Οι προοπτικές της ακτοπλοΐας στην Ελλάδα φαίνεται να αλλάζουν δραστικά, καθώς οι επιβάτες αναμένεται να αντιμετωπίσουν αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων έως και 15% από τις αρχές Μαΐου 2025.
Οι αλλαγές αυτές συνδέονται με την εφαρμογή ενός νέου κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος θα απαιτήσει από τα πλοία που πλέουν στη Μεσόγειο να προχωρήσουν σε μετάβαση προς ένα νέο τύπο καυσίμου, το Marine Gas Oil (MGO). Αυτό το εξευγενισμένο καύσιμο είναι πιο καθαρό, αλλά και 35% με 40% ακριβότερο από τα παραδοσιακά καύσιμα, με αποτέλεσμα να επηρεάζει αναπόφευκτα το λειτουργικό κόστος των πλοίων.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύσης Θεοδωράτος, τόνισε ότι οι αυξήσεις των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια δεν προέρχονται από στρατηγικές των εταιρειών, αλλά από τις επιπτώσεις της Ευρωπαϊκής πολιτικής. Ο ίδιος έκανε αναφορά στους παράγοντες που αύξησαν τις δαπάνες λειτουργίας και επεσήμανε την ανάγκη για κρατική υποστήριξη και ευρωπαϊκή συνεργασία προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του κλάδου.
Η κυβέρνηση, από την πλευρά της, εξετάζει στρατηγικές για να ελαχιστοποιήσει την επιβάρυνση στους επιβάτες και προσπαθεί να αναζητήσει τρόπους επιστροφής των εισπράξεων από δικαιώματα εκπομπών στην ακτοπλοΐα ώστε να υποστηριχθεί η πράσινη μετάβαση.
Η κατάσταση αυτή εγείρει σημαντικά ερωτήματα για το μέλλον του κλάδου και τη δυνατότητα των ακτοπλοϊκών εταιρειών να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις, χωρίς να επιβαρύνουν υπερβολικά τους επιβάτες. Οι εξελίξεις αναμένονται με ενδιαφέρον, καθώς οι αποφάσεις που θα ληφθούν το προσεχές διάστημα θα κρίνουν τις τιμές των εισιτηρίων αλλά και την επιβίωση πολλών εταιρειών στον τομέα της ακτοπλοΐας.