Στο… μάτι του Netflix μπαίνουν οι «τζαμπατζήδες», οι χρήστες που μοιράζονταν τους κωδικούς τους, καθώς η πλατφόρμα γνώρισε μια μεγάλη μείωση των συνδρομητών της για πρώτη φορά έπειτα από 10 χρόνια ενώ παράλληλα κατέρρευσε και η μετοχή της στη Wall Street.
Η εταιρεία έστειλε μία επιστολή στους μετόχους της, εξηγώντας τους λόγους της κίνησης αυτής. Επισημαίνει πως το μοίρασμα των κωδικών έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις και πρέπει να τερματιστεί, καθώς "υπονομεύει την ικανότητά μας να επενδύουμε στην εταιρεία και να τη βελτιώνουμε", όπως τονίζεται σχετικά.
Όμως, παράλληλα, η εταιρεία έδωσε στη δημοσιότητα και τους «τζαμπατζήδες», αυτούς που παραβιάζουν τον κανόνα και μοιράζονται τον κωδικό τους σε παραπάνω από μία συσκευή. Ειδικότερα, το Netflix υπολογίζει ότι περίπου 100 εκατομμύρια νοικοκυριά παραβιάζουν τους κανόνες της υπηρεσίας, χρησιμοποιώντας δανεικούς κωδικούς, δηλαδή περίπου οι μισοί, καθώς ο συνολικός αριθμός συνδρομητών ανέρχεται στα 220 εκατομμύρια.
Έως τώρα υπήρχε μια ανέχεια από πλευράς Netflix, με τον συνιδρυτή και πρόεδρο της Netflix, Ριντ Χέιστινγκς, να περιγράφει στο παρελθόν την πρακτική αυτή σαν «κάτι με το οποίο πρέπει να μάθεις να ζεις», δικαιολογώντας όσους το κάνουν, λέγοντας ότι σε μεγάλο βαθμό, πρόκειται για δικαιολογημένη πρακτική ανάμεσα σε μέλη της ίδιας οικογένειας.
Μάλιστα, υπήρχε και η ιδέα ότι όσοι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν ή χρησιμοποιούν την πλατφόρμα, τόσο περισσότερο θα αναπτυχθεί. Όμως, αυτή η ανάπτυξη έχει – για την ώρα – σταματήσει, που σημαίνει ότι οι δανεικοί κωδικοί είναι ένα πρόβλημα. Ο Χέιστινγκς το παραδέχθηκε ανοικτά: «Όταν είχαμε υψηλή ανάπτυξη, δεν ήταν προτεραιότητά μας να δουλέψουμε πάνω σε αυτό. Και τώρα, δουλεύουμε πολύ σκληρά σε αυτό», είπε.
Έξτρα προφίλ με έξτρα κόστος
Άρα, τι τακτική θα ακολουθήσει η εταιρεία Netflix; Μέχρι στιγμής, έχει λανσάρει ένα σύστημα στη Λατινική Αμερική, με σκοπό να το προωθήσει και παγκοσμίως αν διαπιστώσει ότι όλα βαίνουν καλώς.
«Ο βασικός τρόπος που έχουμε είναι να ζητήσουμε από τα μέλη μας να πληρώνουν λίγο παραπάνω για να μοιράζονται την υπηρεσία έξω από το σπίτι τους», εξηγεί ο Γκρεγκ Πίτερς, chief product officer του Netflix. Προσωρινά, τα άτομα που ζουν στο ίδιο νοικοκυριό, επιτρέπεται να μοιράζονται τον ίδιο λογαριασμό.
Αλλά, ένας αναλυτής της Kantar προειδοποιεί ότι αυτό το σχέδιο θα μπορούσε να έχει τα αντίθετα αποτελέσματα, ειδικά την εποχή της ακρίβειας, όταν οι καταναλωτές προσπαθούν να βρουν κάθε τρόπο για να εξοικονομήσουν χρήματα.
«Εάν τα σχέδια κατά των δανεικών κωδικών εφαρμοστούν πολύ γρήγορα και πολύ επιθετικά, κινδυνεύουν να αποξενώσουν ένα πιθανό μελλοντικό κοινό, καθώς πολλοί από αυτούς που μοιράζονται κωδικούς έξω από το σπίτι δεν γνωρίζουν πραγματικά ότι παραβιάζουν τους κανόνες της συνδρομής τους», εξηγεί.