Η δυναμική της κρουαζιέρας στο λιμάνι του Ηρακλείου, η πράσινη μετάβαση του λιμανιού και η συνεργασία με το δήμο Ηρακλείου είναι μερικά μόνο από τα θέματα για τα οποία μιλάει στο Maleviziotis.gr και στη δημοσιογράφο Άννα Σαγρεδάκη ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ.
Μάλιστα μετά τις δύο προσφορές για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου» (ΟΛΗ Α.Ε.), που παρέλαβε το ΤΑΙΠΕΔ, η συζήτηση με τον κ.Παπαδάκη αποκτά ξεχωριστό ενδιαφέρον.
-Έχει ξεκινήσει ήδη πιο νωρίς από πότε η τουριστική σεζόν στην Κρήτη. Ποιες είναι οι προβλέψεις για τη σεζόν στο λιμάνι;
-Θα ήθελα να επισημάνω ότι ξεκινήσαμε τον Ιανουάριο τις επισκέψεις κρουαζιέρας, δεν είχαμε ιδιαίτερες τυμπανοκρουσίες όπως σε άλλα λιμάνια. Ίσως να ήμασταν το πρώτο λιμάνι που ξεκίνησε με πέντε προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 65.000 επιβάτες. Φέτος η σεζόν προβλέπεται ιδιαίτερα δυναμική με 270 προσεγγίσεις καταγεγραμμένες που περιμένουμε, και περιμένουμε 20% περισσότερες από πέρσι που είχαμε 227. Αναμένουμε και σε επίπεδο επιβατών να ξεπεράσουμε τους 350 χιλιάδες επιβάτες από 304 χιλιάδες που είχαμε πέρυσι. Πιθανότατα αυτό μέσα στη χρονιά θα ενισχυθεί περαιτέρω διότι η Μύκονος και η Σαντορίνη, δύο λιμάνια κατεξοχήν τουριστικά, έχουν προγραμματισμένες αφίξεις που δεν θα μπορέσουν να τις ικανοποιήσουν. Οπότε ίσως πάρουμε κάποιες αφίξεις από αυτούς και ανέβουμε. Επίσης πολύ θετική χρονιά προβλέπεται και το 2024, η επόμενη χρονιά δηλαδή, όπου έχουμε ήδη 282 προγραμματισμένες αφίξεις και έχουμε ακόμα Απρίλιο του 23, άρα και αυτό το νούμερο θα ανέβει. Επίσης από το 2024 και μετά έχουμε κλείσει με την εταιρεία Tui Cruises ότι θα έχουμε ένα homeporting κάθε εβδομάδα από το Μάιο έως τον Οκτώβριο. Το να χρησιμοποιείται δηλαδή το λιμάνι μας σαν λιμάνι αφετηρίας, εκκίνησης και τερματισμού μιας κρουαζιέρας είναι πολύ σημαντικό για τους εξής λόγους : Σημαίνει διπλάσια έσοδα για το λιμάνι και τριπλάσια έως τετραπλάσια για την πόλη του Ηρακλείου γιατί συνήθως οι επιβάτες του homeport κάνουν και μία ή ίσως και περισσότερες διανυκτερεύσεις στην πόλη πριν επιβιβαστούν στο κρουαζιερόπλοιο, συνεπώς θα ξοδέψουν παραπάνω.
-Η κρουαζιέρα τα τελευταία χρόνια στην Kρήτη αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της τουριστικής κίνησης. Το λιμάνι του Ηρακλείου όπως διαβάζουμε βρίσκεται στην έκτη θέση όσον αφορά τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα. Τα έργα που έχουν γίνει στο λιμάνι αντικατοπτρίζουν τη θέση αυτή ή πρέπει να γίνουν περισσότερα;
–Πιστεύω ότι η δυναμική του λιμένος Ηρακλείου είναι για να πάμε στην τριάδα. Αυτή είναι η θέση μας, να πάμε δηλαδή λίγο κάτω από 1 εκατομμύριο επιβάτες στους 700.000 πού είναι η Κέρκυρα η Σαντορίνη Μύκονος είναι κάτι το οποίο μπορούμε. Όπως και τα άλλα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια. Σε επίπεδο κοστολογίου είμαστε ανταγωνιστικοί και αυτό που δουλεύουμε συστηματικά δηλαδή η πράσινη μετάβαση δηλαδή να χαρακτηριστούμε σαν πραγματικά ένα πράσινο λιμάνι είναι κάτι που θα μας δώσει ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με τα άλλα Ελληνικά αλλά και μεσογειακά λιμάνια.
-Ποιες συνεργασίες έχει συνάψει o ΟΛΗ για την ανάπτυξη των υπηρεσιών του Λιμένα Ηρακλείου και ποιο είναι το όραμα του για το μέλλον;
-Αυτό που προσπαθούμε στον τομέα της κρουαζιέρας είναι να επεκτείνουμε το homeport και με άλλες εταιρείες. Πρόσφατα ήμασταν στην έκθεση κρουαζιέρας στο Μαϊάμι όπου συναντηθήκαμε με τέσσερις πέντε εταιρείες μεγάλες. Τους είπαμε τις υπηρεσίες που μπορούμε να προσφέρουμε έδειξαν ενδιαφέρον και πιστεύουμε ότι θα έχουμε και από κει φως τα επόμενα χρόνια. Πολύ σημαντικό όμως στο κομμάτι του homeport και σε ότι έχει να κάνει με τους Αμερικανούς επιβάτες θα είναι το νέο αεροδρόμιο το οποίο θα μας δώσει πολύ περισσότερες αεροπορικές συνδέσεις τόσο με Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες αλλά και με την Αμερική κατευθείαν, θα μας ανοίξει την πόρτα στις Αμερικανικές εταιρείες κρουαζιέρας να μπορούν να ξεκινήσουν με λιμάνι αφετηρίας το Ηράκλειο.
Άριστες σχέσεις με το δήμο Ηρακλείου
-Η συνεργασία σας με το δήμο Ηρακλείου και τις τοπικές αρχές πως είναι;
-Eίναι πάρα πολύ καλή. Πρέπει να πω παραδοσιακά ότι οι σχέσεις λιμένων και δήμων είναι σχέση συνήθως τρικυμιώδης και αυτό ισχύει σε όλο τον κόσμο δεν είναι μόνο στο λιμάνι του Ηρακλείου. Διότι το λιμάνι δημιουργεί ενίοτε κάποια βαβούρα, κάποιο θόρυβο, κάποιο προβληματισμό στην πόλη και ενίοτε οι δήμοι διεκδικούν και πράγματα από τη χερσαία ζώνη και θεωρούν ότι κάποια πράγματα Θα έπρεπε να ανήκουν σε αυτούς. Εμείς πρέπει να ομολογήσω ότι κληρονομήσαμε από την προηγούμενη διοίκηση μία βελτιωμένη σχέση με το δήμο την οποία από ένα καλό επίπεδο την πήγαμε στο άριστο. Είχαμε μία πάρα πολύ καλή συνεργασία με το δήμο στο κομμάτι της κρουαζιέρας, πολλές κοινές δράσεις. Ενδεικτικά να αναφέρω ότι συνχρηματοδοτήσαμε με τον αντιδήμαρχο τουρισμού τον κύριο Σισαμάκη Γεώργιο το project που ήταν η αξιολόγηση από τον διεθνή οργανισμό αειφορίας του προορισμού του Ηρακλείου της πόλης και του λιμανιού, κάτι το πρωτοφανές το έκανε πρώτο το Ντουμπρόβνικ μετά εμείς στο κομμάτι της αειφορίας. Πήραμε ένα πολύ καλό σκορ και τώρα συζητάμε πως θα πάμε και στο επόμενο στάδιο που είναι η πιστοποίηση της πόλης και του λιμανιού στο θέμα της αειφορίας.
"Heraklion Port Local Market"
-Το "Heraklion Port Local Market" θα λειτουργήσει φέτος για πρώτη φορά στο λιμάνι φέρνοντας σε επαφή τους τουρίστες της κρουαζιέρας με τα τοπικά προϊόντα του νησιού. Σκέφτεστε ότι ίσως θα πρέπει να λειτουργήσει μία μεγάλη αγορά στο λιμάνι όπου οι τουρίστες θα μπορούν να γνωρίζουν σε μεγάλο βαθμό τα τοπικά προϊόντα του νησιού;
-Χρόνια τώρα προσπαθούμε να βρούμε τρόπους και μεθόδους για το πώς θα προωθήσουμε τα τοπικά προϊόντα στα κρουαζιερόπλοια. Δυστυχώς στο κομμάτι των προμηθειών των κρουαζιερόπλοιων δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα, υπάρχουν διάφορες δυσκολίες. Διότι οι εταιρείες κρουαζιέρας κάνουν κεντρικοποιημένα τις αγορές τους και έχουν ιδιαίτερη ευαισθησία τόσο στο κόστος, δηλαδή το ένα ευρώ στο γεύμα που θα σερβίρουν μέσα κάνει μεγάλη διαφορά στα περιθώρια κέρδους της κρουαζιέρας, όσο επίσης ενδιαφέρει η σταθερότητα στην ποιότητα και να βρούμε και τις ποσότητες που θέλουνε. Άρα για να διασφαλίσεις τις απαιτούμενες ποσότητες σε μία στάνταρ ποιότητα και σε ένα συγκεκριμένο κόστος δεν είναι τόσο απλό, θα πρέπει να υπάρξει πιο κεντρικός σχεδιασμός με βοήθεια των επιμελητηρίων και των φορέων που θα μπορέσουν να το κάνουν αυτό, και αυτό ενίοτε κάνουν και οι χονδρέμποροι. Άρα εκεί κάνουμε κάποιες προσπάθειες, δεν έχουμε ακόμα την πρόοδο που θα θέλαμε. Σκέφτηκα πως θα μπορούσαμε να φέρουμε τουλάχιστον σε επαφή τον επιβάτη κρουαζιέρας κατευθείαν με τον τοπικό παραγωγό. Έτσι ξεκινάμε λοιπόν φέτος πιλοτικά, και ας μας συγχωρέσουν σε αυτό οι παραγωγοί για τις όποιες ελλείψεις έχουμε σε επίπεδο οργάνωσης .Ξεκινάμε πιλοτικά ένα πρόγραμμα να διαθέσουμε τέσσερις θέσεις σε παραγωγούς τοπικών προϊόντων μέσα στο λιμάνι, στην terminal τύπου τέντας, με κυλιόμενο δεκαπενθήμερο ούτως ώστε να μπορέσει ο επιβάτης να έρθει σε επαφή με τα τοπικά προϊόντα να πάρει κάποιο αναμνηστικό. Μπορεί να είναι είτε παραγωγή γαστρονομικών προϊόντων είτε χειροτεχνίας, απλά να είναι τοπικά προϊόντα αυτό είναι το κριτήριο. Το κάνουμε σε συνεργασία με το δήμο Ηρακλείου και θα δούμε πώς θα λειτουργήσει : αν θα ψωνίσουν οι ξένοι, αν θα ψωνίσουν βγαίνοντας, μπαίνοντας ή φεύγοντας, ποια είναι η ώρα κτλ. Ανάλογα με τα συμπεράσματα που θα βγάλουμε φέτος του χρόνου θα προσπαθήσουμε να το επεκτείνουμε και να το κάνουμε πιο ολοκληρωμένο και να δώσουμε τη δυνατότητα σε όσες περισσότερες τοπικές επιχειρήσεις να είναι παρούσες. Πιστεύω ότι σε καμία περίπτωση δεν λειτουργεί ανταγωνιστικά αυτό με την τοπική αγορά, συμπληρωματικά θα λειτουργήσει.
Η ηλεκτροδότηση των πλοίων και η κυμαντική ενέργεια
-Πείτε μου για την πράσινη μετάβαση στο λιμάνι. Ποιες ενέργειες έχουν γίνει και ποιες μένουν να γίνουν;
-Συνειδητοποιήσαμε ως διοίκηση πολύ νωρίς, και ίσως με βοήθησε και εμένα η ειδικότητά μου ως χημικού μηχανικού, να καταλάβω ότι το βασικό πρόβλημα του πλανήτη και της ανθρωπότητας σήμερα και τα επόμενα χρόνια είναι η κλιματική αλλαγή, η κλιματική αλλαγή που έχει μετατραπεί σε κλιματική κρίση άνευ προηγουμένου και ζούμε τις συνέπειες σε όλον πλέον τον κόσμο στη Μεσόγειο αλλά και στη χώρα μας ιδιαιτέρως με τις πλημμύρες και τις τεράστιες φωτιές. Η ναυτιλία είναι ένας κλάδος ο οποίος καίτοι δεν είναι ο βασικός ρυπογόνος κλάδος της οικονομίας, είναι ένας σημαντικός ρυπογόνος κλάδος με μία τάση ανοδική καθότι το 85 με 90% των προϊόντων μεταφέρεται μέσα από πλοία. Συνεπώς πρέπει τα λιμάνια να βοηθήσουν.
Απαρχαιωμένα μηχανήματα