Αντιδράσεις προκαλεί η ρύθμιση, στον υπό διαβούλευση κώδικα οδικής κυκλοφορίας, που επιτρέπει τις σφήνες, δηλαδή τους ελιγμούς, από τις μοτοσυκλέτες ανάμεσα στα αυτοκίνητα.
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), που σύντομα θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, φέρνει σημαντικές αλλαγές με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Μία από τις πιο αξιοσημείωτες αλλαγές είναι η νομιμοποίηση των διηθήσεων (τα περάσματα ανάμεσα στα αυτοκίνητα, κοινώς οι «σφήνες») από τις μοτοσικλέτες ανάμεσα στα μποτιλιαρισμένα Ι.Χ., καθώς και η δυνατότητα των δικύκλων να τοποθετούνται μπροστά από τα αυτοκίνητα στα φανάρια, για λόγους ασφάλειας και διευκόλυνσης της κυκλοφορίας.
Αυτή η πρακτική ήταν μέχρι πρότινος παράνομη, παρά το γεγονός ότι γινόταν ευρέως από τους οδηγούς μοτοσικλετών. Πλέον, υπό όρους ασφάλειας, θα επιτρέπεται επίσημα η κίνηση των δικύκλων ανάμεσα στα αυτοκίνητα, με την προϋπόθεση ότι δεν θα ξεπερνά το όριο των 25 χλμ./ώρα.
Επιπλέον, τα δίκυκλα θα έχουν προτεραιότητα στα φανάρια. Αυτό σημαίνει ότι οι μοτοσικλετιστές θα μπορούν να προχωρούν μπροστά από τα αυτοκίνητα και να περιμένουν στην πρώτη γραμμή για το πράσινο φανάρι, βελτιώνοντας έτσι την ασφάλειά τους και μειώνοντας τον κίνδυνο ατυχημάτων. Η αλλαγή αυτή έχει στόχο την καλύτερη ορατότητα των δικύκλων στους υπόλοιπους οδηγούς, ενώ επιτρέπει την ταχύτερη αποσυμφόρηση των δρόμων.
Οι παραβάσεις θα διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες: χαμηλής (Ε1), μεσαίας (Ε2), και υψηλής επικινδυνότητας (Ε3). Οι πιο σοβαρές παραβάσεις, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, θα αντιμετωπίζονται με κακουργηματικές ποινές, οι οποίες θα γίνονται πιο αυστηρές σε περιπτώσεις υποτροπής. Για παράδειγμα, η επανειλημμένη οδήγηση στη ΛΕΑ και η στάθμευση σε θέσεις ΑΜΕΑ θα αντιμετωπίζονται με ποινές φυλάκισης και μεγάλες χρηματικές κυρώσεις.
Οι κατηγορίες παραβάσεων θα είναι:
Ε1: Οι παραβάσεις, χαμηλής επικινδυνότητας, για τις οποίες θα προβλέπεται πρόστιμο 30 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως και 10 ημέρες. Τέτοιες παραβάσεις μπορούν να είναι τυπικές, όπως η έλλειψη των εγγράφων που υποχρεούται να φέρει μαζί του ο οδηγός, ή η αντικανονική στάθμευση.
Ε2: Οι παραβάσεις μεσαίας επικινδυνότητας, για τις οποίες το πρόστιμο θα ανέρχεται σε 150 ευρώ, και θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 20 ημέρες.
Ε3: Στις υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις και την αντικοινωνική οδήγηση, οι ποινές θα είναι αυστηρότατες. Σύμφωνα με το Άρθρο 290Α παρ.1 του Ποινικού Κώδικα όπως τροποποιήθηκε με τον Νόμο 5090/2024, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η επικίνδυνη οδήγηση, η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στη ΛΕΑ και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ θα τιμωρούνται ποινικά, με τις ποινές να είναι ιδιαίτερα αυστηρές, έχοντας κακουργηματικό χαρακτήρα. Πρόκειται για παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση του STOP και του ερυθρού σηματοδότη, «των παραβάσεων που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και των παραβάσεων των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων».
Σε αυτές, εάν ο οδηγός υποτροπιάσει, οι ποινές θα πολλαπλασιάζονται, ενώ εάν υποτροπιάσει για τρίτη φορά σε διάστημα πέντε ετών, τότε η άδεια οδήγησης αφαιρείται για πέντε έτη και ο παραβάτης υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της.
Στις αντικοινωνικές παραβάσεις για τις οποίες θα προβλέπονται οι πολύ αυστηρές ποινές, προστίθενται και η κίνηση στη ΛΕΑ, αλλά και η στάθμευση σε θέση ΑΜΕΑ ή σε ράμπα ΑΜΕΑ. Για τις παραβάσεις αυτές υπάρχει πρόβλεψη στον Ποινικό Κώδικα για ποινές κακουργηματικού χαρακτήρα.
Προβλέπεται, λοιπόν, φυλάκιση έως 3 έτη αν προκύπτει κίνδυνος σε ξένα πράγματα, φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους αν προκύπτει κίνδυνος για άνθρωπο, κάθειρξη έως 10 έτη για βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών για θάνατο ανθρώπου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
Αλλαγές στα όρια ταχύτητας
Με το νέο ΚΟΚ αλλαγές εισάγονται και στα όρια ταχύτητας στον αστικό ιστό με μείωσή τους από τα 50 στα 30 χλμ./ώρα και στα 20 χλμ./ώρα έξω από σχολεία.
Προβλέπονται, επίσης, αυστηρότερες ποινές για υποτροπές και συγκεκριμένα:
Αφαίρεση άδειας οδήγησης έως και 5 χρόνια
25 πόντους στο σύστημα βαθμολόγησης
Ποινές φυλάκισης έως και 5 χρόνια
Πρόστιμα έως και 10.000 ευρώ
Ποτό και φαγητό την ώρα της οδήγησης
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) απαγορεύει την κατανάλωση φαγητού και ποτού κατά την οδήγηση, καθώς τα χέρια και τα πόδια του οδηγού πρέπει να είναι ελεύθερα για ασφαλή οδήγηση. Αυτό σημαίνει ότι απαγορεύεται το φαγητό, το ποτό και το κάπνισμα κατά την οδήγηση, καθώς και η οδήγηση με σαγιονάρες.
Ωστόσο, επιτρέπεται η χρήση συσκευών Bluetooth για συνομιλίες στο κινητό τηλέφωνο, καθώς δεν εμποδίζουν τα χέρια. Ο ΚΟΚ προβλέπει επίσης ότι οι οδηγοί πρέπει να έχουν στο όχημά τους νερό και ξηρά τροφή για περιπτώσεις αποκλεισμού.
φωτό:αρχείου