον με αισιοδοξία.
Συνέντευξη στο Maleviziotis.gr
Κ. Τζεδάκη, η «Αγροδιατροφική Σύμπραξη» της Περιφέρειας Κρήτης ιδρύθηκε το 2012 με σκοπό την ενίσχυση του αγροδιατροφικού τομέα και των προϊόντων της Κρήτης. Δέκα χρόνια αργότερα, πως αποτιμάτε το έργο της Σύμπραξης; Ποιούς στόχους έχει πετύχει ως τώρα;
Στόχος της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης είναι η ανάδειξη, προβολή και προώθηση των τοπικών μας προϊόντων.
Η στρατηγική του φορέα για τα προϊόντα, στηρίζεται σε τέσσερις λέξεις: «ποιότητα – εντοπιότητα – ταυτότητα – εξωστρέφεια».
Μετά λοιπόν από δέκα χρόνια λειτουργίας της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης, θεωρώ ότι η αποτίμηση του έργου της, λογίζεται ως θετική.
Δημιουργήσαμε ένα διατροφικό πρότυπο, με συγκεκριμένες προδιαγραφές, που «στηρίζονται», στην ποιότητα και την εντοπιότητα των προϊόντων.
Βάσει των προδιαγραφών αυτών, οι επιχειρήσεις του αγροδιατροφικού τομέα του νησιού, κάνουν χρήση του σήματος «κρήτη – Γενέτειρα αξιών», δίνοντας έτσι ταυτότητα στα προϊόντα τους.
Η ενδυνάμωση και αναγνωρισιμότητα του σήματος «Κρήτη – Γενέτειρα αξιών» θα προάγει ταυτόχρονα την αναγνωρισιμότητα των τοπικών μας προϊόντων, καθώς αποκτούν ταυτότητα, ικανή να τα αναδείξει και να τα προωθήσει, τόσο στην εσωτερική, όσο και τη διεθνή αγορά.
Ένα σήμα – μία ταυτότητα, που στηρίζεται σε συγκεκριμένες αξίες και αρχές και ο καταναλωτής πλέον βλέποντας το σήμα αυτό στα προϊόντα, γνωρίζει τις αρχές που ακολουθούνται για την παραγωγή και τυποποίηση αυτού του κρητικού προϊόντος και οι οποίες λειτουργούν ως πλεονεκτήματα έναντι των ανταγωνιστικών του προϊόντων.
Εννοείται ότι αναφερόμαστε αποκλειστικά σε τυποποιημένα προϊόντα, γιατί μόνο ένα τυποποιημένο προϊόν, με προδιαγραφές και ταυτότητα προέλευσης, μπορεί να κερδίσει την υπεραξία, που του αναλογεί, προς όφελος των παραγωγών και επιχειρηματιών του νησιού.
Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι, καθώς μέσω της συνολικής αυτής προσπάθειας ωθούμε και πείθουμε – χρόνο με το χρόνο – ολοένα και περισσότερους παραγωγούς να τυποποιούν τα προϊόντα τους, αντί να τα διαθέτουν χύμα.
Άλλη μας προτεραιότητα, είναι η ανάδειξη της Κρητικής διατροφής και της κρητικής γαστρονομίας. Στόχος μας να δώσουμε τη δυνατότητα στα εκατομμύρια των επισκεπτών του νησιού μας, να γευτούν τα τοπικά προϊόντα, μέσα από κρητικές συνταγές και εν συνεχεία να γίνουν, οι καλύτεροι πρεσβευτές, επιστρέφοντας στις πατρίδες τους.
Εν κατακλείδι, δίνουμε μεγάλη σημασία στην συνεχή εκπαίδευση και κατάρτιση των παραγωγών, προκειμένου να αποκτούν τεχνογνωσία, τόσο ως προς τις μεθόδους παραγωγής και αναβάθμισης ποιότητας, όσο και προώθησης των προϊόντων τους.
Θεωρώ λοιπόν ότι ως Σύμπραξη, έχουμε συμβάλει σημαντικά για να έχουμε ποιοτικά και ανταγωνιστικά προϊόντα και εξωστρεφείς παραγωγούς, που διαθέτουν πλέον τη γνώση και την εμπειρία, να προωθήσουν και να πουλήσουν σωστά, το αποτέλεσμα των κόπων τους.
Κεντρικό σημείο της Σύμπραξης είναι ο αγροτικός τομέας ο οποίος και παρέχει τα προϊόντα που αποτελούν τη φημισμένη Κρητική Διατροφή. Τι προσπάθειες γίνονται για να υπάρχει μεγαλύτερη συμμετοχή των αγροτών και παραγωγών στην προσπάθεια ανάδειξης των προϊόντων του νησιού μας; Τι κάλεσμα θα απευθύνατε ώστε όλο και περισσότεροι παραγωγοί να συμμετάσχουν στην προσπάθεια της Σύμπραξης;
Η Αγροδιατροφική Σύμπραξη υλοποιεί διάφορες δράσεις, με τη συμμετοχή των παραγωγών για την επίτευξη του βασικού της στόχου, δηλαδή την προώθηση και εδραίωση των τοπικών, ποιοτικών προϊόντων στις αγορές.
Έχουμε ήδη οργανώσει και υλοποιήσει εκπαιδευτικά σεμινάρια κατάρτισης σε σημαντικές θεματικές ενότητες, όπως τυποποίηση – πιστοποίηση, πρότυπα ασφάλειας & ποιότητας, εξαγωγικό μάρκετινγκ και πωλήσεις σε νέες αγορές κ.α., σε συνεργασία με την Περιφέρεια και το Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Κάθε χρόνο επιδοτούμε τη συμμετοχή πολλών παραγωγών και επιχειρήσεων σε εκθέσεις εσωτερικού και εξωτερικού, δίνοντας τους την ευκαιρία να προβάλουν και να προωθήσουν οργανωμένα τα προϊόντα τους.
Παράλληλα οργανώνουμε προσκλήσεις αγοραστών από διάφορες αγορές της Ευρώπης, που μέσα από Β2Β επαγγελματικές συναντήσεις, στοχεύουμε στην σύναψη εμπορικών συμφωνιών για τους κρητικούς επιχειρηματίες.
Οργανώνουμε ή συμμετέχουμε σε διάφορες γαστρονομικές εκδηλώσεις, προκειμένου οι επισκέπτες του νησιού να δοκιμάσουν τα κρητικά εδέσματα, που έχουν παρασκευαστεί με τοπικές πρώτες ύλες.
Ο Παγκρήτιος Διαγωνισμός Ελαιολάδου, είναι η δράση εκείνη, μέσα από την οποία αναδεικνύεται η ποιότητα και τα πλούσια οργανοληπτικά χαρακτηριστικά του ελαιολάδου του νησιού, της κορωνίδας της Κρητικής διατροφής και του βασικότερου προϊόντος του τόπου μας.
Με γνώμονα, την προσήλωσή μας στην υγιεινή κρητική διατροφή, καθώς και την ανάδειξη των κύριων προϊόντων του τόπου μας, δημιουργήσαμε το σύγχρονο «κρητικό δεκατιανό», προσαρμοσμένο στις ανάγκες και τις απαιτήσεις των καιρών μας, μια καινοτόμος ιδέα και προσέγγιση.
Ένα ελαφρύ γεύμα, με άρωμα Κρήτης. Με συνταγές (σάντουιτς, παραδοσιακές πίτες, σαλάτες κ.α.) που «στηρίζονται» στη χρήση ελαιόλαδου, λαχανικών όπως η ντομάτα, το αγγούρι, η πιπεριά και το μαρούλι, επίσης της γραβιέρας και του ανθότυρου, καθώς και των παραδοσιακών αλλαντικών, όπως απάκι και σύγκλινο, τα παξιμάδια και τις ελιές. Ο καταναλωτής μπορεί να το βρει από το πρωί, σε φούρνους, καφέ και καταστήματα take away. Μία ακόμη προσπάθεια για τη διασύνδεση, ακόμη περισσότερων παραγωγικών κλάδων του νησιού μας.
Τέλος είναι σημαντικό να τονίσουμε, ότι όλες αυτές οι δράσεις υλοποιούνται μέσω χρηματοδοτικών πόρων, που διεκδικούμε μέσα από ανταγωνιστικά ευρωπαϊκά προγράμματα προώθησης αγροτικών προϊόντων, εξασφαλίζοντας για το νησί μας, νέες πηγές χρηματοδότησης και οικονομική αυτάρκεια και επάρκεια κονδυλίων για τις ανάγκες της Σύμπραξης και των μελών της, καθώς και μέσω του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων της Περιφέρειας Κρήτης, με την υποστήριξη του Περιφερειάρχη Κρήτης.
Πως μπορεί η Κρήτη να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο στο Γαστρονομικό και Οινικό Τουρισμό; Τι δράσεις υλοποιούνται από την Περιφέρεια και τη Σύμπραξη ώστε να προσελκύσουμε επισκέπτες που θα ήθελαν να γευθούν την Κρητική κουζίνα και τα κρασιά της;
Ο Γαστρονομικός τουρισμός μαζί με τον Οινικό, αποτελούν κατηγορία του πολιτιστικού τουρισμού. Το χαρακτηριστικό αυτής της μορφής τουρισμού, είναι η αλληλεπίδραση του επισκέπτη με τον τόπο, στον οποίο επιλέγει να ταξιδέψει και να βιώσει γαστρονομικές εμπειρίες. Επομένως, πρόκειται για μια ολοκληρωμένη ταξιδιωτική εμπειρία. Τα τελευταία χρόνια, συνεχώς ενδυναμώνεται η θέση των μορφών αυτών, στην τουριστική βιομηχανία της χώρας μας και κατ' επέκταση του νησιού μας.
Εμείς λοιπόν ως Περιφέρεια Κρήτης και Αγροδιατροφικη Σύμπραξη, καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια και υποστηρίζουμε παράλληλα κάθε πρωτοβουλία, που υλοποιείται από φορείς, προκειμένου να προβάλουμε και να αναδείξουμε το διατροφικό πολιτισμό και την γαστρονομία μας, σε συνδυασμό πάντα με τα εξαιρετικά κρασί, που παράγονται στο νησί μας.
Γιατί μέσα από αυτή τη διαδικασία, καταφέρνουμε να "παντρέψουμε" το ποιοτικά τοπικά μας προϊόντα με το τουριστικό προϊόν, στηρίζοντας τους δύο αυτούς πυλώνες της τοπικής οικονομίας, πρωτογενή και τουριστικό. Επιπλέον, δίνουμε προοπτικές ανάπτυξης επιπλέον δράσεων, εμπλουτίζοντας με αυτό τον τρόπο το προσφερόμενο προϊόν, με σκοπό την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την ανάδειξη του τόπου μας ως "μοναδικού" – λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του – γαστρονομικού προορισμού, με ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Ιδρύσαμε και λειτουργούμε το Κέντρο Κρητικής Γαστρονομίας στην Αργυρούπολη Ρεθύμνου, όπου εκεί ο επισκέπτης μπορεί να γνωρίσει και να γευτεί τα τοπικά μας προϊόντα, να συμμετέχει σε σεμινάρια και μαθήματα Κρητικής κουζίνας, εκδηλώσεις γευσιγνωσίας και οινογνωσίας, με πρόθεσή μας να δημιουργήσουμε αντίστοιχα Κέντρα και στους άλλους τρεις νομούς της Κρήτης.
Επιπλέον, δημιουργήσαμε και κατοχυρώσαμε τα σήματα "κρητική κουζίνα" και "κρητικές γεύσεις – cretan taste" προκειμένου να προωθήσουμε και να αυξήσουμε την κατανάλωση των τοπικών προϊόντων, στα ξενοδοχεία και τους χώρους μαζικής εστίασης και στα αγροτουριστικά καταλύματα, συνδυάζοντας ταυτόχρονα και τη γνωριμία του επισκέπτη με την κρητική κουλτούρα και φιλοξενία, καθώς και με τις "αρχές και τις αξίες" της Κρητικής διατροφής.
Υλοποιούμε κάθε χρόνο ένα οργανωμένο και στοχευμένο προωθητικό πλάνο ενεργειών, το οποίο περιλαμβάνει κάθε μορφής καταχωρήσεις και διαφημίσεις.
Γενικά, πρώτη μας προτεραιότητα είναι η συνεργασία με κάθε φορέα και η υποστήριξη κάθε ιδέας, που θα μπορούσε να ενισχύσει τη συλλογική αυτή προσπάθεια, προς όφελος του τόπου μας και των ανθρώπων του.
Σίγουρα και επειδή όπως λέω πάντοτε και το πιστεύω ακράδαντα το καλό του καλού είναι το καλύτερο, η προσπάθειά μας αυτή δεν έχει "ταβάνι". Είναι συνεχής και αδιάκοπη και φυσικά προσαρμόζουμε τις επόμενες κινήσεις μας, ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν. Το βασικό είναι ότι είμαστε παρόντες, ανοικτοί να ακούσουμε και να υλοποιήσουμε προτάσεις, να στηρίξουμε προσπάθειες, να συνεργαστούμε και να είμαστε συνοδοιπόροι, για το καλό του νησιού μας. Για να καταστήσουμε το νησί μας έναν ελκυστικό γαστρονομικό προορισμό, με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Ποιό είναι αυτή τη στιγμή το καθεστώς έναντι των ανταγωνιστών μας στη Μεσόγειο; Σε ποιούς τομείς υστερούμε ακόμη ως προς την ανάδειξη των προϊόντων μας και τι σχέδια υπάρχουν για το μέλλον όσον αφορά την προσπάθεια για πρωτοκαθεδρία του νησιού έναντι των άλλων περιοχών με τη δική τους ιδιαίτερη Γαστρονομική παράδοση;
Αρχικά θα ήθελα να επισημάνω, ότι μετά από όλη αυτή την προσπάθεια που έχει γίνει, αρχής γενομένης της αιρετής Περιφερειακής αρχής και της ίδρυσης της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης από το 2012, μπορούμε πλέον να περηφανευόμαστε ότι, δεν υστερούμε έναντι των ανταγωνιστών μας στη Μεσόγειο, σε σημαντικό βαθμό.
Σίγουρα, ο σχεδιασμός μας δε σταματά ποτέ, καθώς δε σταματούν ούτε οι εξελίξεις, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και της γνώσης.
Το "Κρήτη" είναι ήδη ένα brand γνωστό και αναγνωρίσιμο από πολλούς ευρωπαίους πολίτες, συνώνυμο των ποιοτικών προϊόντων, της πλούσιας γαστρονομικής παράδοσης και πολιτιστικής κουλτούρας, της φιλοξενίας και του μοναδικού και πλούσιου τοπίου. Ένα πολυπρόσωπο νησί με μακραίωνη ιστορία.
Στόχος μας είναι το brand "Κρήτη" να ξεπεράσει τα όρια της Ευρώπης και να γίνει γνωστό και αναγνωρίσιμο και στον υπόλοιπο κόσμο, προσελκύοντας επισκέπτες, με τον τρόπο αυτό, και από πιο μακρινές χώρες.
Επίσης στόχος μας είναι, να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των καταναλωτών από τις χώρες αυτές, και κάθε φορά που θα βρίσκουν ένα προϊόν στο ράφι με την "Κρήτη" αποτυπωμένη στη συσκευασία, να το ταυτίζουν αυτόματα με την ποιότητα, την ασφάλεια και την υπεροχή στη γεύση.
Για όλους αυτούς τους λόγους, θα συνεχίσουμε να σχεδιάζουμε, να προσπαθούμε και να στηρίζουμε τον τόπο μας και τους ανθρώπους του, όπως πραγματικά τους αξίζει.