Ένα νέο έγγραφο, που φέρνει ο ΑΝΤ1 στην δημοσιότητα αποκαλύπτει ότι το 2010 οι μηχανοδηγοί αρνήθηκαν να προχωρήσουν σε αύξηση της ταχύτητας στο τμήμα Λιόσια – Κιάτο, επειδή δεν υπήρχαν οι εγγυήσεις ασφαλείας.
Οι μηχανοδηγοί προειδοποιούσαν για την αύξηση του ορίου ταχύτητας από τα 115 χλμ/ώρα στα 160 χλμ/ώρα, όπως ίσχυε για το τμήμα Λιόσια-Αεροδρόμιο, χωρίς το σύστημα τηλεδιοίκησης.
Στο εξώδικο προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ επεσήμαναν ότι για λόγους ασφαλείας, συστήνουν στα μέλη της να μην την εφαρμόσουν, καταλήγοντας ότι «σας καθιστούμε άμεσα υπεύθυνους για όποιο πρόβλημα προκύψει στην ασφαλή κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών».
«Μεταξύ Κιάτου και Λιοσίων δεν λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης. Μόνο μετά την Κόρινθο λειτουργεί για περίπου 5 χιλιόμετρα και μετά με κόκκινη ένδειξη συνεχίζουμε οι μηχανοδηγοί» καταγγέλλει στον ΑΝΤ1 ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ Κώστας Γενιδουνιάς.
Το έργο ETCS
Το σύστημα τηλεδιοίκησης ETCS έπρεπε θεωρητικά να λειτουργεί σε όλη τη χώρα. Από το 2016 μέχρι σήμερα, υπογράφονται απανωτές συμβάσεις με τις εταιρίες όμως ακόμα δεν έχει τεθεί σε λειτουργία.
Στην ουσία το σύστημα ETCS αποτελείται από έναν πομπό στο τρένο που δίνει δεδομένα στη γραμμή. Αυτά μεταφέρονται σε κέντρο εκπομπής και από εκεί στα κεντρικά όπου έχουν πλήρη εικόνα για την κατάσταση της κυκλοφορίας.
Παρότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση, στο κτήριο της Καρόλου την παλιά έδρα του ΟΣΕ –πριν δηλαδή μετονομαστεί σε Hellenic Train και μεταφερθεί σε κτήριο της Συγγρού – υπήρχε μέχρι το τέλος του 2020 ένα κέντρο παρακολούθησης της κυκλοφορίας.
Το κέντρο επανδρωνόταν από 2 άτομα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έναν προϊστάμενο των μηχανοδηγών και έναν προϊστάμενο του μηχανικού κινήσεως. Αυτοί μαζί με τον ρυθμιστή της κυκλοφορίας, τον σταθμάρχη στα κεντρικά παρακολουθούσαν με όποια μέσα διέθεταν την κυκλοφορία των τρένων.
Αυτό το κέντρο πλέον δεν υπάρχει, καταγγέλλει ο πρώην διευθυντής ασφαλείας και κυκλοφορίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Χρήστος Ρετσινάς.
Αυτό γιατί σταμάτησε; Διότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ απέσυρε το προσωπικό της στο τέλος του 2020 που άλλαξε γραφεία και πήγε στη Συγγρού. Κι έκανε ένα δικό της σύστημα παρακολούθησης της κυκλοφορίας με GPS επάνω στις μηχανές των τρένων τα οποία όμως δεν σου εξασφαλίζουν την ασφάλεια της κυκλοφορίας. Δεν σου δείχνει σε ποια γραμμή κινείσαι, άνοδο ή κάθοδο, κι αν θα πρόκειται να έρθεις σε μετωπική σύγκρουση με άλλο τρένο. Σου δείχνει μόνο πού είναι.