Η τουρκική προκλητικότητα αλλάζει τα χρονοδιαγράμματα για τη θωράκιση της Κρήτης και το νέο ελληνικό αμυντικό δόγμα.
«Είναι δυνατόν με όσα συμβαίνουν στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο να μην πάμε στη δημιουργία ενός δεύτερου ναυστάθμου, αντίστοιχου της Σαλαμίνας, στη Σούδα; Ο σχεδιασμός θα προχωρήσει κανονικά». Με αυτά τα λόγια ανώτατος αξιωματικός του ελληνικού «Πενταγώνου» υπογράμμιζε στα «ΝΕΑ» ότι πρόθεση της στρατιωτικής αλλά και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Αμυνας είναι να υλοποιήσουν το σχέδιο του δεύτερου ναυστάθμου.
Εξάλλου πρόκειται για μια απόφαση που έχει περάσει και από τη Βουλή όταν εγκρίθηκε προ δύο ετών η Δομή Δυνάμεων 2021-2034 που προβλέπει και τη δημιουργία ενός δεύτερου ναυστάθμου στη Σούδα, αντίστοιχου μεγέθους και δυνατοτήτων με αυτόν της Σαλαμίνας.
Οπως προεξοφλείται δε, οι επιτελείς αυτές τις μέρες, με την τουρκική προκλητικότητα να κλιμακώνεται, θα έχουν οπωσδήποτε στο μυαλό τους την επίσπευση των διαδικασιών για τον Νο 2 ναύσταθμο του Πολεμικού Ναυτικού και των Ενόπλων Δυνάμεων.
Γιατί άλλο είναι να υπάρχει μια πρόκληση από την Αγκυρα στα νότια της Κρήτης, για παράδειγμα, και να υπάρχει στη Σούδα ένα ορμητήριο πλοίων με 20 πλοία κάθε τύπου και άλλο ο σημερινός ναύσταθμός του ΠΝ όπου σταθμεύουν σε μόνιμη βάση φρεγάτα, πυραυλάκατος, υποβρύχιο.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Οι επιχειρησιακοί και γεωπολιτικοί λόγοι που έχουν οδηγήσει δηλαδή τα επιτελεία των Ενόπλων Δυνάμεων στην απόφαση για τον δεύτερο ναύσταθμο είναι ξεκάθαροι. Με τη δημιουργία αυτής της υποδομής η χώρα θα μπορεί να κάνει αισθητή τη ναυτική παρουσία της στην Ανατολική Μεσόγειο και να την ελέγχει αποτελεσματικότερα, μετά και τις αλλεπάλληλες εξελίξεις, ενεργειακές και γεωπολιτικές, και τις προκλήσεις στην περιοχή.
Ενας ακόμη παράγοντας που έχουν συνυπολογίσει οι επιτελείς είναι ότι με ναύσταθμο στην Κρήτη, εφάμιλλο της Σαλαμίνας, η μεγαλόνησος θα αξιοποιηθεί στο έπακρο, σύμφωνα με τον σχεδιασμό των Ενόπλων Δυνάμεων. Ακόμη, δεν θα πρέπει να διαφεύγει την προσοχή πως δημιουργία ενός δεύτερου ναυστάθμου του ΠΝ στη Σούδα προσφέρει ένα «backup», μια πολύτιμη εφεδρεία του Στόλου στην απευκταία περίπτωση που ο ναύσταθμος της Σαλαμίνας αποτελέσει στόχο του εχθρού.
Τι θα διαθέτει
Με τη δημιουργία ενός ναυστάθμου στην Κρήτη, αντίστοιχου της Σαλαμίνας, θα μπορεί να ελλιμενίζεται ο μισός Στόλος. Παράλληλα όμως τα καράβια δεν θα έχουν εκεί απλώς δυνατότητες ανεφοδιασμού, αλλά θα υπάρχουν και εγκαταστάσεις και υποδομές συντήρησης και επισκευών, όπως δηλαδή και στη Σαλαμίνα.
Επιπλέον, μόνιμος ελλιμενισμός πολλών μονάδων σημαίνει ότι θα χρειαστούν και υποδομές στέγασης των στελεχών του Ναυτικού και των οικογενειών τους. Αυτό είναι δε ένα στοιχείο που κάνει αρκετούς στο ΠΝ να μην είναι τόσο αισιόδοξοι για την υλοποίηση του πρότζετκτ ή τουλάχιστον για την άμεση υλοποίησή του.
Για παράδειγμα, για τη μόνιμη στάθμευση 5 φρεγατών στη Σούδα (με 150 άτομα πλήρωμα) θα απαιτούνταν η κατασκευή υποδομών γι’ αυτούς και τις οικογένειές τους, συνολικά για 2.250 άτομα. Χρειάζονται δηλαδή και κονδύλια αλλά και ανθρώπινο δυναμικό.
Το κόστος εξάλλου είχε φρενάρει παρόμοια σχέδια που υπήρχαν στο παρελθόν. Μάλιστα, και ο υπουργός Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος είχε επισημάνει στη Βουλή πως «δεν είναι υπόθεση μερικών μηνών τα περί επικείμενης ίδρυσης ναυστάθμου στην Κρήτη. Θέλει χρόνια».