Στο θέμα της Δημοτικής Αστυνομίας είχε αναφερθεί στις 28 Σεπτεμβρίου του 2019 ο πρώην υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος μιλώντας για επανίδρυση της Δημοτικής Αστυνομίας, όπου έχει καταργηθεί, και ενίσχυσή της στους δήμους που έχει διατηρηθεί.
Μάλιστα ο πρώην υπουργός εσωτερικών είχε τονίσει τότε ότι η επανίδρυση της Δημοτικής Αστυνομίας βρίσκεται μέσα στις προτεραιότητες του ΥΠΕΣ.
Από τότε άλλαξε ο υπουργός και το θέμα έδειχνε να "παγώνει" μέχρι που η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της ΚΕΔΕ έστειλε έγγραφο στους Δήμους με τις 13 αρμοδιότητες του κεντρικού κράτους που σύμφωνα με την επιτροπή θα έπρεπε να μεταφερθούν στους δήμους και ανάμεσα τους τίθετο θέμα δημοτικής αστυνομίας
Συγκεκριμένα το έγγραφο της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της ΚΕΔΕ σε ότι αφορά την δημοτική αστυνομία ανέφερε ότι:
- Δημοτική αστυνομία. Επανίδρυση όπου δεν υπάρχει, νέες προσλήψεις κι εκπαίδευση προσωπικού, διεύρυνση αρμοδιοτήτων πχ. και σε θέματα ΚΟΚ.
Σήμερα δημοτική αστυνομία έχουν μόνο 100 από τους 332 δήμους της χώρας.
Ουσιαστικά 232 δήμοι δεν έχουν δημοτική αστυνομία. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της Καλαμαριάς, των 100.000 κατοίκων, που δεν έχει αυτή την υπηρεσία.
Στην Κρήτη μπορούμε να αναφέρουμε τα παραδείγματα του δήμου Ιεράπετρας με τους 26.200 κατοίκους ( απογραφή 2011 ) που έχει δημοτική αστυνομία, ενώ ο Δήμος Μαλεβιζίου με τους 24.864 κατοίκους (απογραφή 2011 ) δεν έχει αυτή την υπηρεσία.
Η αιφνιδιαστική απόφαση του κεντρικού κράτους το 2013 να καταργήσει την δημοτική αστυνομία έχει φέρει αρκετούς δήμους σε αδιέξοδο και μάλιστα η προσπάθεια που έγινε το 2015 για επαναλειτουργία της δημοτικής αστυνομίας δυστυχώς άφησε εκτός το Μαλεβίζι.
Στο δήμο Μαλεβιζίου θα συμφωνήσουμε ότι η κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας έχει φέρει ειδικά το Γάζι σε οριακό σημείο, με το άναρχο παρκάρισμα, την παράνομη κατάληψη κοινοχρήστων χώρων και τις αυθαιρεσίες να είναι καθημερινό φαινόμενο.
Σαφώς η δημοτική αρχή θα επιθυμούσε την επανίδρυσή της δημοτικής αστυνομίας στο Δήμο Μαλεβιζίου, όμως τις αποφάσεις, θα τις πάρει η κυβέρνηση για το συγκεκριμένο θέμα το επόμενο διάστημα.
Σε ότι αφορά το πόρισμα της Επιτροπής της ΚΕΔΕ, μπορείτε να δείτε παρακάτω τις 13 αρμοδιότητες που σύμφωνα με την επιτροπή θα έπρεπε να μεταφερθούν στους δήμους.
- Η χωροθέτηση, η αδειοδότηση και ο έλεγχος της λειτουργίας των Λαϊκών Αγορών περνά στους Δήμους.
- Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και πολεοδομικές ρυθμίσεις τοπικού χαρακτήρα. Οι αποφάσεις να παίρνονται τοπικά χωρίς να απαιτείται καμία περαιτέρω έγκριση
- Ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων με τις Κτηματικές Υπηρεσίες. Δεν αντιλαμβανόμαστε την έννοια τις δημόσιας περιουσίας σε κοινόχρηστο χώρο εντός των Δήμων. Το ίδιο και με τα ποτάμια, τις κοίτες ποταμών και τα πρανή.
- Σχολικές επιτροπές και εμπλοκή των Δήμων στην Παιδεία. Θεωρητικά είμαστε αρμόδιοι και υπεύθυνοι για τις λειτουργικές και μόνο δαπάνες των σχολείων. Στην πράξη αγοράζουμε και εξοπλισμό. Ας περιέλθουν και επίσημα τα πάντα στους Δήμους, πλην του εκπαιδευτικού προσωπικού και έργου. Κι είμαστε πρόθυμοι να συζητήσουμε και για τα νηπιαγωγεία.
- Δημοτική αστυνομία. Επανίδρυση όπου δεν υπάρχει, νέες προσλήψεις κι εκπαίδευση προσωπικού, διεύρυνση αρμοδιοτήτων πχ. και σε θέματα ΚΟΚ.
- Υποδομές. Όλοι οι δρόμοι, πεζοδρόμια και λοιπές υποδομές εντός των αστικών ιστών, περιέρχονται τους Δήμους μαζί με τη χρηματοδότηση για τη συντήρησή τους. Λήψη νομοθετικών μέτρων για την προστασία των τοπικών υποδομών μας από συνεχείς παρεμβάσεις ( σκαψίματα , κλπ) .
- Υγεία. Βάζουμε στην ατζέντα του διαλόγου τη λειτουργία των Κέντρων υγείας αλλά και το κομμάτι της δημόσιας υγείας και των σχετικών με αυτή υπηρεσιών.
- Ανάπτυξη, ΕΣΠΑ. Άμεση εμπλοκή μας στο σχεδιασμό του νέου ΕΣΠΑ. Διακριτός ρόλος μας στη λειτουργία των διαχειριστικών αρχών και όχι απλώς στις διακοσμητικές επιτροπές παρακολούθησης
- Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Η διαχείριση των πόρων απευθείας στους Δήμους αν αφορούν έργα τοπικής εμβέλειας ( π.χ. κατασκευή πλατειών, δρόμων εντός των ορίων του Δήμου, κλπ)
- Πολιτική προστασία. Ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων για το ποιος ευθύνεται σε ποτάμια, ρέματα, κανάλια και για την κοπή των κλαδιών. Ποιος ο ρόλος των ΤΟΕΒ και ΓΟΕΒ;
- Προσωπικό. Να μπει τέλος στην αφαίμαξη. Κινητικότητα με αποφασιστικό ρόλο στο Δήμαρχο. Νέο καθεστώς προσλήψεων και προσωπικό με νέες δεξιότητες. Ομογενοποίηση και του προσωπικού των ΚΕΠ κι ένταξη του στους Δήμους επιτέλους.
- Νέο θεσμικό πλαίσιο για τα εγκαταλελειμμένα ή και «ορφανά» κτίρια. Τα δεύτερα να περιέλθουν στους Δήμους και να αξιοποιηθούν από τους ίδιους.
- Υπηρεσία μιας στάσης για τον έλεγχο των αποφάσεών μας και προσλήψεις προσωπικού για τη δημιουργία τμημάτων εσωτερικού ελέγχου.