Πολλά έχουν γραφτεί για το πολύνεκρο ναυάγιο του «Ηράκλειον», που βυθίστηκε στη βραχονησίδα Φαλκονέρα στις 8 Δεκεμβρίου του 1966 και μαζί του πήρε στο βυθό 280 ανθρώπινες ζωές!
Στις 2.06 τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου του 1966 το επιβατικό- οχηματαγωγό πλοίο της εταιρείας των αδελφών Τυπάλδου εξέπεμψε S.O.S από το Αιγαίο Πέλαγος, στο ύψος της Φαλκονέρας, 25 μίλια βορειοδυτικά της Μήλου. Μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα -ούτε δέκα λεπτά- το πλοίο βυθίστηκε και, όπως ήδη ελέχθη, παρέσυρε μαζί του σχεδόν τριακόσιες ψυχές. Και λέμε «σχεδόν», γιατί ο ακριβής αριθμός των θυμάτων δεν έγινε ποτέ γνωστός.
Μόλις 47 ήταν οι επιζώντες, σε μια μάλλον καθυστερημένη και σίγουρα όχι τόσο καλά οργανωμένη επιχείρηση διάσωσης.
Για πολλούς, το ναυάγιο αυτό, άλλαξε θεαματικά την ακτοπλοΐα, όχι μόνον της Κρήτης, αλλά σύμπασας της νησιωτικής Ελλάδας.
Αφορμή για να αναδιφήσουμε το τραγικό ναυάγιο, στάθηκαν τα όσα, εσχάτως, έχουν δει το φως της δημοσιότητας.
Πενήντα οκτώ χρόνια μετά, σύμφωνα με όσα αποκαλύπτει η εφημερίδα «Το Βήμα», υπάρχει πλήρης ανατροπή στα όσα, μέχρι πρότινος, εγνωρίζαμε σχετικά με τα αίτια που προκάλεσαν το πολύνεκρο αυτό ναυάγιο. Υπενθυμίζουμε ότι για τη βύθιση του «Ηράκλειον» «κατηγορήθηκε» ένα προβληματικά δεμένο φορτηγό αυτοκίνητο, το οποίο, όπως κατά κόρον έχει λεχθεί, λόγω της σφοδρής θαλασσοταραχής μετατοπίσθηκε και προκάλεσε ένα τεράστιο ρήγμα στα ύφαλα του πλοίου. Ωστόσο, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, το κακό έγινε εξαιτίας της σφοδρής θαλασσοταραχής που είχε ως συνέπεια την πρόσκρουση του πλοίου σε μια μικρή βραχονησίδα.
Η πλήρης ανατροπή
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα όσα αποκαλύπτει «το Βήμα», η αιτία της βύθισης του «Ηράκλειο», είναι διαφορετική από ότι γνωρίζαμε μέχρι τώρα.
Το κύτος του οχηματαγωγού-τάφος, που (επαναλαμβάνουμε) βυθίστηκε στις 8 Δεκεμβρίου του 1966 στα ανοιχτά της Αντιμήλου, εντοπίστηκε στα 700 μέτρα βάθος και σε απόσταση 20 ναυτικών μιλίων από την τοποθεσία στην οποία θεωρήθηκε αρχικά ότι είχε βυθιστεί.
Το εύρημα αυτό προκύπτει από τη μελέτη στα υπολείμματα του πλοίου, που εκπόνησε ομάδα ερευνητών, που χρησιμοποίησαν sonar.
Υπενθυμίζεται ότι ο «Ηράκλειον» πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Πειραιάς-Χανιά και Πειραιάς-Ηράκλειο. Η βύθιση έγινε πολύ γρήγορα, στις 2.13 τα ξημερώματα, και ενώ σχεδόν όλοι οι επιβάτες και το πλήρωμα κοιμόντουσαν. Οι διασωθέντες ήταν 46 (30 επιβάτες και 16 από το πλήρωμα).
Στο πόρισμα του δικαστηρίου -που καταδίκασε σε 5-7 έτη φυλάκιση τον διευθυντή της εταιρείας και δύο αξιωματικούς- αναφέρεται:
«Οι τρεις αιτίες που έστειλαν το Ηράκλειον στον βυθό της θάλασσας ήταν η κακή διακυβέρνηση του πλοίου, η απώλεια του δεξιού καταπέλτη και η απώλεια ευστάθειας του πλοίου μετά την κατάκλιση του καταστρώματος οχημάτων, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα την ταχεία ανατροπή και βύθιση του πλοίου».
Τελικά, όπως προκύπτει η αλήθεια είναι διαφορετική και επιβεβαιώνει την έκθεση επτά πλοιάρχων για το τραγικό γεγονός, η οποία όμως είχε απορριφθεί.
Σύμφωνα με την εκτίμησή τους, το «Ηράκλειον» παρεξέκλινε της πορείας του κατά 11 ναυτικά μίλια από το στίγμα που έδωσε πριν βυθιστεί, ενώ ο θόρυβος που ακούστηκε δεν προήλθε από το άνοιγμα της μπουκαπόρτας, αλλά εξαιτίας της πρόσκρουσης σε βραχονησίδα. Έτσι, δικαιολογείται και η πετρελαιοκηλίδα που προέκυψε, αφού προκλήθηκε ζημιά και στη δεξαμενή των καυσίμων.
Πηγή: newsbomb.gr