Σου αρέσει μια φούστα, ένα παντελόνι, ένα ζευγάρι παπούτσια και αναρωτιέσαι αν θα σου πηγαίνουν; Τα δοκιμάζεις από το κινητό σου μπαίνοντας στο virtual δοκιμαστήριο και αν τελικά θελήσεις να τα αγοράσεις θα προτιμήσεις την εταιρεία που τα παράγει, αποφεύγοντας τους μεταπωλητές, ενώ θα τα πληρώσεις με σάρωση της ίριδας του ματιού σου.Έχεις όρεξη για «αυθόρμητες» και ασυνήθιστες αγορές, για ένα εξατομικευμένο αγοραστικό «ταξίδι» εμπειρίας; Θα πηγαίνεις σε ένα εμπορικό κέντρο όπου με τη βοήθεια της τεχνολογίας θα καθοδηγείσαι μέσα στο κατάστημα. Τα προϊόντα που θα είναι φτιαγμένα μόνο για σένα θα τοποθετούνται αυτόματα σε ψηφιακό καλάθι αγορών μετά την επιλογή τους, ενώ ρομπότ θα χρησιμοποιούνται για τη διαχείριση αποθεμάτων.
Τέλειωσε το απορρυπαντικό; No worries. Έχει γίνει ήδη η παραγγελία αυτόματα και μπορείς να δεις σε πραγματικό χρόνο πότε θα είναι σπίτι σου.
Αυτά – και πολλά ακόμη – δεν αφορούν το μακρινό μέλλον του λιανεμπορίου αλλά το πως θα είναι το 2040, όπως καταγράφονται στη μελέτη προοπτικής «Το οικοσύστημα λιανικής της ΕΕ του μέλλοντος – ένα όραμα για το 2040», που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.Η μελέτη, η οποία εκτελείται από την κοινοπραξία «Foresight on Demand», ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2021 και θα διαρκέσει έως τέλη του 2022, με στόχο να παρέχει στις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σωστή βάση πληροφόρησης για το ευρωπαϊκό οικοσύστημα λιανικής το 2040 και την υποστήριξη πολιτικών ιδίως έναντι των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ).
Το 2040, στην ΕΕ, πάνω από το 30% των καταναλωτών θα κάνει βιομετρικές πληρωμές, π.χ. αντιστοίχιση δακτυλικού αποτυπώματος ή σάρωση της ίριδας του ματιού, ενώ το 30% των ηλεκτρονικών πωλήσεων θα γίνεται μέσω των social media.Επιπλέον,πάνω από το 80% των λιανοπωλητών μόδας θα έχουν εικονικά δοκιμαστήρια που επιτρέπουν στον καταναλωτή να ανεβάζει φωτογραφία του σώματος του και να παίρνει μια ιδέα για το πώς φαίνεται ένα ρούχο πάνω του χωρίς να το δοκιμάσει πραγματικά.Παράλληλα, οι περισσότερες από τις μισές αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα χρησιμοποιούν ρομπότ σάρωσης ραφιών για τη λήψη αναλυτικών δεδομένων για τις ελλείψεις προϊόντων.
Το τεχνολογικό τοπίο θα κυριαρχείται από την Τεχνητή Νοημοσύνη, την Εικονική Πραγματικότητα και το Διαδίκτυο που θα αποτελούν αναπόσπαστα μέρη της συνολικής αλυσίδας αξίας λιανικής.