Το Πανεπιστήμιο Κρήτης πρωτοπορεί στον ερευνητικό τομέα της κλιματικής αλλαγής.
Εδώ και τριάντα χρόνια λειτουργεί σταθμός ατμοσφαιρικών μετρήσεων του τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Κρήτης στο λόφο Φινοκαλιά Λασιθίου.
Η τοποθεσία του σταθμού κάθε άλλο παρά τυχαία είναι γιατί ενώ ο σταθμός εδράζεται σε μια μη ρυπογόνα περιοχή , μπορεί να συλλέγει στοιχεία ατμοσφαιρικών ρύπων από το ΒΟΑΚ , Το Ηράκλειο που βρίσκεται αρκετά κοντά και είναι μεγάλη πόλη αλλά και με τους ανέμους από Αθήνα, Κωνσταντινούπολη ή μετά από ξέσπασμα πυρκαγιών στην περιοχή των Βαλκανίων και φυσικά αιωρούμενα σωματίδια από τη σκόνη της Σαχάρας, που εδώ στην Κρήτη αποτελεί μάστιγα και προκαλεί φαινόμενα αλλεργιών σε μικρούς και μεγάλους.
Μάλιστα η ένταση των στοιχείων και η επιβάρυνση που προκαλούν στην υγεία των πολιτών βάζει τους ερευνητές στη διαδικασία να επιθυμούν την επιμόρφωση εκπαιδευτικών και τη συνεργασία με φορείς και ερευνητές από άλλες χώρες τόσο ευρωπαικές όσο και ασιατικές .
Οι γνώσεις και η εμπειρία καθώς και οι πρακτικές ευαισθητοποίησης των παιδιών αλλά και των ενήλικων πολιτών καταγράφονται ψηφιακά και βρίσκουν αποθετήριο σε μια ψηφιακή πλατφόρμα ανοικτή σε εποιστημονικές δημοσιεύσεις αλλά και καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές .
Την παραπάνω καινοτομία παρουσίασε σε ευρωπαικό εκπαιδευτικό συνέδριο (Erasmus), στην τοποθεσία Ι.Τ.Ε (Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας – Ελλάδος) , ο συνεργαζόμενος ερευνητής , τμήματος Χημείας , Πανεπιστημίου Κρήτης ,κος Νίκος Καλυβίτης.
Ο ερευνητής υποστήριξε την πλατφόρμα και την αξία της ως ανοικτό σε έγκυρες εργασίες και προτάσεις αποθετήριο . Τόσο ερευνητές όσο και εκπαιδευτικοί με τις γνώσεις τους από την αντιμετώπιση των διαφορετικών φαινομένων που πλήτουν κάθε περιοχή του κόσμου (ξηρασία, πλημμύρες, λιώσιμο πάγων, πυρκαγιές κ.ά), μπορούν να ευαισθητοποιήσουν περισσότερο τον κόσμο αλλά και τις επιλογές του και φυσικά να επηρεάσουν αυτούς που παίρνουν αποφάσεις και νομοθετούν.
Το παρακάτω video προβάλλει ατμοσφαιρικές ανωμαλίες από το 1880 έως σήμερα
Όλα ξεκινούν από τη βάση και την πολιτειότητα που μπορούν να λάβουν τα παιδιά μας . Εφόσον ψηφίζουν , παρακολουθούν την επικαιρότητα και βιώνουν την κρίση της κλιματικής αλλαγής , που αφορά επιστήμονες, επιχειρηματίες, καλλιεργητές και φυσικά την καθημερινότητα και την υγεία όλων μας , θα πρέπει να γνωρίζουν και να υιοθετούν συμπεριφορές που δεν επιβαρύνουν τον πλανήτη ξεκινώντας μέσα από το δικό τους μικρότοπο.
Πλατφόρμα « Towards a new model of teachers professional competence development on climate change»
https: // www.climatepd.eu
Συραγώ Χορταριά