Δίχως τέλος είναι οι απόπειρες εξαπάτησης καταναλωτών από διαδικτυακά καταστήματα, τα οποία με δέλεαρ τις ιδιαίτερα χαμηλές τιμές επώνυμων προϊόντων καταφέρνουν να συγκεντρώνουν παραγγελίες μεγάλης αξίας χωρίς ποτέ να τις εκτελέσουν.
Σύμφωνα με την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, από τον Σεπτέμβριο του 2023 έως σήμερα, περισσότερες από 50 ιστοσελίδες ηλεκτρονικών καταστημάτων «μαϊμού» έχουν απενεργοποιηθεί, ύστερα από ενέργειες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Λειτουργούν συνήθως για ορισμένο χρονικό διάστημα, κερδίζουν την εμπιστοσύνη του κοινού και μετά εξαφανίζονται.
Πρόκειται για απατηλά e-shops τα οποία δεν έχουν υπόσταση ως νομικά πρόσωπα, δηλαδή δεν διαθέτουν ούτε ΑΦΜ ούτε φορολογική έδρα και σε πολλές περιπτώσεις, μέσω διαδικτυακών διαφημίσεων, χρησιμοποιούν καταχρηστικά την επωνυμία γνωστών αλυσίδων, προωθώντας επώνυμα προϊόντα σε φαινομενικά ιδιαίτερα χαμηλές τιμές. Σκοπός των επιτηδείων είναι να αποσπάσουν τα χρήματα ανυποψίαστων καταναλωτών αλλά και ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.
Τα ηλεκτρονικά καταστήματα-φαντάσματα μαζί με e-shops που αντιστοιχούν σε πραγματικά φυσικά πρόσωπα, λειτουργούν για ορισμένο χρονικό διάστημα απρόσκοπτα, κερδίζουν την εμπιστοσύνη του κοινού και στη συνέχεια παύουν να εκτελούν τις παραγγελίες, αποτελούν τα πιο συνηθισμένα «οχήματα» εξαπάτησης των διαδικτυακών καταναλωτών. Κατά πληροφορίες, αυτή την περίοδο οι Αρχές εξετάζουν καταγγελίες για ένα ακόμη προβληματικό διαδικτυακό κατάστημα.
Ποιο είναι το modus operandi των συγκεκριμένων επιχειρήσεων; Οπως εξηγούν επαΐοντες, με στόχο τη συγκέντρωση μεγάλου αριθμού παραγγελιών, κατά τον πρώτο καιρό λειτουργίας, πωλούν με σημαντική έκπτωση ακριβά προϊόντα, χρηματοδοτώντας τη διαφορά. Με τον τρόπο αυτό καθιερώνονται στην αγορά ως αξιόπιστα e-shops και δέχονται έναν πολύ μεγάλο αριθμό παραγγελιών και προπληρωμών. Σε αυτό το στάδιο διακόπτουν αιφνίδια τη λειτουργία τους.