Ο Γενικός Διευθυντής της Δ.Ε.Υ.Α. Μαλεβιζίου στην τελευταία συνεδρίαση του στις 13 Μαρτίου του 2025 ημέρα Πέμπτη και ώρα 12:00 ενημέρωσε το Διοικητικό Συμβούλιο σχετικά με τις προκλήσεις που αντιμετώπισε η επιχείρηση το 2024, μια χρονιά συνεχούς οικονομικής κρίσης και αυξανόμενων τιμών στην ενέργεια. Οι ΔΕΥΑ σε όλη την Ελλάδα βρίσκονται σε κατάσταση επιβίωσης, με την ΔΕΥΑ Μαλεβιζίου να σημειώνει ότι το ενεργειακό κόστος ανέρχεται σήμερα στο 50% του συνολικού λειτουργικού της κόστους.
Η αναγκαιότητα αναπροσαρμογής των τιμολογίων είναι επιτακτική, καθώς οι προηγούμενες χρονιές δεν παρουσίασαν αυξήσεις, οδηγώντας σε ζημιές που ανήλθαν σε 226.547,17 € για το 2021, 1.505.065,80 € για το 2022 και 770.105,89 € για το 2023.
Η ΔΕΥΑ Μαλεβιζίου καλείται να διαχειριστεί σημαντικά έργα, όπως η ΕΕΛ Αγίας Πελαγίας και η νέα μονάδα αφαλάτωσης, οι οποίες είναι κρίσιμες για τη διασφάλιση της υδροδότησης στην περιοχή. Η πρόσληψη ικανών χειριστών και η ανάπτυξη των υπηρεσιών είναι απαραίτητες για την ομαλή λειτουργία και τη συντήρηση των υποδομών.
Επιπλέον, η ΔΕΥΑ Μαλεβιζίου εστιάζει στην υλοποίηση του τηλεχειρισμού και της τηλεελέγχου για την καλύτερη διαχείριση του νερού, ενώ προγραμματίζεται η αντικατάσταση 11.410 υδρομέτρων με νέας τεχνολογίας. Η ψηφιοποίηση των δικτύων ύδρευσης θεωρείται βασικός στόχος που πρέπει να επιτευχθεί σύντομα, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο νέος προϋπολογισμός για το 2025, ύψους 15.479.920,61 ευρώ, περιλαμβάνει επενδύσεις σε έργα ενίσχυσης των υποδομών. Εντούτοις, η προϋπολογιστική εκτέλεση προϋποθέτει την αναμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής, ώστε να μπορέσει να καλύψει τις λειτουργικές της ανάγκες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η προκλήσεις για την Δ.Ε.Υ.Α. Μαλεβιζίου είναι τεράστιες και η επιτυχία της υλοποίησης τους εξαρτάται από την λήψη τολμηρών και δύσκολων αποφάσεων τόσο στην τιμολογιακή πολιτική όσο και στην παροχή βοήθειας σε προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή από το Δήμο Μαλεβιζίου. Η Δ.Ε.Υ.Α. Μαλεβιζίου αποτελεί την Ναυαρχίδα του δήμου στον τομέα των υποδομών, για την επίτευξη ενός ανθρώπινου βιώσιμου περιβάλλοντος.
Η Δ.Ε.Υ.Α. Μαλεβιζίου είναι επιχείρηση ανταποδοτικού χαρακτήρα με στόχο την βελτίωση των υποδομών προς όφελος των δημοτών και την παροχή υπηρεσιών στους πολίτες υψηλού επιπέδου στους νευραλγικούς τομείς των υποδομών ύδρευση και
αποχέτευσης. Ο προϋπολογισμός αυτός λαμβάνει υπόψη του τα παραπάνω και θέτει τις βάσεις για την υλοποίηση τους.
Ο Γενικός Διευθυντής της Δ.Ε.Υ.Α. Μαλεβιζίου εισηγούμενος το ανωτέρω θέμα της ημερήσιας διάταξης ανέφερε ότι το 2024 αποτέλεσε ακόμα μια δύσκολη χρονιά συνεχιζόμενης κρίσης.
Δείτε αναλυτικά τι ανέφερε: Σε μια άνευ προηγουμένου αύξηση των τιμών στην ενέργεια οι ΔΕΥΑ σε όλη την Ελλάδα αντιμετωπίζουν πλέον πρόβλημα επιβίωσης. Με αλλεπάλληλες ενημερώσεις από την ΕΔΕΥΑ προς τα αρμόδια υπουργεία για το σοβαρό πρόβλημα στην λειτουργία αυτών των κοινωφελών επιχειρήσεων οι αποφάσεις είναι ασθενικές και ελάχιστα ενθαρρυντικές.
Η ΔΕΥΑ Μαλεβιζίου είναι μια από τις ΔΕΥΑ που το ενεργειακό κόστος αποτελεί το βασικό κόστος στην λειτουργία της όπου σήμερα με τις νέες αυξήσεις αποτελεί το 50% περίπου του συνολικού της λειτουργικού κόστους. Η μη αναπροσαρμογή των τιμολογίων τα προηγούμενα χρόνια κάνει ακόμα ποιο επιτακτική την ανάγκη να παρθούν αποφάσεις για την αντιμετώπιση της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας εντός του 2024, με ήδη τα αποτελέσματα του οικονομικού έτους 2021 να έχουν κλείσει με ζημιές 226.547,17€.του 2022 με ζημιές 1.505.065,80€ ενώ του 2023 με ζημιές 770.105,89€.
Έχοντας πλέον να υποστηρίξει δεκάδες έργα που αφορούν την διαχείριση λυμάτων καλείτε επιπλέον να λειτουργήσει και το τεράστιο έργο της ΕΕΛ Αγίας Πελαγίας, με τα αντλιοστάσια στον Μαδέ, τη Λυγαριά αλλά και τα επιπλέον δύο αντλιοστάσια στην Αγία Πελαγία. Επίσης η λειτουργία της νέας μονάδας Αφαλάτωσης, είναι ένα έργο τεράστιας σημασίας για την ομαλή υδροδότησης, της ευρύτερης περιοχής του πρώην δήμου Γαζίου. Η αντιμετώπιση της καθημερινότητας που συνεχώς μεγεθύνεται λόγω της εξέλιξης βελτιώθηκε και το 2024, αλλά ανέδειξε και επιπλέον προβλήματα, που πρέπει να αντιμετωπίσει η ΔΕΥΑ Μαλεβιζίου.
Η πρόσληψη αλλά η μη παραμονή τους στο εργατικό δυναμικό της ΔΕΥΑ Μαλεβιζίου 2χειριστών μηχανημάτων, μετά την χρήση εργασιακών τους δικαιωμάτων, συνεχίζει να δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην λειτουργία των συνεργείων. Ζητούμενο είναι η ενίσχυση των υπηρεσιών και των συνεργείων της ΔΕΥΑ Μαλεβιζίου, όχι μόνο για την υλοποίηση των έργων, αλλά και για την λειτουργία τους και κυρίως για τον έλεγχο τους, στηριζόμενη στο υπάρχον προσωπικό.
Έχοντας ξεκινήσει η υλοποίηση της πράξης για την επέκταση του συστήματος Τηλεελέγχου Τηλεχειρισμού στην πρώην δημοτική ενότητα Τυλίσου και Κρουσώνα, δίδεται ακόμα ένα ισχυρό εργαλείο στην υπηρεσία της ΔΕΥΑ Μαλεβιζίου να διαχειριστεί το
πολύτιμο αγαθό που είναι το νερό. Η αντικατάσταση 11410 υδρομέτρων με νέα έξυπνα υδρόμετρα, έχει ήδη καθυστερήσει
αλλά αναμένεται να ολοκληρωθεί στα μέσα του τρέχοντος οικονομικού έτους. ΄Ήδη έχει ολοκληρωθεί η εκπόνηση του master plan το οποίο δίδει την εικόνα των δυνατοτήτων της περιοχής στην διαχείριση των λεκανών απορροής και των δυνατοτήτων διασφάλισης της ασφάλειας τους, προς όφελος των δημοτών.
Η ψηφιοποίηση των δικτύων ύδρευσης του Δήμου Μαλεβιζίου, αποτελεί βασικό στόχο εδώ και χρόνια που όμως δείχνει πια ώριμος για να επιτευχθεί ακολουθώντας την κατεύθυνση που δίδεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τρις οδηγίες που εκφράζουν την πολιτική της για την διαχείριση ζητημάτων που έχουν να κάνουν με το νερό.
Η σύνδεση της νέας μονάδας Αφαλάτωσης με το φράγμα Αλμυρού έχει ολοκληρωθεί και θα γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες για την καλύτερη διαχείριση του παραγόμενου πόσιμου νερού στην περιφέρεια της δημοτικής ενότητας Γαζίου.
Σε συνάρτηση με τις διεργασίες με τον Ο.Α.Κ. στο θέμα της λήψης νερού από το φράγμα Αποσελέμη θα διασφαλίσουν την επάρκεια πόσιμου νερού στη ευρύτερη περιοχή Γαζίου Ροδιάς, αφήνοντας πεδίο προγραμματισμού δράσεων για την αντιμετώπιση της
διαφαινόμενης έντονης ζήτησης νερού στην περιοχή της Αγίας Πελαγίας άμεσα με συντεταγμένη εξέταση των δυνατοτήτων επίλυσης του θέματος.
Η αντικατάσταση τμήματος του προβληματικού δικτύου ύδρευσης από την δεξαμενή στους Κουμπέδες, έως το Παλαιόκαστρο έχει ήδη ολοκληρωθεί και πιστεύουμε ότι θα βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό την κατάσταση που αντιμετώπιζε ο οικισμός Παλιοκάστρου τα
προηγούμενα χρόνια. Η σύνδεση του οικισμού Παλαιοκάστρου με νέο δίκτυο ύδρευσης από την περιοχή της σηπτικής δεξαμενής, θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση των αναγκών της ταχύτατα αναπτυσσόμενης οικιστικά περιοχής τα τελευταία χρόνια.
Ο Βιολογικός Παλαιοκάστρου συνεχίζει να έχει πρώτη προτεραιότητα και για το 2025 και αναμένεται η χρηματοδότηση του από χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Η αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής καθώς και ο προσδιορισμός και η χρέωση των τελών αποχέτευσης στους οικισμούς Κρουσώνα, Κεραμούτσι, και Μονή μαζί με της Αγίας Πελαγίας Μαδέ και Λυγαριάς, θα πρέπει να λάβει χώρα άμεσα. Όπως είχαμε αναφέρει και στο παρελθόν θα πρέπει να εστιάσουμε περισσότερο στην αντιμετώπιση του κόστους του ρεύματος και ιδιαίτερα στην περίπτωση των μονάδων βιολογικής επεξεργασίας των λυμάτων, αλλά και στην Αφαλάτωση και στα αντλιοστάσια των γεωτρήσεων και μεταφοράς νερού.
Δεδομένης της ισχύουσας κατάστασης που κατ’ επανάληψη έχει συζητηθεί και το Συμβούλιο γνωρίζει για τις δυσκολίες που η ΔΕΥΑ Μαλεβιζίου αντιμετωπίζει, καλείται να λάβει δύσκολες αλλά αναγκαίες αποφάσεις ως προς την τιμολογιακή της πολιτική. Οι δράσεις της ΔΕΥΑ Μαλεβιζίου πρέπει να στοχεύουν σε ουσιαστική αντιμετώπιση της πραγματικής κατάστασης και οριοθέτησης των δυνατοτήτων της, σε ένα περιβάλλον που η ενεργειακή κρίση και τις αυξήσεις των τιμών σε όλους τους οικονομικούς τομείς,
δημιουργούν ένα δυσχερές κλίμα. Η προοπτική της εμπλοκής της ΔΕΥΑ Μαλεβιζίου στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας βάζουν ένα χρονικό ορίζοντα δυστυχώς πέραν του 2025 στην προσπάθεια που έχει ήδη ξεκινήσει αυτόνομα πέραν της ολοκλήρωσης της ενεργειακής κοινότητας στην οποία συμμετέχει ως μέλος.
Σε κάθε περίπτωση είναι αναγκαίο να υπάρξει συμφωνία με την ΔΕΗ για διακανονισμό του ποσού που θα πρέπει να καταβάλει η ΔΕΥΑ Μαλεβιζίου σε ετήσια βάση. Αυτό θα γίνει με απόφαση του ΔΣ που θα προσδιορίζει τον αριθμό των δόσεων και την
αποδοχή της ΔΕΗ. Στα πλαίσια των παραπάνω σας υποβάλλουμε τον νέο προϋπολογισμό του 2025 ο οποίος έχει συνταχθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 1069/80 και του Ν.4483/2017 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει σήμερα, και διέπει τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης.
O Προϋπολογισμός Καταρτίσθηκε με βάση:
1. την υπάρχουσα οργανωτική διάρθρωση και λογιστική οργάνωση της επιχείρησης
2.την με βάση σημερινή εκτίμηση των παραγωγικών δυνατοτήτων που αναφέρονται τόσο στο ανθρώπινο δυναμικό όσο και στον εξοπλισμό και την οργάνωση της επιχείρησης σε μηχανολογικό υλικό αξιοποιώντας την μέχρι σήμερα εμπειρία αλλά και τους δείκτες των προηγουμένων χρήσεων.
Τέλος ο προϋπολογισμός είναι μια ποσοτική έκφραση του προγράμματος δράσης για το οικονομικό έτος 2025 και ένα εργαλείο στον συντονισμό και την εφαρμογή του. Γίνεται δε χρήσιμος και αποτελεσματικός εφόσον επηρεάζει τη σκέψη και την ενέργεια των ανθρώπων που εργάζονται σε υπεύθυνες και μη θέσεις στην επιχείρηση και τους καθοδηγεί μέσα στους περιορισμούς και τα περιθώρια που θέτει ώστε να προσπαθήσουν με κάθε τρόπο να εξοικονομήσουν ή να μη σπαταλήσουν άσκοπα τους παραγωγικούς συντελεστές και τους πόρους της επιχείρησης.
Σκοπός του προϋπολογισμού είναι να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο στη λήψη αποφάσεων για την οργάνωση της ίδιας της επιχείρησης και των παρεχομένων υπηρεσιών της, αλλά και των επενδυτικών της προγραμμάτων υπό το καθεστώς της ανταποδοτικότητας που ορίζει ο Νόμος (1069/80, και ο Ν.4483/2017 όπως έχει τροποποιηθεί και σήμερα.
Ως βασική αρχή για την κατάρτιση του προϋπολογισμού λάβαμε υπόψη την παράγραφο 2 του άρθρου 25 του ν.1069/80 που αναφέρει:
Τα εκ των τελών των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης έσοδα, πρέπει υποχρεωτικά να καλύπτουν τις αναγκαίες δαπάνες προσωπικού, λειτουργίας και συντηρήσεως των δικτύων, και τοκοχρεολυσίων συναφθέντων δανείων.
Στη συνέχεια παρουσιάζουμε ανάλυση των μεγεθών του νέου προϋπολογισμού για το 2025 ώστε η στρατηγική που ακολουθηθεί να είναι σε συνάφεια με την ομαλή πορεία και την υλοποίηση των έργων που περιγράφονται στο πρόγραμμα εκτελεστέων
έργων αλλά και το επενδυτικό πρόγραμμα της επιχείρησης. Θεωρώντας ότι όλοι οι στόχοι που θέτουμε και αναφέρουμε είναι επιτεύξιμοι με την προϋπόθεση της λήψης των αναγκαίων αποφάσεων από το ΔΣ της επιχείρησης σας παρουσιάζουμε κατωτέρω το σχέδιο προϋπολογισμού του έτους 2025για την ΔΕΥΑ Μαλεβιζίου.
Το θέμα τίθεται υπόψη του Δ.Σ. προκειμένου να αποφασίσει σχετικά.
Καταψήφισε η παράταξη Πιτσικάκη
Στο σημείο αυτό το λόγο έλαβε το μέλος του Δ.Σ. Κουβίδης Γεώργιος και ανέφερε ότι είναι άλλος ένας προϋπολογισμός που δεν λύνει τα προβλήματα της ΔΕΥΑΜ. Δεν θέλουμε (ως παράταξη) να συναινέσουμε στον κίνδυνο επιτήρησης ή συνένωσής με άλλες ΔΕΥΑ, ούτε να επικυρώσουμε τις λάθος πολιτικές των προηγούμενων ετών που μόνο συσσώρευσαν χρέη, χωρίς να δίνουν λύσεις και για το λόγω αυτό δεν ψηφίζει τον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2025.
Το Διοικητικό Συμβούλιο αφού έλαβε υπόψη τα παραπάνω και μετά από διαλογική συζήτηση
Α Π Ο Φ Α Σ Ι Ζ Ε Ι κ α τ ά π λ ε ι ο ψ η φ ί α
(Κατά ψήφισε το μέλος του Δ.Σ. Κουβίδης Γεώργιος, για τους λόγους που αναφέρονται
παραπάνω)Εγκρίνει τον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2025, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην ανωτέρω εισήγηση.
Η απόφαση αυτή έλαβε αύξοντα αριθμό 38/2025
Για τις προβλέψεις των οικονομικών μεγεθών, εκτός των δαπανών για την εκτέλεση του Προγράμματος έργων, λάβαμε υπόψη μας:
Α) ΕΣΟΔΑ
1.ΤΑΚΤΙΚΑ-ΕΚΤΑΚΤΑ ΕΣΟΔΑ Ο προϋπολογισμός έλαβε υπόψη τα στατιστικά δεδομένα που προέκυψαν από τα βεβαιωθέντα έσοδα του 2022 και των εκδοθέντων λογαριασμών του έτους 2023 και 2024
2.ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ – ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΙΣ. Οι προβλέψεις για επιχορηγήσεις – επιδοτήσεις αφορούν:
α) Τις επιχορηγήσεις του ΠΔΕ. β) Τις επιχορηγήσεις από Ο.Α.Ε.Δ για την απασχόληση εργαζομένων μέσω προγραμμάτων του, γ) Τις επιχορηγήσεις από την ένταξη των έργων στο ΕΣΠΑ. δ) Τις επιχορηγήσεις από το ΤΡΙΤΣΗΣ, αλλά και χρηματοδοτήσεις από προγράμματα μέσω ΕΟΧ και άλλα προγράμματα που θα δοθεί η ευκαιρία στην ΔΕΥΑ να χρησιμοποιήσει για την υλοποίηση των έργων και προμηθειών της.
Η συμμετοχή της επιχείρησης, και οι επενδύσεις σε έργα με ιδίους πόρους θα καλυφθεί από τα έσοδα της από λογαριασμούς ύδρευσης και αποχέτευσης.
Προϋπολογισμός 2025 της Δ.Ε.Υ.Α. Μαλεβιζίου: Έσοδα και Δαπάνες
ΕΣΟΔΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ
Α. Τακτικά Έσοδα
- Συνολικά Έσοδα από Παροχή Υπηρεσιών: 4.599.000,00
- Έσοδα Ύδρευσης: 3.430.000,00
- Έσοδα από κατανάλωση νερού: 2.550.000,00
- Πάγιο Ύδρευσης-Αποχέτευσης: 810.000,00
- Τέλη σύνδεσης Ύδρευσης: 50.000,00
- Εργασίες Ύδρευσης: 20.000,00
- Έσοδα Αποχέτευσης: 1.169.000,00
- Τέλη Αποχέτευσης: 788.000,00
- Τέλη σύνδεσης Αποχέτευσης: 381.000,00
- Έσοδα Ύδρευσης: 3.430.000,00
- Έσοδα από Πωλήσεις Αποθεμάτων: 60.000,00
- Επιχορηγήσεις & Διάφορα Έσοδα Πωλήσεων: 355.000,00
- Έσοδα Κεφαλαίων: 220.500,00
Συνολικά Τακτικά Έσοδα: 5.234.500,00
Β. Έκτακτα Έσοδα
- Αποθεματικά-Επιχορηγήσεις Επενδύσεων: 2.754.920,62
- Έκτακτα Έσοδα: 8.841.771,95
- Συνολικά Έσοδα: 15.479.920,61
ΕΞΟΔΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ
Α. Πάγια
- Εδαφικές Εκτάσεις: 33.000,00
- Κτίρια και Εγκαταστάσεις: 411.000,00
- Μηχανολογικός Εξοπλισμός: 706.500,00
- Μεταφορικά Μέσα: 10.000,00
- Έπιπλα και Λοιπός Εξοπλισμός: 48.200,00
- Έργα Υπο εκτέλεση: 2.336.787,37
- Λοιπά Αυλά: 23.000,00
Συνολικά Πάγια Έξοδα: 3.568.487,37
Β. Τακτικά Έξοδα
- Αναλώσιμα Υλικά: 295.500,00
- Αμοιβές και Έξοδα Προσωπικού: 1.007.000,00
- Αμοιβές και Έξοδα Τρίτων: 1.078.080,00
- Παροχές Τρίτων: 2.678.900,00
- Φόροι-Τέλη: 6.730,00
- Διάφορα Έξοδα: 138.000,00
- Τόκοι και Συναφή Έξοδα: 5.500,00
Συνολικά Τακτικά Έξοδα: 5.215.710,00
ΣΥΝΟΛΟ ΕΞΟΔΩΝ
Συνολικά Έξοδα Επιχείρησης: 15.479.920,61
Β) ΔΑΠΑΝΕΣ
1.ΔΑΠΑΝΕΣ ΠΑΓΙΩΝ. Στις δαπάνες για αγορά παγίων ελήφθησαν υπόψη οι ανάγκες σε εξοπλισμό επίπλων – σκευών, προγραμμάτων Η/Υ , μεταφορικών μέσων , μηχανημάτων καθώς και η αγορά οικοπέδων για την εγκατάσταση αντλιοστασίων νέες γεωτρήσεις και νέες δεξαμενές .Κύριο μέρος των δαπανών αποτελούν τα νέα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, με τα ανάλογα αντλιοστάσια και τον ανάλογο μηχανολογικό εξοπλισμό.
2.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ – ΛΟΙΠΑ ΕΞΟΔΑ. Στις δαπάνες των τακτικών εξόδων, εκτός των άμεσων λειτουργικών εξόδων (επισκευές συντηρήσεις, διαφορά έξοδα, αναλώσιμα και γραφικά υλικά), τις αμοιβές του προσωπικού για το οποίο η υπηρεσία θα προχωρήσει με συμβάσεις αλλά και με προσλήψεις μέσω Α.Σ.Ε.Π κυρίως για την επίβλεψη των ενταγμένων έργων και σε μετατάξεις προσωπικού τις αμοιβές για παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών συμβούλου από επιστημονικό προσωπικό με σχέση σύμβασης έργου για την εκτέλεση έργων η μελετών.