Από τις 24 έως 28 Ιουνίου 2024 πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η τρίτη κινητικότητα ομάδας τριών εκπαιδευτικών του Γενικού Λυκείου Γαζίου, (της κ. Καρράσκο Ροζαλίας, της κ. Σαλούστρου Καλλιόπης και της κ. Καφφετζάκη Νίκης), για την παρακολούθηση σεμιναρίου Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού με τίτλο: «Environmental Education in Finland: the Eco-Social Approach».
Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε στο Ελσίνκι της Φινλανδδίας από τον εκπαιδευτικό οργανισμό Europass Teacher Academy. Η δραστηριότητα εντάσσεται στο πλαίσιο υλοποίησης από το ΓΕΛ ΓΑΖΙΟΥ του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+/ Σχέδιο 2023-1-EL01-KA122-SCH-000124755 – με τίτλο: Διδάσκοντας ευτυχισμένους και έξυπνους πολίτες του μέλλοντος. Θέμα του Σχεδίου Erasmus+ αποτελεί η προαγωγή πράσινων δεξιοτήτων και οικολογικής συνείδησης στη σχολική μονάδα, η ενημέρωση για νέες μεθόδους και προσεγγίσεις μάθησης και διδασκαλίας και η συνειδητοποίηση της ανάγκης συμμετοχής στα κοινά, την κοινή μας Ευρωπαϊκή ταυτότητα και τις Ευρωπαϊκές αξίες και των 27 μελών της ΕΕ.
Στις δραστηριότητες Επιμόρφωσης που παρακολούθησαμε συμμετείχαν και 24 καθηγητές από την Ισπανία, την Ιταλία, τη Γερμανία και την Ιρλανδία. Η αλληλεπίδραση με συναδέλφους από τα υπόλοιπα κράτη καθώς και με την επιμορφώτρια ήταν συνεχής και ουσιαστική. Ανταλλάχθηκαν γνώσεις, ιδέες και απόψεις για την καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών μας ενδυναμώνοντας την αίσθηση ελπίδας και την προοπτική ανάκτησης της ισορροπίας στη σχέση μεταξύ ανθρώπου, βιοποικιλότητας και φύσης.
Ενημερωθήκαμε για το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας (αυτονομία διδασκόντων , παροχή ίσων ευκαιριών,χρήση ΤΠΕ ,ΑΙ και έμφαση στην χαρά της μάθησης)και για την οικοκοινωνική προσέγγιση στην Περιβαλλοντική εκπαίδευση(εκπαίδευση σε χώρους εκτός σχολείου ,σύνδεση με την κοινότητα και έμφαση στην οικολογική συνείδηση).Εστιάσαμε στους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης οι οποίοι με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έως το 2030 κρίνονται απαραίτητο να εισαχθούν δυναμικά και στην ελληνική εκπαίδευση σε συνδυασμό με την ενίσχυση της φιλοσοφίας του συνειδητοποιημένου καταναλωτη.Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα υπήρξε η ενημέρωση για το Greenwashing , τη μεθοδευμένη δηλαδή εξαπάτηση των καταναλωτών ,ώστε να πιστέψουν ότι τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι φιλικά προς το περιβάλλον.Συζητήσαμε για τους τρόπους που μπορούμε να βοηθήσουμε τους μαθητές να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη προκειμένου να εντοπίζουν φαινόμενα εξαπάτησης και να αποφεύγουν αυτού του είδους τη χειραγώγηση.
Επίσης ενδιαφέρουσα υπήρξε η ενημέρωση για τις αρνητικές συνέπειες της μόδας fast fashion τόσο με την ανήθικη εκμετάλλευση φτηνού εργατικού δυναμικού,την παιδική εργασία, όσο και με το αρνητικό και βλαβερό περιβαλλοντικό αποτύπωμα που αφήνει η παραγωγή και υπερκατανάλωση ειδών ένδυσης και μόδας.
Από παιδαγωγικής απόψης χρήσιμα εργαλεία που παρουσιάστηκαν είναι η προσέγγιση PhBL – μάθηση με βάση το φαινόμενο Phenomenon-based learning,- που οι μαθητές μελετούν ένα θέμα ή μια έννοια με μια ολιστική προσέγγιση που απαιτεί συνεργασία, διεπιστημονική προσέγγιση και τεχνογνωσία. Μας προτάθηκαν συγκεκριμένα κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα που μπορούν στην τάξη να μελετηθούν καθώς με βάση την προσέγγιση PhBL τόσο σε ψηφιακό όσο και σε φυσικό περιβάλλον. Παρουσιάστηκαν Εκπαιδευτικά εργαλεία όπως το lego activity και το goosechase.com, μια θεωρητική προσέγγιση για Outdoor Learning αλλά και πρακτική εφαρμογή της σε φυσικό περιβάλλον, όπως το δημόσιο πάρκο Mustikkamaa. Ιδιαίτερα βιωματική εμπειρία αποτέλεσε εξάλλου και η εκπαιδευτική επίσκεψη και εξερεύνηση της εθνικής βιλιοθήκης Oodi ,μιας βιβλιοθήκης που υπηρετεί τους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης καθώς σχεδιάστηκε οικολογικά και απευθύνεται συμπεριληπτικά σε όλους τους πολίτες για να διαχειρίζονται τον ελεύθερό τους χρόνο δημιουργικά.
Τέλος προτάθηκαν τρόποι για μια αποτελεσματική περιβαλλοντική εκπαίδευση που θα προσφέρει λύσεις στο πρόβλημα ακολουθώντας τις ακόλουθες βασικές αρχές: προσέγγιση του περιβαλλοντικού κινδύνου με ενσυναίσθηση,συνδεση με τη φύση και τον τόπο,οικοδόμηση αλφαβητισμού για την περιβαλλοντική ενέργεια και το κλίμα,ανάπτυξη κριτικής σκέψης και δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων,καλλιέργεια ελπίδας και βοηθώντας τους μαθητές να αποτελέσουν μέρος της λύσης καθώς και πρακτικές για την κινητοποίηση όλης της κοινότητας. Δόθηκαν και πρακτικές ιδέες εφαρμογής των θεωρητικών γραμμών, όπως ο καθαρισμός παραλίας και η μέτρηση των απορριμάτων, η δημιουργία έκθεσης από ανακυκλωμένα υλικά , ανταλλακτικό μπαζάρ ρούχων κ.α.Τέλος σε συνεργασία με ομότιμο Λύκειο της Ισπανίας σχεδιάσαμε ένα μακρόπνοο σχέδιο για την εκπαιδευτική μας κοινότητα με στόχο την ευαισθητοποίηση και προστασία του περιβάλλοντος.
Επιπλέον, είχαμε την μεγάλη ευκαιρία να παρακολουθήσουμε μια εβδομάδα διαδηλώσεων κατά της Κλιματικής Αλλαγής, που οργανώθηκαν από το κίνημα Olakapina στην οποία συμμετείχε η ακτιβίστρια Γκρέτα Τούνμπεργκ ,για να καταγγείλει τα μεγάλα εμπορικά συμφέροντα που με την αλόγιστη χρήση υδρογονανθράκων προκαλούν τεράστια οικολογική καταστροφή.
Η παρακολούθηση Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικού προσωπικού που υλοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2024 σε φορέα επιμόρφωσης στο Ελσίνκι αποτελεί την τρίτη κινητικότητα στο πλαίσιο του Σχεδίου. Έχει προηγηθεί δραστηριότητα παρακολούθησης εργασίας (job shadowing) στην Κροατία το Δεκέμβριο του 2023 καθώς και επιμόρφωση στο Άμστερνταμ αναφορικά με νέες δεξιότητες του 21 αιώνα για εκπαιδευτικούς και μαθητές
.Τέλος, το Φθινόπωρο του 2024 αναμένουμε την επίσκεψη και φιλοξενία ομάδας εκπαιδευτικών από στη σχολική μονάδα Srednja škola Ban Josip Jelačić της πόλης Zaprešić στο Ζάγκρεμπ της Κροατίας οι οποίοι θα παρακολουθήσουν (job shadowing) τη λειτουργία της δικής μας σχολικής μονάδας.Μέχρι τη λήξη του Σχεδίου, τον Φεβρουάριο 2025, ευελπιστούμε στην διάχυση αποτελεσμάτων και στην υιοθέτηση καλών πρακτικών χρήσιμων για όλη την εκπαιδευτική μας κοινότητα.
Οι καθηγητές από την ομάδα Erasmus ΓΕΛ ΓΑΖΙΟΥ
Καρράσκο Ροζαλία ΠΕ02
Σαλούστρου Καλλιόπη ΠΕ04.04
Καφφετζάκη Νίκη ΠΕ02