Συνέντευξη στη Ρίκη Ματαλλιωτάκη
Εκπαιδευτικός, λογοτέχνης, επαναστάτρια, χωρίς όμως όλα αυτά να αφαιρούν το ελάχιστο από τη θηλυκότητα της, η Ελένη Μανιωράκη είναι γνωστή στο Γάζι για όλους τους παραπάνω λόγους μα και για ένα επιπλέον:
Για την αγάπη που της είχαν τα παιδιά που δίδαξε καθ' όλη τη διάρκεια της πολύχρονης καριέρας της ως δασκάλα δημοτικών σχολείων και στην Κρήτη μα και στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Η Ελένη Μανιωράκη ξεχωρίζει από το σπινθηροβόλο βλέμμα και το γεμάτο ευφράδεια λόγο της καθώς έχει την άνεση να μιλά επί ώρες χωρίς να ρίξει ούτε βλέμμα στο χαρτί… από στήθους δηλαδή, από καρδιάς θα έλεγα εγώ αφού ότι κάνει το κάνει μόνο μέσα από την καρδιά της και υπερασπίζεται με πάθος τις απόψεις της που ένα εξ αυτών είναι και η λατρεία της για την αρχαία Ελλάδα.
Ως λάτρης λοιπόν της αρχαίας Ελλάδας θεώρησα προτιμότερο αντί ερωτήσεων να αφήσω αυτή την ξεχωριστή γυναίκα να αναφερθεί σε κάτι ιδιαίτερο… να μας μιλήσει για την γυναίκα της Κρήτης όχι όμως στην κοινωνία της σημερινής της ανδροκρατούμενη μα εκείνη την άλλη, την παλιά αλλά όχι ξεχασμένη, της Μινωικής Κρήτης…. και θα μας μιλήσει χωρίς δικές μου ερωτήσεις βεβαίως.
Διαβάστε και απολαύστε τις καταπληκτικές γνώσεις της:
Γιορτάζεις σήμερα πλευρό του Αδάμ κι όλοι θα μιλάνε για σένα, γήινη θεά, για την προσφορά σου στην κοινωνία, την αντοχή σου,το κάλλος σου, θα σου εύχονται , θα σε επαινούν, θα ψάλλουν διθυράμβους στην μεγαλοσύνη σου και θα παραβλέψουν τους αγώνες σου να εδραιώσεις με την αξία σου την θέση αυτήν στην ανδροκρατούμενη κοινωνία.
Στην µινωική Κρήτη οι άνθρωποι λάτρευαν τη Μεγάλη Θεά, την «ΜΑΝΑ ΓΑΙΑ». Σ’ αυτόν τον πολιτισμό η παρουσία και ο ρόλος της Θεάς-Μητέρας έχει ιδιαίτερη θέση.
Αυτή εξουσίαζε όλες τις μορφές ζωής και θανάτου (ως και το 2500 πριν χριστιανικής χρονολόγησης ) με κυρίαρχα χαρακτηριστικά την γυναικοκρατία και την λατρεία της ΜΕΓΑΛΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ (ΓΗΣ).
Κι υπήρχε λένε κάποτε οι μύθοι ( κι οι μύθοι δεν λένε ποτέ ψέματα) μια χρυσή εποχή που τα σκήπτρα της εξουσίας κρατούσε παντοδύναμη η γυναίκα. ΜΗΤΡΙΑΡΧΙΑ την ονομάζουν τα βιβλία κι είναι η πρώτη μορφή κοινωνικής οργάνωσης των ανθρώπων της προϊστορικής εποχής,
Η γυναίκα αποτελεί αρχηγό του γένους, οπότε και κληρονομικά δικαιώματα μεταβιβάζονται στα θηλυκά μέλη της κάθε οικογένειας Κατάλοιπο της μητριαρχίας είναι ότι ακόμη τα γεννηθέντα βρέφη γράφονται στο Μητρώο.
Και πέρασαν τα έτη φέρνοντας ανατροπές Το πέρασμα, από την Κυνηγητική στην Κτηνοτροφική οικονομία καταλύει, με γοργό το ρυθμό, την Μητριαρχία και ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ του σπιτιού και του κόσμου, στέφεται ο άνδρας, σβήνοντας το λάμπος και την φέγγος της γυναικείας υπεροχής. Η ανδρική εξουσία άρχισε να κατασκευάζει άβατα. Πόσα άβατα χρειάστηκε να καταπατήσεις ω! γυναίκα να για μπορέσεις να αξιωθείς αυτά που δικαιωματικά σου ανήκαν.
Αιώνιο θηλυκό, Θεά εσύ που γράφεις με ουράνια γράμματα στον ιστό του χρόνου τις τόσες σου περιπέτειες. Δούλα, υποτακτική, σκεύος ηδονής, αντικείμενο αντρικής εξουσίας κι όμως προικισμένη με χαρίσματα που δεν γνώριζες δημιουργούσες μέσα στο κορμί σου τον άνθρωπο .
Σού δόθηκε ένα σώμα με ιδιότητες θεϊκές που πολλές φορές βιάζεται, τραυματίζεται ,καμιά φορά θανάσιμα, από άγρια ένστικτα που κάποια αρσενικά δεν απέβαλλαν ακόμη. Το πώς δημιουργήθηκε μέσα στο σώμα σου το λίκνο που δέχτηκε το ανδρικό σπέρμα και καρτερικά φιλοξένησες εννιά μήνες ,δεν το πολυσκέφτηκες.
Το έστειλε ο Θεός σου έλεγαν και σε κοίμιζαν. Και ξαφνικά από αυτό το σώμα το απλό το ανθρώπινο, άρχισε κάποιοι αδένες να παράγουν γάλα. Μα εσύ ούτε που να το καυχηθείς. Κι αυτό το μητρικό ένστικτο που σε έμαθε να αγαπάς να φροντίζεις , να πεθαίνεις για το παιδί σου ούτε αυτό το αξιολόγησες.
Χάριζες απλόχερα αγάπη φροντίδα υπακοή σαν κόρη, σαν αδελφή, σαν μάνα. Μα κι άλλα συναισθήματα ξετρύπωναν από την καρδιά σαν η πατρίδα κινδύνευε, πολέμησες με τα δικά όπλα τον κάθε εχθρό. Και πέρασαν οι αιώνες και στην πυρά σε έριξαν σαν αρνήθηκες ανούσια πιστεύω, και με τα μούτρα έπεσες να σπουδάσεις όταν οι δυνάστες το επέτρεψαν . Κι άρχισες να παίρνεις τα ηνία στα χεριά σου.
Κι όταν η γυναίκα κρατάει τα ηνία όλες οι προσδοκίες γιγαντώνονται. Κατέκτησες με το έτσι το θέλω ανδρικά άβατα και μια χαρά τα κατάφερες, χωρίς να παραμελήσεις στο ελάχιστο τα μητρικά και οικογενειακά σου καθήκοντα, γιατί ακριβώς σαν καθήκοντα τα ένιωθες.
Κι ανέβηκες στα βάθρα της εξουσίας και τα μυστικά της επιστήμης ξετρύπωσες μα δεν ξέρω αν ανακάλυψες το μυστικό της ευτυχίας. Σήμερα γιορτάζεις, μα δεν το χαίρεσαι γιατί δεν μπορούν να συμμετέχουν σ’αυτήν την γιορτή όλες οι γυναίκες του κόσμου , που στον ιστόν της μπούργκας ή της φτώχειας μπλεγμένες ζουν στα σκότη της αμάθειας και του φόβου.
Καθήκον σου το βλέπω να τις ενημερώσεις πριν καταφέρουν να σε επαναφέρουν στην προτέρα δουλική σου θέση. Και μέγιστο καθήκον σου σήμερα που γιορτάζεις να δεις την από αιώνων ΜΗΤΡΙΑΡΧΙΑ ως μύθο μα κι ως μέλλον
ΧΡΟΝΙΑ ΣΟΥ ΠΟΛΛΑ ΑΙΩΝΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ.
ΓΥΝΑΙΚΑ -ΜΗΤΕΡΑ – ΤΡΟΦΟΣ. Απαραίτητη για την διαιώνιση του ανθρώπινου είδους. Γι' αυτό και προικοδοτείται γενναιόδωρα από τη φύση. . Η χαρακτηριστική «συμπεριφορά» της γυναικας αποδίδεται στη διαφορετική «καλωδίωση» του γυναικείου εγκεφάλου.
Πιστεύουμε ότι η διαφορετική ενημέρωση των επιμέρους εγκεφαλικών κέντρων καθιστά τις γυναίκες συγκριτικά με τους άνδρες πιο επιδέξιες στη συναισθηματική νοημοσύνη, σε κοινωνικές δεξιότητες και στην προσαρμογή στην εργασία. Η φύση έχει κτίσει τον άντρα για ήρωα, πολεμιστή που σκέφτεται ενστικτωδώς τη νίκη στη μάχη αρνούμενος να ασχοληθεί έστω στιγμιαία, με το πέρας του πολέμου. Ο γυναικείος εγκέφαλος είναι καλωδιωμένος και προσαρμοσμένος ώστε να διαφυλάττει τη «φωλιά» και το «παιδί», γι’αυτό κι αν κυβερνούσαν οι γυναίκες δεν θα έκαναν ποτέ πόλεμο. Κι όμως σε περιόδους πολέμου η γυναίκα αποδείχτηκε ηρωίδα. Διαθέτει ισχυρότερο ένστικτο αυτοσυντήρησης. Προσαρμόζεται ευκολότερα στα νέα δεδομένα. Εμπλουτίζει τις γνώσεις για την υγεία (της οικογένειας) περισσότερο από τον άνδρα. Παρουσιάζει ανώτερη μνήμη και συναισθηματική νοημοσύνη πολύ ανώτερη του συνομήλικου παρτενέρ της. Έτσι διαφυλάττει την επιβίωση και τη μακροημέρευση όλων.
Εκπαίδευση των γυναικων στην αρχαία Ελλάδα
Μια αλήθεια που κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει. Από τους μαστούς της ελληνικής παιδείας , βύζαξε η οικουμένη της σοφίας το γάλα και με το αγλαό φως του κάλλους φωταγώγησε των βαρβάρων τα ανήλιαγα σκότη. Κι αυτά γιατί η εκπαίδευση ήταν ο πύραυλος που εκτίναξε τον ελληνικό πολιτισμό σε δυσθεώρητα ύψη. Για τον Έλληνα η λέξη εκπαίδευση σήμαινε εκπαίδευση του χαρακτήρα, αρμονική ανάπτυξη του σώματος, του νου, και της φαντασίας Η άποψη ότι οι γυναίκες ζούσαν περίπου σε καθεστώς ανατολίτικου περιορισμού δεν ευσταθεί για όλες τις τάξεις. Μέχρι τα είκοσι η γυναίκα εκπαιδεύεται από την μητέρα της στην οικονομία και στην διαχείριση του νοικοκυριού, στην υφαντική, χειροτεχνία, διακοσμητική με σκοπό τον γάμο. Για τι κόρες όμως των ευπόρων οικογενειών υπήρχαν ιδιωτικά οικοδιδασκαλεία στα οποία σπούδαζαν, γραφή, ανάγνωση, ποίηση, χορό, μουσική, κιθαρωδία ,όρχηση. Ο Πλάτων είναι ο πρώτος που ενδιαφέρεται για την εκπαίδευση των γυναικών. Αντιτίθεται στην επικρατούσα άποψη ότι οι γυναίκες είναι ταγμένες μόνο για να κάνουν παιδιά κι ότι αν και διαθέτουν μικρότερη σωματική ρώμη δικαιούνται παιδείας και πρέπει να εκπαιδεύονται ακόμη και στον πόλεμο. Αλλά κι η ανωτάτη εκπαίδευση φαίνεται να δεχόταν ευχαρίστως γυναίκες. Επειδή όμως η κοινωνία ήταν ανδροκρατική δεν διασώζονται όλα τα ονόματα των γυναικών που διέπρεψαν στον χώρο της επιστήμης.
Οι γυναίκες όμως συμμετείχαν και στις εορτές των Αθηναίων. Παρθένες ύφαιναν τον ιερό πέπλο της Αθηνάς κι εκείνες το περιέφερον στην πομπή των Παναθηναίων. Συμμετείχαν επίσης στα Ανθεφόρια, στα Γυναικοθύνθια, Ηρώα, Ηραία κ.α.
Και διεξάγοντο, ω! τι θαύμα, και γυναικείοι Ολυμπιακοί αγώνες.
Όλα αυτά είναι αποστομωτικά τεκμήρια ότι η θέση της Ελληνίδας γυναίκας δεν είναι αυτή που προσπαθούν να παρουσιάσουν οι συκοφάντες του Ελληνισμού. Η Ελληνίδα γυναίκα δεν θεωρούνταν κατώτερο όν, μόνο για αναπαραγωγή, ούτε ήταν κλεισμένη στους γυναικωνίτες, χωρίς βέβαια να απολαμβάνουν κι όλα τα προνόμια των ανδρών.
Υπήρχε όμως μια κατηγορία γυναικών που απολάμβαναν πλήρη ανεξαρτησία. Ήταν οι Εταίρες, Η λέξη Εταίρα σήμαινε «σύντροφος, φίλος, βοηθός ». Ήταν γυναίκες του πνεύματος και διέθεταν υψηλή ευφυΐα και σπάνια μόρφωση. Ως εκ τούτου μπορούσαν να λάβουν μέρος σε συζητήσεις καλλιεργημένων ανθρώπων, για παράδειγμα στα συμπόσια. Η επιφανέστερη Εταίρα του 5ου αιώνα π.Χ. ήταν η Ασπασία, η γυναίκα που αποτέλεσε τη σύντροφο του Περικλή κι η οποία τον ανέπνευσε στην δημιουργία του Χρυσού αιώνα. Στον κύκλο της άνηκαν διάσημοι φιλόσοφοι και καλλιτέχνες της εποχής, όπως ο Σωκράτης και οι μαθητές του, αλλά και ο γλύπτης Φειδίας. Λέγεται ότι Αθηναίοι πολίτες πήγαιναν τις γυναίκες και τις κόρες τους για να διδαχτούν από τους λόγους της Ασπασίας . Δυστυχώς οι πληροφορίες που δίνονται στα ελληνόπουλα μέσω της ελληνικής παιδείας απέχουν πολύ της πραγματικότητος. Κι έτσι ο Έλληνας έφθασε να είναι ο κατήγορος των προγόνων του σε θέματα που άλλου λαοί γνωρίζουν και θαυμάζουν.