Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), που θα τεθεί σύντομα σε δημόσια διαβούλευση, εισάγει σημαντικές τροποποιήσεις με στόχο τη δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Σημαντικότερη αλλαγή αποτελεί η μείωση του ορίου ταχύτητας στις πόλεις από 50 χλμ./ώρα σε 30 χλμ./ώρα, κάτι που ευνοεί τη χρήση οχημάτων μικροκινητικότητας όπως τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ποδήλατα.
Ο νέος ΚΟΚ αυστηροποιεί τις ποινές για παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η αντικανονική προσπέραση, ενώ προβλέπει ειδικές ρυθμίσεις για την κυκλοφορία δικύκλων.
Προτεραιότητα στα δίκυκλα
Ο νέος ΚΟΚ αναγνωρίζει τα δίκυκλα ως καίριο μέσο αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας και μειωμένου περιβαλλοντικού αποτυπώματος, και λαμβάνει μέτρα για την ασφαλέστερη ενσωμάτωσή τους στους δρόμους. Πλέον, στις φωτεινές διασταυρώσεις, τα δίκυκλα θα μπορούν να παραμένουν μπροστά από τα αυτοκίνητα για να βελτιώνεται η ορατότητα και η ασφάλεια. Επιτρέπεται επίσης η διήθηση των δικύκλων ανάμεσα στα αυτοκίνητα υπό όρους, ενώ αυστηροποιούνται οι ποινές για τη μη χρήση κράνους.
Νέα όρια ταχύτητας και παραβάσεις
Η μείωση των ορίων ταχύτητας στις πόλεις αποτελεί κεντρικό στοιχείο του νέου ΚΟΚ, με τους οδηγούς να πρέπει να συμμορφώνονται σε διαφορετικά όρια ταχύτητας, π.χ. 20 χλμ./ώρα κοντά σε σχολεία. Ο ΚΟΚ καθορίζει αυστηρές ποινές για παραβάσεις χαμηλής, μεσαίας, και υψηλής επικινδυνότητας, με έμφαση στην προσωπική ευθύνη του οδηγού και όχι του οχήματος, ει δυνατόν αποτρέποντας την αφαίρεση πινακίδων κυκλοφορίας.
Ποινές για πεζούς και λειτουργίες για ασφάλεια
Δεν θα είναι μόνο οι οδηγοί που θα βρίσκονται υπό παρακολούθηση, καθώς ο ΚΟΚ προβλέπει και τη συμπεριφορά πεζών στους δρόμους. Οι πεζοί που διασχίζουν αργά ή απρόσεκτα τον δρόμο και παραβιάζουν τις οδικές διαβάσεις, διαταράσσοντας την κυκλοφορία, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν κυρώσεις. Επίσης, καταργείται η ανεπίσημη πρακτική του «σβησίματος» κλήσεων, με τις παραβάσεις να καταγράφονται σε ηλεκτρονική πλατφόρμα που προσφέρει άμεση ενημέρωση μέσω SMS στον οδηγό.