Αμέτρητες διαφημίσεις μας κάνουν πλύση εγκεφάλου για το πόσο ελκυστικούς στους άλλους, μπορεί να μας κάνει ένα άρωμα.
Μυστηριώδη βλέμματα, σεξουαλικά αγγίγματα και χαμηλός φωτισμός, μας υπερτονίζουν πόσο έντονη θα είναι η εμπειρία μας, άπαξ και φορέσουμε το εκάστοτε άρωμα. Πρόκειται για την πιο χιλιοειπωμένη ιστορία στις διαφημίσεις αρωμάτων.
Το άρωμα συνδέεται με το συναίσθημα του έρωτα και οι διαφημιστές χρησιμοποιούν κοινούς δείκτες που σχετίζονται με τον ρομαντισμό, όπως η πόλη του Παρισιού, τα παστέλ χρώματα και τα λουλούδια, για να μας πείσουν.
Μοντέλα με ανάλαφρα ρούχα και υπέροχο σώμα είναι επίσης ένα συνηθισμένο μοτίβο στη διαφήμιση αρωμάτων, ενώ κάποιοι προχωρούν ακόμη παραπέρα, παίζοντας το χαρτί της υπερβολικής σεξουαλικοποίησης. Όλα για να δείξουν πόσο μπορεί να αποπλανήσει ένα άρωμα, μια μυρωδιά και να κλέψει όλα τα βλέμματα στο δωμάτιο ή στον δρόμο.
Τι συμβαίνει όμως στην πραγματικότητα; Έχετε αναρωτηθεί ποτέ αν αυτές οι καλοστημένες καμπάνιες περιέχουν έστω κάποια δόση αλήθειας; Η αλήθεια λοιπόν είναι ότι η αίσθηση της όσφρησης είναι βαθιά συνδεδεμένη με τα συναισθήματα και τις αναμνήσεις μας και ορισμένα αρώματα μπορούν να προκαλέσουν θετικά συναισθήματα και συνειρμούς.
Σίγουρα θα σας έχει συμβεί να περπατάτε στον δρόμο και να γυρίσετε να κοιτάξετε κάποιον, επειδή σας άρεσε ή σας ξάφνιασε η μυρωδιά του. Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά την έλξη, μελέτες έχουν δείξει ότι οι ευχάριστες μυρωδιές μπορούν να ενισχύσουν την αντιληπτή ελκυστικότητα και να επηρεάσουν τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.
Άρα, αυτό σημαίνει ότι το σωστό άρωμα έχει την ικανότητα να αιχμαλωτίζει τις αισθήσεις και να δημιουργεί μια διαρκή εντύπωση, καθιστώντας το ένα μυστικό όπλο στην επιδίωξη μιας ρομαντικής σχέσης; Σύμφωνα με τους επιστήμονες ναι.
Η γοητεία του αρώματος
Οι ειδικοί έχουν μελετήσει ποια αρώματα προκαλούν θετικά συναισθήματα και γιατί οι άνθρωποι κρίνουν διαφορετικά την ελκυστικότητα των άλλων, ανάλογα με την μυρωδιά που βγάζουν όταν τους κοιτάζουν. Ο Arnaud Guggenbuhl, παγκόσμιος επικεφαλής του τμήματος μάρκετινγκ και εικόνας της Givaudan για τα εκλεκτά αρώματα, εξηγεί ότι η εταιρεία του διαπίστωσε ότι ορισμένα μόρια στις οικογένειες των ξυλώδων και κεχριμπαρένιων μυρωδιών, συνδέονται περισσότερο με τον αισθησιασμό και τη σεξουαλικότητα. Ωστόσο, δεν υπάρχουν αρώματα που είναι καθολικά καταλληλότερα στο να προσελκύουν τους άλλους.
Ο λόγος είναι ότι η συναισθηματική μας ανταπόκριση στις μυρωδιές επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τις αναμνήσεις που συνδέουμε με αυτές. Πάρτε για παράδειγμα τη βανίλια. Πολλοί άνθρωποι τη βρίσκουν ευχάριστη – πιθανότατα επειδή τη θυμόμαστε με αγάπη από την παιδική μας ηλικία και επειδή υπάρχουν παρόμοιες αρωματικές ενώσεις στο μητρικό γάλα – αλλά αυτό δεν την κάνει κάτι το αφροδισιακό.
Αντίθετα, έχει αποδειχθεί ότι η απλή πράξη της χρήσης ενός αρώματος, κάνει τους χρήστες του να έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, γεγονός που ενδεχομένως τους κάνει να φαίνονται πιο ελκυστικούς στους άλλους.
Πολλοί οίκοι αρωμάτων βέβαια, επιμένουν ότι τα μπουκαλάκια τους είναι πολύ πιο ξεχωριστά και επιδραστικά, αφού εμπεριέχουν φερομόνες, κάποιες χημικές ενώσεις που μπορούν να προκαλέσουν σεξουαλική έλξη – όπως δηλαδή λειτουργούν στο ζωικό βασίλειο.
Το άρωμα της φερομόνης
Πιο συγκεκριμένα, οι φερομόνες είναι αρώματα που χρησιμοποιούν τα ζώα για να στέλνουν σήματα σε άλλα ζώα. Αυτές οι μυρωδιές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να ορίσουν την περιοχή τους, να αναγνωρίσουν το ένα το άλλο ή να προσελκύσουν ένα ταίρι, λέει η Kerry Hughes, MSc, εθνοβοτανολόγος και κλινική βοτανολόγος, στο Business Insider.
Τα ζώα παράγουν αυτές τις φερομόνες, χρησιμοποιώντας αρωματικούς αδένες που βρίσκονται σε όλο το σώμα, συμπεριλαμβανομένου του στόματος, των ποδιών ή του πρωκτού. Μπορεί να ουρούν ή να τρίβουν το σώμα τους πάνω σε δέντρα για να σημαδέψουν την περιοχή τους ή να μυρίζουν τα οπίσθια του άλλου για να αναγνωρίσουν την οικογένεια ή το ταίρι τους.
Πολλά ζώα ανιχνεύουν τις φερομόνες, χρησιμοποιώντας κάποιους υποδοχείς στα ρουθούνια τους που ονομάζονται “εμεροναζικό όργανο” (VNO). Οι άνθρωποι διαθέτουν επίσης αυτό το όργανο, αλλά οι ερευνητές δεν είναι ακόμη σίγουροι αν είναι όντως λειτουργικό.
Ωστόσο, πολλές εταιρείες υπόσχονται ότι έχουν αντιγράψει αυτή τη βιολογική “συνταγή” του ζωικού βασιλείου, δημιουργώντας αρώματα φερομόνης που σύμφωνα με τους ίδιους, εμπνέουν σεξουαλική έλξη στους ανθρώπους που μας μυρίζουν. Τα συστατικά στα αρώματα αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν την επι-ανδροστερόνη, το άλφα-ανδροστάνο, την ανδροσταδιενόνη και την ανδροστενόνη.
Πρόκειται για συνθετικές εκδοχές κάποιων συστατικών που προέρχονται από τους ανδρικούς ιδρωτοποιούς αδένες, κάποιων οξέων που παράγονται από το κολπικό τοίχωμα και ορισμένων χημικών ουσιών που υποτίθεται ότι διεγείρουν τα αναπαραγωγικά και αναπτυξιακά συστήματα. Τα αρώματα φερομόνης μπορεί επίσης να περιέχουν τεχνητές εκδοχές οσμής από ζώα όπως οι γάτες civet, οι κάστορες, οι χοίροι και τα ελάφια.
Τα αρώματα αυτά όμως, πέρα από τη διασφάλιση ότι είναι ασφαλή για τον άνθρωπο, δεν ελέγχονται από το FDA, δηλαδή την Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ, οπότε οι εταιρείες δεν χρειάζεται να αποκαλύπτουν με ακρίβεια τα συστατικά τους.
Αυτό μας κάνει να αναρωτιόμαστε αν όντως αυτά τα αρώματα κάνουν τους ανθρώπους να ελκύονται περισσότερο από εμάς. Πολλοί ερευνητές εξηγούν λοιπόν, ότι μέχρι στιγμής, δεν έχον πολλές αποδείξεις ότι η χρήση ενός αρώματος φερομόνης μπορεί να μας κάνει πιο ελκυστικούς στους άλλους
Η ανθρώπινη έλξη είναι άλλωστε πιο σύνθετη από τα άλλα θηλαστικά, καθώς δεν απαιτείται η παρουσία μιας συγκεκριμένης ορμόνης ή χημικής έκκρισης για να νιώσουμε επιθυμία, να θέλουμε σεξουαλική επαφή ή να έλκουμε ένα άλλο μέλος του είδους μας.
Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν τα αρώματα φερομόνης λειτουργούν, μπορεί να μην είναι αρκετά για να αλλάξουν ή να προκαλέσουν την έλξη ενός ατόμου προς εμάς.