Επιτυχημένη η παρουσίαση του βιβλίου "Κλειδωμένοι στην Ακρόπολη ανακαλύψαμε πως κάτι λείπει" στο Τεχνόπολις
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου, η παρουσίαση του βιβλίου «Κλειδωμένοι στην Ακρόπολη ανακαλύψαμε πως κάτι λείπει…», της συγγραφέως Έλενας Χαριλάου Δοριάκη, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Υδροπλάνο. Το βιβλίο τελείται υπό την αιγίδα τoυ Ομίλου για την Unesco Πειραιώς & Νήσων.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο φουαγιέ του Τεχνόπολις Παρκ, όπου πλήθος κόσμου ήταν κοντά στη συγγραφέα. Τα παιδιά απήλαυσαν τη θεατρική αφήγηση αλλά και το εργαστήρι πηλού με Καρυάτιδες από την παιδαγωγό-εμψυχώτρια Ελίνα Χουδετσανάκη και οι ενήλικες τις γεύσεις από το μοναδικό Byraki flavor (ηδύποτο με βάση τη ρακή) που προσφερόταν στους καλεσμένους.
Επίτιμος καλεσμένος ήταν και ο Ξεφτέρης, το πανέξυπνο στρουμφ που ήθελε να μάθει τι ανακάλυψαν οι ήρωες του βιβλίου όταν κλειδώθηκαν στην Ακρόπολη.
Για το βιβλίο μίλησαν η Αναστασία Κορινθίου, εκπρόσωπος των εκδόσεων Υδροπλάνου, η Μαρία Σκουλά εκπροσωπώντας τον αδελφό της Κώστα Σκουλά, αποδίδοντας άψογες κριτικές για το έργο. Στη συνέχεια ο λόγος δόθηκε στη συγγραφέα αλλά και τον εικονογράφο του βιβλίου, Γεώργιο Κουβαράκη.
Η βραδιά δεν ήταν μόνο πλούσια λογοτεχνικά αλλά και μουσικά, αφού τη βραδιά επιμελήθηκε με έντεχνες επιλογές ο Παναγιώτης Παπαδάκης από το ραδιοφωνικό σταθμό Drive time. Τη βραδιά παρουσίασε η εντυπωσιακή ραδιοφωνική παραγωγός του family 89.5fm, Ελένη Δραγαντή. Η συγγραφέας ευχαρίστησε τον κόσμο για την παρουσία του και την αγάπη του και μίλησε για τα νέα της έργα αλλά και τις νέες της συνεργασίες.
Η κριτική του φιλόλογου Κώστα Σκουλά για το βιβλίο:
"Έλενα Χαριλάου Δοριάκη,
Κλειδωμένοι στην Ακρόπολη ανακαλύψαμε πως κάτι λείπει…
Εκδόσεις Υδροπλάνο, Αθήνα 2019, σελ. 42. (Παιδικό βιβλίο με CD)Η χαλκέντερη συγγραφέας Έλενα Δοριάκη μάς εκπλήσσει ευχάριστα για πολλοστή φορά, καθώς αναλαμβάνει με το σημερινό της βιβλίο ένα σημαντικότατο έργο: να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει όχι μόνο τα Ελληνόπουλα αλλά και τον κόσμο ολόκληρο για το θέμα της αρπαγής μίας Καρυάτιδας από τον λόρδο Έλγιν και την ομάδα του το 1801. Οι Καρυάτιδες, όπως τις αποκάλεσε ο Βιτρούβιος, είναι στην ουσία μαρμάρινες κολόνες που επέχουν θέση κιόνων και με το κεφάλι τους υποβαστάζουν τα δωρικού ρυθμού κιονόκρανα της νοτιοδυτικής παράστασης του Ερεχθείου, του ιωνικού δηλαδή ναού που κατασκευάστηκε στα τέλη του 5ου
αιώνα π.Χ. και βρίσκεται στα βόρεια του Παρθενώνα, ενώ οφείλει το όνομά του στον Ερεχθέα, το μυθικό ήρωα και βασιλιά των Αθηνών. Οι Καρυάτιδες έχουν τη μορφή έξι πανέμορφων Κορών από τη λακωνική πόλη των Καρυών. Είναι γνωστό βέβαια σε όλους ότι εκτός από την Καρυάτιδα κατά το λυκαυγές του 19ου αιώνα αποσπάστηκαν και τα περίφημα γλυπτά του Παρθενώνα, του μνημείου εκείνου που συνιστά ένα από τα ευγενέστερα και ομορφότερα ανθρώπινα δημιουργήματα. Η Έλενα Δοριάκη μέσω του νέου της έργου δίνει από το μετερίζι της τον δικό της αγώνα στην εκστρατεία για την ενημέρωση του κόσμου σχετικά με το ευαίσθητο αυτό θέμα και παράλληλα δράττεται της ευκαιρίας να συνδράμει στη διεκδίκηση της επιστροφής από το Βρετανικό Μουσείο των απαχθέντων εν γένει μνημείων της Ακρόπολης. Στο παρόν βιβλίο δύο φίλοι, ο Χαρίλαος και ο Μελένιος, σε μια από τις συχνές επισκέψεις τους στην Ακρόπολη απομακρύνονται από τις μητέρες τους και χάνονται. Το βράδυ τούς βρίσκει κλειδωμένους στην Ακρόπολη, ενώ στην προσπάθειά τους να ξεφύγουν βλέπουν ένα κοινό όνειρο και ζουν συναρπαστικές περιπέτειες πλάι στον Μορφέα, τον Ποσειδώνα, την Αθηνά, τον βασιλιά Ερεχθέα και τις περίφημες Καρυάτιδες. Οι δύο φίλοι δεν διστάζουν να αντιμετωπίσουν τις μελλοντικές προκλήσεις και είναι έτοιμοι να ζήσουν νέες ξεχωριστές εμπειρίες! Το κείμενο της συγγραφέως διακρίνεται γενικότερα για το γλαφυρό και απέριττο ύφος του, τη φυσικότητα στην έκφραση και τη ζωντανή του αφήγηση. Μας κερδίζει με τη διαχείριση του αφηγηματικού λόγου που περιλαμβάνει ζωηρούς διαλόγους, καθώς και με την παραστατική γλώσσα η οποία χρησιμοποιεί τα εκφραστικά μέσα και τις περιγραφές εκείνες που γοητεύουν τους νεαρούς αναγνώστες. Στα παραπάνω αξίζει να προστεθεί ότι την παρούσα έκδοση συνοδεύει ένας ψηφιακός δίσκος στον οποίο ακούμε την αφήγηση ολόκληρου του βιβλίου, το οποίο σημειωτέον εμπλουτίζεται και από τη σχετική εικονογράφηση.Σε αυτό το σημείο ασφαλώς θα ήταν παράλειψη να μη μνημονεύσουμε τηναείμνηστη Μελίνα Μερκούρη, η οποία ενσαρκώνοντας το όραμα ενός ολόκληρου λαού έδωσε με πίστη μία μεγάλη μάχη για να επιστρέψουν πλέον στον τόπο τους τα μνημεία της Ακρόπολης. Τώρα μάλιστα το Μουσείο Ακρόπολης είναι έτοιμο να τα υποδεχτεί. Και δεν είναι μονάχα απαίτηση των Ελλήνων να επιστρέψουν. Το απαιτεί ο γενέθλιος τόπος τους, αυτός που τα δημιούργησε. «Γιατί μια κόρη εχάθηκε κι ημάνα τζη έχει πένθος / πληγώνετ’ η ιστορία μας, πονά όλο το έθνος» θα μας πει η Έλενα Δοριάκη μέσα στο κείμενό της. Ενώ λίγο παραπάνω μας γράφει ότι την ημέρα που ο Ποσειδώνας, η Αθηνά και ο Ερεχθέας ανακάλυψαν ότι έλειπε η μία Καρυάτιδα αποφάσισαν να μην ησυχάσει η θάλασσα και να μη γαληνέψει ο ουρανός, αν η κόρη δεν επιστραφεί. Κατ’ αυτό τον τρόπο η συγγραφέας θέλει ουσιαστικά να μας τονίσει ότι δεν πρέπει να πάψουμε ποτέ να διεκδικούμε αυτό που δικαιωματικά και ιστορικά μας ανήκει!
Και είναι αδήριτη ανάγκη να επιστραφούν αυτά τα μνημεία, καθώς μόνο τότε θα επαναπαυθεί η συνείδηση της αξεπέραστης μεγαλοφυΐας του Ικτίνου, του Καλλικράτη, του Φειδία, του Μνησικλή και των άλλων κορυφαίων καλλιτεχνών της αρχαίας Αθήνας, οι οποίοι ενέπνευσαν μέσα από την τέχνη τους τις αξίες ενός λαού ελεύθερου και δημοκρατικού. Ενώ για το πόσο σημαντικά είναι για εμάς τους Έλληνες αυτά τα –κατά τον Σεφέρη– «σπασμένα αγάλματα», μας το περιγράφει πάραπολύ εύστοχα ο Μακρυγιάννης στα Απομνημονεύματά του, όταν μιλά για τα δύο περίφημα αγάλματα που κάτι στρατιώτες στο Άργος σκόπευαν να τα πουλήσουν σε κάποιους Ευρωπαίους έναντι χιλίων ταλάρων. Όταν είδε τη σκηνή ο Μακρυγιάννης εκτίμησε αστραπιαία την κατάσταση και είπε στους στρατιώτες την περίφημη φράση:«Αυτά και δέκα χιλιάδες τάλαρα να σας δώνουνε, να μην το καταδεχτείτε να βγουν από την πατρίδα μας. Δι’ αυτά πολεμήσαμεν». Ο αγράμματος Μακρυγιάννης με έναν τρόπο θαυμαστό συνειδητοποίησε ότι μέσα από τα αγάλματα, που εκφράζουν τον αρχαίο πολιτισμό και την παλιά δόξα της Ελλάδας, συνδέεται άρρηκτα το παρόν της ελληνικής φυλής με το παρελθόν. «Δι’αυτά πολεμήσαμεν» σημαίνει γι’ αυτό το παρελθόν, γι’ αυτό τον πολιτισμό· για τα ιδανικά τα οποία καθρεφτίζονται στην αρχαία τέχνη, η οποία με την τέλεια μορφή των σωμάτων που αναπαριστά και με το τέλειο πνεύμα που απεικονίζεται στην έκφραση και τη στάση των αγαλμάτων της αποτυπώνει απαράμιλλα την ενσάρκωση του ιδανικού της καλοκαγαθίας, δηλαδή της ωραίας εμφάνισης και της ενάρετης ψυχής. Έτσι, λοιπόν, κι εμείς με αφυπνισμένη συνείδηση θα μπορέσουμε να οδηγηθούμε στην εσωτερική διερεύνηση ουσιωδών αξιών που μπορούν να ζωοποιήσουν τον λαό μας. Ως ακροτελεύτια δήλωση δε μένει παρά να ευχαριστήσουμε ομοθυμαδόν την Έλενα Δοριάκη για το τόσο σημαντικό έργο της και να της ευχηθούμε καλή συνέχεια σε όλα όσα προσφέρει στους μικρούς αλλά και στους μεγαλύτερους Έλληνες αναγνώστες!
Κώστας Σκουλάς (Φιλόλογος – Μουσικοσυνθέτης)".
Πληροφορίες για το βιβλίο μπορείτε να βρείτε στο: https://www.ydroplanobooks.gr/product/kleidomenoi-stin-akropoli/?fbclid=IwAR1pM4ySDEUXP-ITqmFs0q2F16VVaVscAFC6x5lfWQbw_If1E9q90O_cqJ0