«Ελαφρύτερο» αναμένεται να είναι το καλάθι των νοικοκυριών αυτή τη φθινοπωρινή περίοδο, καθώς βασικές κατηγορίες προϊόντων που διατίθενται στα ράφια των σούπερ μάρκετ επιδεικνύουν σημάδια σταθεροποίησης ή και μείωσης των τιμών.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά, οι αναμενόμενες μειώσεις τιμών σε τρόφιμα, απορρυπαντικά και είδη προσωπικής υγιεινής εκτιμάται ότι θα κυμανθούν γύρω στο 5%-7%. Αυτή η τάση φαίνεται να προκύπτει κυρίως από τη νέα πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης, η οποία θα προτείνει προαιρετική μείωση των τιμών κατά τουλάχιστον 5% για τρεις μήνες, με ανανεώσεις της λίστας ανά δύο εβδομάδες, επεκτείνοντας έτσι τα προϊόντα που θα πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές.
«Η μόνιμη μείωση του 5% αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το αργότερο μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου. Μετά το κάλεσμα του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, στα τέλη Αυγούστου, πολλές εταιρείες-μέλη του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανικών Τροφίμων, καθώς και πολυεθνικές από διάφορους τομείς, έχουν δείξει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στο μέτρο. Αυτή η πρωτοβουλία αναμένεται να μειώσει σημαντικά το κόστος του καλαθιού για τα νοικοκυριά», τονίζει εκπρόσωπος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
===========
Τρόφιμα
Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, σε μια σειρά ειδών διατροφής, όπως μακαρόνια, ρύζια, όσπρια, αλλά και σε τυποποιημένα τρόφιμα, οι τιμές μέχρι το τέλος του φθινοπώρου, αναμένεται να μειωθούν περαιτέρω κατά 5%-6%. Επιπλέον, αποκλιμάκωση που μπορεί να φτάσει ακόμα και το 10% αναμένεται και στην τιμή της ζάχαρης, καθώς η χρηματιστηριακή τιμή της υποχωρεί πάνω από 16% σε ετήσια βάση λόγω της μεγάλης παραγωγής που αναμένεται φέτος.
Πτωτικά αναμένεται να κινηθούν και οι τιμές σε πολλά φρέσκα φρούτα και λαχανικά, οι οποίες ωστόσο εκτιμάται ότι θα πέσουν μόνο κατά 2%-3%. Οι καιρικές συνθήκες, με τον ήπιο χειμώνα, φαίνεται ότι έχουν επιδράσει θετικά στις καλλιέργειες, αφήνοντας ελπίδες για αύξηση της παραγωγής και επάρκεια στην αγορά.
Ελαιόλαδο
Απορρυπαντικά
Βέβαιη θεωρούν εκπρόσωποι των μεγάλων αλυσίδων την περαιτέρω υποχώρηση των τιμών κατά 6%-7% σε απορρυπαντικά, καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής και χαρτικά, γεγονός που αποδίδεται στον ανταγωνισμό των εταιριών για τη διατήρηση των μεριδίων αγοράς. «Μετά τον κόφτη του 30% στις προωθητικές ενέργειες, που επέβαλε η κυβέρνηση τον περασμένο Μάρτιο στα εν λόγω προϊόντα με αντίστοιχη μείωση των τιμών στο ράφι, αλλά και τη νέα πρωτοβουλία που έρχεται για τη μόνιμη μείωση τιμής, εκτιμάται ότι οι τιμές θα πέσουν κι άλλο. Οι αρχικές τιμές παραμένουν σταθερές εδώ και μήνες, ενώ, λόγω του ανταγωνισμού, οι προσφορές συνεχίζονται με την ίδια ένταση», σημειώνει στον «Ε.Τ.» κορυφαίο στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
ΕΠΟΧΙΚΟΤΗΤΑ
Πιο φθηνά ψάρια, θαλασσινά και ποτά
Παράλληλα, με τη λήξη της τουριστικής σεζόν, οι τιμές ορισμένων προϊόντων, όπως για παράδειγμα τα ψάρια, εκτιμάται ότι θα επιστρέψουν στα φυσιολογικά επίπεδα, καταγράφοντας μείωση από 5%-7%, ενώ πτωτικά κατά 4%-5% αναμένεται να κινηθούν οι τιμές των παιδικών και βρεφικών τροφών.
«Κάποια προϊόντα, όπως τα ψάρια και τα θαλασσινά και τα αλκοολούχα ποτά, επηρεάζονται από την εποχικότητα. Το καλοκαίρι επισκέπτεται τη χώρα μας μεγάλος αριθμός τουριστών, αυξάνεται η ζήτηση, ενώ η προσφορά παραμένει σταθερή, με αποτέλεσμα οι τιμές να ανεβαίνουν. Από τα τέλη Σεπτεμβρίου, αρχές Οκτωβρίου, εκτιμούμε ότι θα μειωθούν σημαντικά», σχολιάζει εκπρόσωπος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.