Ο κοπιών αμειφθείσεται;(Μια άποψη..)
Όλοι όσοι ασχολούμαστε με τις πανελλαδικές εξετάσεις και την είσοδο των υποψηφίων σε ΑΕΙ λίγο πολύ προσπαθούμε να ορίσουμε τι είναι ακριβώς επιτυχία για έναν υποψήφιο. Είναι η συγκέντρωση υψηλής βαθμολογίας ή η είσοδος του υποψηφίου στη σχολή επιλογής του; Στην πρώτη περίπτωση είναι κάτι που εξαρτάται και από τη σχολή προτίμησης. Εαν για παράδειγμα είναι Ιατρική ή Νομική ή Στρατιωτική σχολή είναι απαραίτητη η υψηλή βαθμολογία. Και προφανώς θεωρείται πετυχημένος ο υποψήφιος που θα συγκεντρώσει υψηλή βαθμολογία για να εισέλθει στη συγκεκριμένη σχολή. Αποψή μου είναι οτι το ίδιο μεγάλη επιτυχία και ευόδωση του στόχου και όταν κανείς μπαίνει στην 1η επιλογή του με 18700 στη Νομική ,αλλά το ίδιο επιτυχία και όταν μπαινει στην 1η επιλογή του και είναι το Οικονομικό Ρεθύμνου με 10880 μόρια.Η πίεση όμως γονέων αλλά του συστήματος γενικότερα, επιβάλλουν στον υποψήφιο να πετύχει όσο το δυνατόν υψηλότερη βαθμολογία για λόγους κύρους και ανάδειξης του μαθητή και αυτό ακόμη και όταν η πρώτη επιλογή δεν απαιτεί υψηλή μοριοδότηση.
*(Μια αληθινή παρατήρηση)Αυτό το οποίο θα ήθελα να επισημάνω είναι ότι πάνω στην υπερμετρη φιλοδοξία των γονέων για την πανεπιστημιακή επιλογή των παιδιών τους και στην ανησυχία τους να βρουν την “ιδανική “φροντιστηριακή υποστήριξη” , ξοδεύουν πολυ υψηλά χρηματικά ποσά κυρίως σε ιδιαίτερα μαθήματα (τα οποια δεν φορολογούνται “μαύρα”ν δλδ)με αποτέλεσμα να υπάρχει μια ισχυρή προκατάληψη για την “παραπαιδεία” .Εμβαθύνοντας τη σκέψη μου θα υποστήριζα σθεναρά ότι ο πολύ καλός και άριστος αντικειμενικά μαθητής θα πετύχει στην 1η ή εστω 2η επιλογή του στηριζόμενος στις γνώσεις του αποκλειστικά σε ένα μεγάλο βαθμό.Τα υπόλοιπα είναι θέματα νοοτροπίας και καθ έξιν υπερβολής ενός μέρους της της ελληνικής κοινωνίας.Σας διαβεβαιώ ότι και οι μικρότερες φροντιστηριακές μονάδες εχουν πολλές επιτυχίες και πολυ καλούς καθηγητές και ενδιαφέρον πρόγραμμα σπουδών ,ενώ οικονομικά είναι πολύ πιο ανταγωνιστικές απο ιδιαίτερα ή μεγάλες φροντιστηριακές μονάδες.Αρκεί κανείς να κάνει μια σοβαρή έρευνα και θα το διαπιστώσει.
Επιβεβαιώνεται ο “κανόνας”
Αν λοιπόν θεωρήσουμε ότι ενα ποσοστό μαθητων επιτυγχάνει στην 1η ή 2η επιλογή του την ίδια στιγμή, επιβεβαιώνεται και φέτος ο κανόνας των τελευταίων ετών, δηλαδή ότι ο ένας στους τρεις υποψηφίους στο κρισιμότερο βήμα της δωδεκάχρονης διαδρομής στα θρανία αποτυγχάνει να περάσει τουλάχιστον τη βάση του 10. Διαπίστωση που παρότι επαναλαμβάνεται ετησίως, δεν φαίνεται να προβληματίζει τους αρμοδίους.Νέο στοιχείο για φέτος είναι πως από τον προσεχή Οκτώβριο θα λειτουργήσουν πάνω από 100 καινούργια τμήματα, εκ των οποίων τα περισσότερα είναι μετεξέλιξη τμήματος ΤΕΙ και τα υπόλοιπα καινούργια.Ειδικότερα, το 2ο επιστημονικό πεδίο των Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών και το 4ο επιστημονικό πεδίο της Οικονομίας και της Πληροφορικής διαθέτουν σχεδόν αντίστοιχες θέσεις με τους υποψηφίους σε αυτά. Αυτό πρακτικά θα οδηγήσει στο οξύμωρο σχήμα ότι παρά την καθολική ανωτατοποίηση του ακαδημαϊκού χάρτη (κατάργηση όλων των ΤΕΙ και ίδρυση νέων πανεπιστημίων) το θλιβερό φαινόμενο της εισαγωγής σε πανεπιστήμια με τρία ή τέσσερα, θα συνεχιστεί.
Σε ορισμένα μαθήματα σχεδόν το 50% έγραψε κάτω από τη βάση. Όμως, λόγω της πληθώρας θέσεων, οι υποψήφιοι ακόμα και με πολύ χαμηλές επιδόσεις θα μπορέσουν να διεκδικήσουν μία θέση σε πανεπιστημιακό αμφιθέατρο.(πηγή Ελεύθερος Τύπος)
Τα τρωτά “του νεου χαρτη”
Πρέπει λοιπόν να αναφερθούμε και στα τρωτά του νέου χάρτη των ΑΕΙ ,39 τμήματα, από τα 133 τμήματα που ιδρύθηκαν φέτος, δεν έχουν αναρτημένο στην ιστοσελίδα τους πρόγραμμα σπουδών. Είναι σα να λένε δεν μας ενδιαφέρει να μας επιλέξετε δεν θέλουμε φοιτητές μια χαρά είμαστε και μόνοι μας. Είναι λογικό όταν ένα τμήμα είναι νέο να μην έχει προλάβει να οργανωθεί ακόμη. Όταν, όμως, το τμήμα αποτελεί μετεξέλιξη ενός προηγούμενου τμήματος ΤΕΙ αυτό σημαίνει ότι έχει κάποιους καθηγητές, κτήρια, γραμματεία έχει μία λειτουργία μέχρι τώρα. Γιατί δεν δημοσιεύει το νέο πρόγραμμα σπουδών του, αφού αναβαθμίστηκε σε Πανεπιστημιακό τμήμα; Πιθανόν να υπάρχουν δυσκολίες που δεν τις γνωρίζουμε, αλλά πρέπει και οι υποψήφιοι φοιτητές να γνωρίζουν τι θα σπουδάσουν πριν επιλέξουν
Περίπου το 1/4 των τμημάτων είναι άγνωστο πώς θα αποτυπωθεί στις βάσεις.
Στον φετινό ακαδημαϊκό «χάρτη», περίπου το 1/4 των τμημάτων είναι άγνωστο πώς θα αποτυπωθεί στις βάσεις.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση της Ψυχολογίας με δύο νέα τμήματα στα Ιωάννινα και τη Φλώρινα.
Παρά την υψηλή ζήτηση, η έδρα των τμημάτων που είναι σε επαρχιακές πόλεις πολύ πιθανόν να λειτουργήσει αποτρεπτικά για τους υποψηφίους και τις οικογένειές τους, με πιθανό σενάριο η εισαγωγή να είναι χαμηλότερη σε σχέση με τις άλλες σχολές.Οι εκπαιδευτικοί αναλυτές είναι πολύ προσεκτικοί σχετικά με τα νέα τμήματα, τα οποία έχουν διχάσει τους υποψηφίους και είναι άγνωστο αν η «ανωτατοποίησή» τους από ΤΕΙ σε πανεπιστήμιο θα δώσει επιπλέον κίνητρο στους υποψηφίους να τα επιλέξουν ή αν θα προκαλέσει αμφιβολίες λόγω της γρήγορης διαδικασίας με την οποία έγιναν πανεπιστήμια μέσα σε λίγους μήνες.
Τέλος, στην καθολική πτώση συνετέλεσε και η ραγδαία αύξηση του αριθμού εισακτέων μέσα σ' ένα χρόνο. Ο πρώην υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, αύξησε τον αριθμό εισακτέων στους 78.000, ενώ παράλληλα με την ίδρυση επιπλέον τμημάτων οδήγησε δύο από τα τέσσερα επιστημονικά πεδία να έχουν «συνθήκες ελεύθερης πρόσβασης».
Ποιες ειναι οι αλλαγές που θα ισχύσουν απο φέτος
*Καταργείται η κατηγοριοποίηση μεταξύ «πράσινων» και «κόκκινων» σχολών άρα όλοι θα συμμετασχουν στις πανελλαδικές
*Ελάχιστη βάση εισαγωγής θα υπάρχει στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, με τα πανεπιστήμια να μπορούν να καθορίζουν την ελάχιστη βάση και να έχουν τον τελευταίο λόγο για τον αριθμό των εισακτέων. . Εδω πιθανόν να δούμε την ελάχιστη βάση εισαγωγής το 10 ..εις αναμονή λοιπόν!!
**βελτίωση του συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ και αλλαγές του συστήματος εξετάσεων σε βάθος χρόνου
*Πολύ σημαντική απόφαση ,οι φετεινοί υποψήφιοι που θαθελαν να ξαναδώσουν του χρόνου (δεύτερη ευκαιρία) θα δώσουν με την φετεινή ύλη πράγμα που θεωρείται θετική εξέλιξη..
*εξετάζεται να προσμετράται ο βαθμός της Α ,β,γ λυκείου με συγκεκριμένο συντελεστή,ώστε να συνυπολογίζονται με τις βαθμολογίες των Πανελλαδικών για την είσοδο των υποψηφίων στα ΑΕΙ
*Παράλληλα επαναφέρεται ο θεσμός των πρότυπων και πειραματικών σχολείων.
*Ο Γεώργιος Παπαβασιλείου είναι ιδιοκτήτης Σύγχρονης εκπαίδευσης Ελ.Βενιζέλου 237 Γάζι