Αυξημένη είναι στην διάρκεια της φετινής καλοκαιρινής περιόδου η κίνηση για τον κλάδο των επαγγελματιών Ταξί της Σητείας, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο Πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί «Πραισός» κ. Γιάννης Πολλάκης, η όποια κινητικότητα καταγράφεται δεν συγκρίνεται σε καμία περίπτωση με εκείνη που υπάρχει σε άλλες περιοχές της Κρήτης, αλλά και γειτονικών περιοχών -όπως αυτές του Αγίου Νικολάου και της Ιεράπετρας- συγκριτικά είναι σαφώς μικρότερη η κίνηση στη Σητεία.
Η διαμορφούμενη κατάσταση, όπως είπε, επηρεάζεται και καθορίζεται από πολλές παραμέτρους. Στις θετικές αυτών είναι η λειτουργία του αεροδρομίου της Σητείας. Οι πτήσεις τόσο του εσωτερικού (και δη αυτές με το μειωμένο κόστος εισιτηρίων) αλλά και του εξωτερικού (Σκανδιναβία, Ισραήλ) συμβάλλουν αισθητά στην αύξηση της κίνησης και του κλάδου. «Οποιαδήποτε πτήση στο αεροδρόμιο της Σητείας, είτε εσωτερική είτε του εξωτερικού βοηθούν γενικότερα τον τόπο.
Οι ενέργειες στήριξης και ενδυνάμωσης του αεροδρομίου είναι σημαντικές. Μακάρι να αυξηθούν περαιτέρω οι πτήσεις. Σαφώς θα πρέπει να αυξηθούν και οι κλίνες στην περιοχή της Σητείας ώστε να καλύπτεται η ζήτηση διότι θα πρέπει να αναφέρω ότι και φέτος από συζητήσεις με πελάτες που αφίχθησαν από το εξωτερικό στο αεροδρόμιο της Σητείας και μετακινήθηκαν σε άλλες περιοχές της Κρήτης, αναφέρθηκε το θέμα της δυσκολίας εξεύρεσης κλινών. Ίσως χρειάζεται και περισσότερη προβολή του τόπου, των καταλυμάτων σε κάποιους συγκεκριμένους προορισμούς», συμπλήρωσε ο κ. Πολλάκης.
Να τηρείται η νομοθεσία για όλους
Η συνδρομή λοιπόν του αεροδρομίου είναι θετική ως προς την κίνηση των ταξί. «Παρατηρούνται ωστόσο τελευταία κάποια θέματα, από τα οποία μπορεί να προκύψουν αρνητικές επιπτώσεις. Η δυνατότητα δραστηριοποίησης στο αεροδρόμιο και άλλων επαγγελματιών για την μεταφορά επιβατών, συμβάλει στην μείωση της δουλειάς των επαγγελματιών ταξί. Πόσο δε, αν υφίστανται υποκλοπή έργου, δηλαδή, αν κι όταν, υπάρχει δραστηριοποίηση ατόμων- επιχειρήσεων, που δεν πληρούν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις βάσει της σχετικής νομοθεσίας.
Το σωματείο, προασπίζοντας τα συμφέροντα, τη δουλειά και την επιβίωση των μελών του, έχει απευθυνθεί στις αρμόδιες αρχές και ζητούμενο είναι η διενέργεια ελέγχων ώστε τελικά να μην δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός, να δραστηριοποιούνται βάσει της νομοθεσίας επαγγελματίες και επιχειρήσεις και να εξασφαλίζεται η ασφάλεια των πολιτών. Οι επαγγελματίες ταξί λειτουργούν σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, νομικό, φορολογικό, με συγκεκριμένη χιλιομετρική αποζημίωση ορισμένη από το κράτος, πλαίσιο επιβίβασης πελατών κι άλλα κι ελέγχονται για την τήρηση των όσων απαιτούνται. Δεν γίνεται λοιπόν από την άλλη να υπάρχει δυνατότητα, να δρουν άνθρωποι ή επιχειρήσεις όπως εκείνοι θέλουν….
Επί παραδείγματι σε ό,τι αφορά τις πτήσεις του εξωτερικού όπως από το Ισραήλ. Παρατηρείται μία μεγάλη κινητικότητα από άλλους κλάδους που ασχολούνται με την μεταφορά πελατών. Όταν αυτό συμβαίνει νόμιμα δεν τίθεται θέμα. Πρέπει λοιπόν να γίνονται έλεγχοι. Υπάρχουν αναφορές είτε από μέλη μας, είτε σε συνομιλίες με άλλα σωματεία του κλάδου μας σε επίπεδο Νομού για δραστηριοποίηση δεκάδων οχημάτων άλλων κλάδων.
Ελέγχονται όπως ελέγχονται τα ταξί; Γίνονται νόμιμα μεταφορές, λειτουργούν νόμιμα οι επιχειρήσεις, υπάρχει νόμιμη απασχόληση; Γνωρίζουμε ότι οι υπηρεσίες της Αστυνομίας γενικότερα είναι υποστελεχωμένες και ο φόρτος ιδιαίτερα την περίοδο του Καλοκαιριού αυξημένος. Όμως εμπλέκονται κι άλλες υπηρεσίες του κράτους και πρέπει συνολικά από όλες να υπάρξει ενημέρωση και μέριμνα για την διαχείριση της όποιας κατάστασης. Επαναλαμβάνω ζητούμενο είναι να τηρείται η νομοθεσία, αλλά για όλους», τόνισε ο κ. Πολλάκης.
Το λιμάνι
Μία άλλη παράμετρος που επηρεάζει την κίνηση και για τους επαγγελματίες του κλάδου των ταξί είναι η ακτοπλοϊκή σύνδεση της περιοχής. Στο λιμάνι και φέτος καταγράφεται κινητικότητα. Ωστόσο και πάλι τα δεδομένα δεν είναι τα επιθυμητά αφού έχουν σταματήσει τα γρήγορα δρομολόγια κι έχει μειωθεί η κινητικότητα αντίστοιχα. «Και βέβαια, δυστυχώς», όπως ανέφερε ο κ. Πολλάκης, «το λιμάνι της Σητείας και συνολικά η περιοχή δεν έχουν αξιοποιηθεί ώστε να αναπτυχθεί η κρουαζιέρα, η οποία αποτελεί μοχλό τουριστικής ανάπτυξης για ένα τόπο με θετικές επιπτώσεις όχι μόνο στα ταξί, αλλά σε όλη σχεδόν την κοινωνία και την τοπική οικονομία», επεσήμανε. Αναρωτήθηκε αν το θέμα της κρουαζιέρας στην Σητεία δεν προχώρησε στο πρόσφατο παρελθόν όταν και οι πολιτικές συγκυρίες ήταν ευνοϊκές, πώς θα προχωρήσει στο άμεσο μέλλον… Είναι κρίμα όπως είπε να μην αξιοποιούνται οι δυνατότητες ενός τόπου προς όφελος της τοπικής κοινωνίας συνολικά.
Στην κατεύθυνση αυτή, ο Πρόεδρος του σωματείου εστίασε στην αναγκαιότητα υλοποίησης των οδικών έργων είτε αφορά το ΒΟΑΚ, είτε το ΝΟΑΚ, είτε την ανατολική παράκαμψη Σητείας. Τόνισε ότι «το οδικό δίκτυο που συνδέει τη Σητεία με τον υπόλοιπο νομό παραμένει επί σειρά δεκαετιών σχεδόν το ίδιο και δυστυχώς σε κακή κατάσταση. Είναι απαραίτητο λοιπόν να υλοποιηθούν οδικά έργα και να βελτιωθούν τμήματα του οδικού δικτύου μέχρι να κατασκευαστούν αυτά. Πρέπει επιτέλους να κατασκευαστεί ο ΒΟΑΚ που θα ξεκινάει από τη μία άκρη της Κρήτης και θα καταλήγει στην άλλη. Πρέπει να σταματήσουν τα λόγια και να γίνουν έργα, έργα πνοής και στην Σητεία. Έτσι ώστε να σταματήσει η περιοχή μας να είναι ουραγός της Κρήτης».
Για την ανάπλαση
Αναφέρθηκε και στην ανάπλαση του κεντρικού ιστού της Σητείας που βρίσκεται σε εξέλιξη και -όπως συμβαίνει με τέτοια σημαντικά έργα- σαφώς «έχει δυσχεράνει συνολικά την κυκλοφορία εντός της πόλης. Τόσο για τα ταξί, όσο για τους επισκέπτες και ασφαλώς για τους ντόπιους. Έχουν αλλάξει δεδομένα, εντοπίζονται αστοχίες, υπάρχει ανάγκη επιπρόσθετα σήμανσης και χρειάζονται βελτιώσεις ενώ απαιτείται μεγαλύτερη προσοχή, καθώς και υπομονή μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες, με την ευχή να συντελέσει το έργο κατά την ολοκλήρωσή του στην καλύτερη λειτουργία της πόλης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, την εξυπηρέτηση αεροδρομίου, λιμανιού, επαγγελματιών, πολιτών συνολικά, ντόπιων, κι επισκεπτών».
Για την κίνηση
Για την κίνηση του φετινού καλοκαιριού μέχρι τώρα, ο κ. Πολλάκης συμπλήρωσε ότι «οι επιβάτες των ταξί προέρχονται τόσο από το εξωτερικό, όσο και το εσωτερικό. Μία μικρή αύξηση παρατηρείται στα δρομολόγια εκτός πόλης της Σητείας, είτε σε άλλες περιοχές του Δήμου είτε κι εκτός. Η κίνηση, όπως προαναφέρθηκε, είναι μεν αυξημένη όχι όμως ικανοποιητική, πόσο δε όταν και ο συγκεκριμένος κλάδος βάλλεται από πολλές κατευθύνσεις, με τα λειτουργικά έξοδα να έχουν αυξηθεί πολύ λόγω και της αύξησης του κόστους της ενέργειας, λόγω φορολογικών παραγόντων κλπ. Το πρόβλημα της ακρίβειας μας αφορά όλους, όλους τους επαγγελματίες, όλους τους πολίτες. Από την πλευρά μας προσπαθούμε να αντεπεξέλθουμε και παράλληλα να εξυπηρετούμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό τον κόσμο. Τους ντόπιους που στην διάρκεια όλου του χρόνου χρειάζονται τις υπηρεσίες των ταξί κι εμείς χρειαζόμαστε την στήριξή τους, αλλά και τους επισκέπτες, Έλληνες κι αλλοδαπούς».
ΜΑΡΙΖΑ ΨΑΡΑΚΗ / Εφημερίδα "Ανατολή"