Φλέγον ζήτημα για το επόμενο δεκαπενθήμερο θα αποτελεί ο νέος ΒΟΑΚ και η νέα χάραξη που αφορά το Μαλεβίζι καθώς και τα διόδια που έχουν αναφερθεί ότι θα πληρώνουν οι οδηγοί που θα διασχίζουν τον δρόμο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του maleviziotis.gr ο Δήμαρχος Μαλεβιζίου Μενέλαος Μποκέας θα έχει τηλεδιάσκεψη την Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου με το ΤΕΕ/ ΕΤΑΚ για να συζητήσουν τον φλέγον ζήτημα του ΒΟΑΚ και να ενημερωθεί για την χάραξη και τα σημεία που είναι εκτός νέου ΒΟΑΚ σε ότι αφορά το Μαλεβίζι.
Αμέσως μετά την τηλεδιάσκεψη και την ενημέρωση που θα λάβει, ο Δήμαρχος πρόκειται σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες να συγκαλέσει Δημοτικό Συμβούλιο προκειμένου να συζητηθεί διεξοδικά το θέμα και να ενημερωθεί το δημοτικό συμβούλιο και οι πολίτες του Μαλεβιζίου. Σύμφωνα με στελέχη της δημοτικής αρχής, θα πρέπει να υπάρξει άμεση και λεπτομερή ενημέρωση για να μην βρεθεί το Μαλεβίζι προ τετελεσμένων και να δοθούν οι απαραίτητες διευκρινήσεις για κάθε λεπτομέρεια της χάραξης που αφορά τον Δήμο Μαλεβιζίου. Μάλιστα επιδίωξη της δημοτικής αρχής είναι, αυτό το Δημοτικό Συμβούλιο να πραγματοποιηθεί μετά από αρκετό καιρό δια ζώσης και όχι με τηλεδιάσκεψη.
Πότε θα είναι έτοιμος ο νέος ΒΟΑΚ ;
Το 2024 θα είναι η χρονιά σταθμός για τον ΒΟΑΚ καθώς τότε, θα είναι σε πλήρη ανάπτυξη όλα τα εργοτάξια κατά μήκος του άξονα.
Τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ
Ο ΒΟΑΚ χωρίζεται σε τρία τμήματα τα οποία βρίσκονται στην φάση των διαγωνισμών. Το πρώτο τμήμα που αποτελεί και το κύριο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, ξεκινάει από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο και έχει μήκος 157,5 χιλιόμετρα. Συνδέει Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο και θα έχει την μεγαλύτερη ημερήσια κίνηση. Ο διαγωνισμός είναι με τη μορφή της παραχώρησης για 25 χρόνια και έχει προϋπολογισμό 1,32 δισ. ευρώ. Σήμερα βρισκόμαστε στη Β` φάση του διαγωνισμού και τα σχήματα που συμμετέχουν είναι: 1.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, 2.ΤΕΡΝΑ, 3.ΑΒΑΞ, 4.VINCI, 5.Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-INTERTOLL. Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ΜΠΕ έχει κατατεθεί και σήμερα βρίσκεται στη φάση της διαβούλευσης.
Το δεύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ ξεκινάει από τη Χερσόνησο και φτάνει μέχρι τη Νεάπολη, έχοντας μήκος 22,5 χλμ. Σε αυτό το τμήμα επιλέχθηκε η μέθοδος "Συμπράξεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα" ΣΔΙΤ με διάρκεια 30 χρόνια. Το κόστος του αγγίζει τα 360 εκατ. ευρώ. Επίσης έχει κατατεθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και αναμένεται η έγκριση της. Στη Β` φάση του διαγωνισμού έχουν περάσει: 1.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, 2.ΤΕΡΝΑ, 3.ΑΒΑΞ (με το fund Marguerite), 4.Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-INTERTOLL.
Το τρίτο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο πιθανότατα μέχρι τις αρχές του 2022.
Το έργο του ΒΟΑΚ έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση περίπου 427 εκατ. ευρώ για να μπορέσει το έργο να υλοποιηθεί καθώς το πρόβλημα των χαμηλών ροών και των τοπικών μετακινήσεων θα ήταν δύσκολο να ξεπεραστεί από άλλα κανάλια χρηματοδότησης.
Τελείως νέα χάραξη για το μεγαλύτερο μέρος του δρόμου στο Μαλεβίζι
Όσον αφορά το κομμάτι του νέου ΒΟΑΚ που θα διασχίζει το Μαλεβίζι το μεγαλύτερος μέρος του θα αποτελεί νέα χάραξη.
Η χάραξη από τις Σίσσες έως Λινοπεράματα συνολικού μήκους 22,467 χλμ. είναι κατά 50% νέα και κατά 50% αναβάθμιση του υφιστάμενου. Η ταχύτητα μελέτης είναι 100 χλμ., η V85= 120 – 130 χλμ., Rmin (οριζοντιογραφία) =470 m, η μέγιστη κατά μήκος κλίση 5% (6%) και η διατομή είναι η α4νσ με πλάτος 21,50 μ.
Γενικά η χάραξη κρίνεται καλή και αποδεκτή, αποτελεί συνέχεια και εξέλιξη, άλλων προγενέστερων τεχνικών προτάσεων – λύσεων σε βελτιωμένη έκδοση, καθώς η όδευση έχει δεσμεύσεις, είτε κατασκευαστικές, είτε περιβαλλοντικές και ειδικά λόγω του πολύ δυσμενούς εδαφικού ανάγλυφου σε συνδυασμό με τις απαιτούμενες προδιαγραφές του αυτοκινητόδρομου (ΑΙ).
Η χάραξη στο τμήμα Σίσσες – Φόδελε μήκους 8,2 χλμ. είναι πλήρως νέα χάραξη σε αντικατάσταση του σημερινού που έχει πολύ μέτρια γεωμετρικά χαρακτηριστικά εθνικού δρόμου, μήκους περί τα 10 χλμ. H χάραξη αυτή περιλαμβάνει στο υποτμήμα Σίσσες -Φόδελε 3 δίδυμες σήραγγες συν.μήκους 4.392 μ. και 7 γέφυρες συν. μήκους 1.053 μ.
Το τμήμα Φόδελε – Λινοπεράματα έχει μήκος 14,267 χλμ., όπου προβλέπονται η κατασκευή α) 3 δίδυμων σηράγγων 425+1117+606=2.148 μ. β) 5 Cut and Cover συνολικού μήκους 1.117 μ. και γ) 9 γεφυρών συνολικού μήκους 1.585 μ. (Σύνολο τεχνικών 4.850 μ.).
To οδικό τμήμα από Φόδελε έως και τον κόμβο της Αγίας Πελαγίας ανακατασκευάζεται με την κατασκευή 3 Cut and Cover συνολικού μήκους 723 μ., δύο γεφυρών μήκους 176 μ. και μίας δίδυμης σήραγγας μήκους 425 μ.
Μετά τον κόμβο της Αγίας Πελαγίας ο οποίος αναβαθμίζεται γεωμετρικά λόγω διατομής αυτοκινητόδρομου, η χάραξη είναι εντελώς νέα με την κατασκευή δύο δίδυμων σηράγγων 1117+606=1.723 μ., 2 Cut and Cover συνολικού μήκους 394 μ. και 7 δίδυμων γεφυρών συνολικού μήκους 1.411 μ.
Η όδευση της νέας χάραξης, μετά τον κόμβο της Αγίας Πελαγίας στρίβει Ν-Α με διάνοιξη δίδυμης σήραγγας 1.117 μ., μετά από 4 δίδυμες κοιλαδογέφυρες διέρχεται Ν του οικισμού Παλαιοκάστρου, όπου μετά από δίδυμη σήραγγα μήκους 606 μ. και κοιλαδογέφυρα 108 μ. βγαίνει επί του υφιστάμενου εθνικού δρόμου στο ύψος της Παντάνασσας την οποία παρακάμπτει ξανά με παραλλαγή Ν-Δ με μία δίδυμη γέφυρα 108 μ. και 2 Cut and Cover μήκους 394 μ. για να βγει στην ευθυγραμμία πριν τον κόμβο των Λινοπεραμάτων.
Μπορεί λοιπόν το μεγαλύτερο μέρος στο Μαλεβίζι να αποτελεί νέα χάραξη ωστόσο δημιουργούνται διάφορα ζητήματα τα οποία πρέπει να επιλυθούν και η δημοτική αρχή αλλά και οι πολίτες του Μαλεβιζίου ζητούν άμεσα απαντήσεις. Κόμβοι θα εγκαταλειφθούν και δρόμοι που συνδέουν τα χωριά με τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ θα χαρακτηριστούν τοπικού χαρακτήρα, δύο στοιχεία πολύ σημαντικά κυρίως για την περιοχή του Μαλεβιζίου όπου χωριά όπως το Φόδελε, το Παλαιόκαστρο, η Αχλάδα κ.α. έχουν άμεση σύνδεση με τον ΒΟΑΚ σήμερα.
Θα υπάρξουν τελικά διόδια;
Άλλο ένα θέμα που απασχολεί είναι εκείνων των διοδίων. Έχει αναφερθεί ότι πρόκειται να υπάρξουν διόδια κατά μήκος του νέου ΒΟΑΚ σε ολόκληρη την Κρήτη. Αυτό που πρέπει να συμβεί είναι να δοθούν περαιτέρω διευκρινίσεις στο θέμα των διοδίων, αν τελικά θα υπάρξουν και αν υπάρξουν τι προβλέπεται για τους μόνιμους κατοίκους των περιοχών όπως το Μαλεβίζι που αρκετοί κάτοικοι χρησιμοποιούν καθημερνά τον ΒΟΑΚ για να μετακινηθούν από την οικία τους στην εργασία τους και αντίστροφα.