Κάνοντας ταξίδι με πλοίο βλέπουμε τριγύρω ως επί το πλείστον μόνο στρογγυλά παράθυρα, τα λεγόμενα φινιστρίνια, μικρότερα ή μεγαλύτερα σε μέγεθος.Τα στρογγυλά παράθυρα τα συναντάμε και σε άλλους κλάδους όπως τα αεροπλάνα, τα υποβρύχια και τα διαστημόπλοια.
Γιατί συμβαίνει αυτό άραγε; Η ιδέα και προσπάθεια για μέσα μεταφοράς που θα διασχίζουν τη θάλασσα, είναι πανάρχαια. Σχεδίες, ξύλινες βάρκες… και τώρα κρουαζιερόπλοια. Το υλικό που αρχικά χρησιμοποιούνταν για την κατασκευή καραβιών, ήταν το ξύλο. Ανθεκτικό υλικό και κυρίως με την ιδιότητα, ακόμη και βρεγμένο να απορροφά κραδασμούς (τάσεις) από τις πιέσεις που του ασκούνταν.
Τα παράθυρα που πρωτοφτιάχτηκαν σε πλοίο, είχαν ορθογώνιο σχήμα, όπως ενδεχομένως θα περίμενε και η λογική των περισσότερων. Όμως διαπιστώθηκε, πως έχοντας οποιοδήποτε σχήμα με γωνίες, στα σημεία αυτά, ήταν πολύ πιο επίπονες οι πιέσεις, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ρωγμές.
Έτσι, και σε συνδυασμό με το ότι η μαζική κατασκευή κυκλικών παραθύρων είναι ευκολότερη, αναγκαστικά έγινε μια στροφή προς τα στρόγγυλα παράθυρα.
Η επιστημονική εξήγηση
Τα πλοία έχουν πάντα στρογγυλά παράθυρα στη γάστρα τους και ποτέ ορθογώνια ή τετράγωνα και η απάντηση στο γιατί βρίσκεται απλώς στις αρχές της φυσικής που αφορούν την κατασκευαστική ακεραιότητα.
Η κατασκευή ενός πλοίου βρίσκεται συνεχώς υπό καταπόνηση λόγω της κίνησης του στη θάλασσα και των κυμάτων. Ανοίγοντας τώρα ένα παράθυρο σε αυτή την επιφάνεια η προτεραιότητα είναι να διατηρηθεί όσο δυνατόν περισσότερο την αντοχή που έχει η γάστρα του πλοίου.
Ένα στρογγυλό παράθυρο κατανέμει τις δυνάμεις και την πίεση που ασκείται πάνω σε αυτό ομοιόμορφα σε όλο το άνοιγμα, ενώ ένα τετράγωνο θα είχε πρόβλημα αφού οι δυνάμεις θα επενεργούσαν σε κάποια συγκεκριμένα σημεία τα οποία θα ήταν οι γωνίες του.
Αυτές η γωνίες τότε θα γίνονταν το αδύναμο σημείο και θα μπορούσε να έχει σαν αποτέλεσμα την στρέβλωση ή την διεύρυνση μιας τρύπας σε περίπτωση κάποιας διαρροής. Αυτός ο ασυνήθιστος στρογγυλός σχεδιασμός των φινιστρινιών του πλοίου προσφέρει αντοχή στο φως του ήλιου καθώς και στη θάλασσα και το νερό της βροχής.