Μέσα σε 4 ημέρες οι Τούρκοι έχουν προχωρήσει σε 229 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου (ΕΕΧ) στο Αιγαίο.
Χαρακτηριστικό της τουρκικής επιθετικότητας από αέρος είναι ότι μόνο χθες σημειώθηκαν 95 παραβιάσεις, οι 26 εκ των οποίων από 20 μαχητικά F-16. Το πιο ανησυχητικό είναι ότι από τα μαχητικά σχεδόν όλα ήταν οπλισμένα (18 από τα 20).
Από τις 26 παραβιάσεις του ΕΕΧ οι 4 αποτελούσαν υπερπτήσεις πάνω από Οινούσσες και Παναγιά, από συνολικά 3 ζεύγη μαχητικών, από τις 14.34 ως τις 14.46 την Τετάρτη. Οι υπόλοιπες παραβιάσεις αφορούσαν 3 κατασκοπευτικά CN-235 που προχώρησαν σε 29 και άλλες 40 από 3 UAV.
Μπαράζ τουρκικών υπερπτήσεων πάνω από ελληνικά νησιά το απόγευμα
Αμόκ παραβιάσεων
Στρατιωτικοί Κύκλοι εκτιμούν ότι η Τουρκία θα εντείνει την πίεση στο Αιγαίο το 2023 τη στιγμή που ετοιμάζονται να απογειώσουν δύο νέα Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη (UAV) με κινητήρες τζετ, σε μία προσπάθεια να ανατρέψουν τις ισορροπίες απέναντι στα «γαλάζια» Rafale και F-16 Viper.
Όπως δημοσίευσε αναλυτικά η Realnews της Κυριακής, στο φύλλο της Πρωτοχρονιάς, οι εκτιμήσεις των Στρατιωτικών κύκλων για την περαιτέρω αύξηση της προκλητικότητας από την Τουρκία επί του πεδίου, στο Αιγαίο, εδράζουν σε δύο δεδομένα. Το ένα είναι ο απολογισμός του 2022, που αποτελεί χρονιά – ορόσημο για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις.
Από το 1974, το 2022 ήταν η πρώτη φορά που οι Τούρκοι έχουν δείξει τόση επιθετική συμπεριφορά από αέρος με τις παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου (ΕΕΧ) να σημειώνουν αύξηση κατά 410%. Συγκεκριμένα, από την 1η μέχρι τις 27 Δεκεμβρίου 2022 είχαν καταγραφεί 11.134 παραβιάσεις του ΕΕΧ, τη στιγμή που το 2021 είχαν καταγραφεί 2.744, το 2020 που ήταν η χρονιά με τις προκλήσεις στον Έβρο και την έξοδο του Oruc Reis 4.605, το 2019 που υπήρχαν εκλογές στην Ελλάδα 4.811 και το 2018 – 3.705.
Χονδρικά, το 2022 σημειώθηκαν τόσες παραβιάσεις του ΕΕΧ όσες την τριετία από το 2019 ως και το 2021.
Διόλου ευκαταφρόνητα είναι και τα νούμερα των υπερπτήσεων, που το 2022 έφθασαν τις 232 έναντι 48 το 2021, 376 το 2020, 124 το 2019 και 47 το 2018.
Οι εμπλοκές, που δείχνουν τον βαθμό της προκλητικότητας – αφού οι Έλληνες πιλότοι προχωρούν σε αερομαχίες κι έπειτα σε dogfights που καταλήγουν σε εμπλοκές όταν οι Τούρκοι αρνούνται να εξέλθουν του ΕΕΧ που έχουν εισβάλει κατά την διάρκεια της αναχαίτισης – βρίσκονται επίσης σε υψηλά επίπεδα, με 325 το 2022, 145 πέρυσι, 423 το 2020, 384 το 2019 και 128 το 2018.
Όπως επεσήμαναν στο enikos.gr στρατιωτικοί κύκλοι, το γεγονός ότι αρνούνται να βγουν από το ελληνικό FIR τη στιγμή που έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες αναχαίτισης κρίνεται ως εξόχως ανησυχητικό αφού καταδεικνύει επιθετικές προθέσεις, σε συνδυασμό με την ύπαρξη ολοένα και περισσότερων οπλισμένων μαχητικών.
Ρεκόρ είχαμε στον συνολικών αριθμό αεροσκαφών το 2022 φθάνοντας τα 2.666, έναντι 1.314 το 2021, 2.068 το 2020, 2.118 το 2019 και 1.775 το 2018. Αυτό σημαίνει ότι καθημερινά εισέβαλλαν στο Αιγαίο κατά μέσο όρο περίπου 7 αεροσκάφη διαφόρων τύπων, κυρίως μαχητικά και UAV.
Όμως, για πρώτη φορά το 2022 σημειώθηκαν υπερπτήσεις με την χρήση uav ενώ οι παραβιάσεις αθροιστικά άγγιξαν αυτές της τελευταίας διετίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Realnews, το 2022 καταγράφηκαν 7.344 παραβιάσεις του ΕΕΧ από τουρκικά uav τα οποία προχώρησαν σε συνολικά 83 υπερπτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά. Τα αντίστοιχα νούμερα το 2021 ήταν μόλις 39 παραβιάσεις και καμία υπερπτήση. Το 2021 χρησιμοποιείται ως έτος βάσης στην τουρκική προκλητικότητα με UAV αφού ήταν η πρώτη φορά που έκαναν την εμφάνισή τους στο Αιγαίο.
.enikos.