Τελικά αυτή η γυναίκα διαρκώς μας εκπλήσσει… δημοσιογράφος, επιχειρηματίας, Πρόεδρος του Αναπτυξιακού Συλλόγου Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης , συγγραφέας, καλό δεν άφησε ο Θεός να μην το ρίξει πάνω της!
Τώρα όμως πληροφορούμαστε πως είναι και ζωγράφος και μάλιστα στις 15 Οκτωβρίου ετοιμάζει μια ατομική έκθεση στον Κρουσώνα, αφού όπως μας πληροφορεί η ίδια η καραντίνα πάνω της λειτούργησε δημιουργικά.
Για το έργο της και την σημαντικότητα του μάλιστα μίλησε ο σπουδαίος αρχιτέκτων και ιστορικός τέχνης του οποίου την κριτική μεταφέρουμε αυτολεξεί:
Η πολλά πράττουσα με επιτυχία, Μαρία Πιτσικάκη.
Οι γυναικείες προσωπογραφίες της Μαρίας Πιτσικάκη. Περί προσωπογραφιών ή πορτρέτων.
Ιστορικά, οι προσωπογραφίες απεικόνιζαν κυρίως τους πλούσιους και τους ισχυρούς. Πολύ αργότερα η προσωπογραφία κατέκλισε τη μεγαλοαστική και τη μεσαία τάξη. Σήμερα δεν υπάρχουν όρια και φραγμοί και το πορτραίτο είναι πλέον προσιτό για τον καθένα, κυρίως με τη χρήση της φωτογραφίας, των χαρακτικών, των ψηφιακών αναπαραγωγών, video κλπ
Ένα καλό πορτρέτο πρέπει να δείχνει πρώτα τον εσωτερικό κόσμο του απεικονιζόμενου προσώπου, ακολούθως να δείχνει μια «κολακευτική αναπαράσταση» και στο τέλος, αν προκύψει, την ομοιότητα του πορτρέτου με το απεικονιζόμενο πρόσωπο.
Αριστοτέλης: «Ο σκοπός της Τέχνης δεν είναι να παρουσιάσει την εξωτερική εμφάνιση των πραγμάτων, αλλά την εσωτερική τους σημασία • γιατί αυτό, και όχι ο εξωτερικός τρόπος και η λεπτομέρεια, συνιστούν την πραγματικότητα.».
Edward Burne-Jones: «Η μόνη έκφραση που επιτρέπεται στην προσωπογραφία είναι η έκφραση του χαρακτήρα και της ηθικής ποιότητας, όχι κάτι προσωρινό, φευγαλέα ή τυχαίο»
Κάρολος Ντίκενς: «Υπάρχουν μόνο δύο στυλ ζωγραφικής προσωπογραφιών: το σοβαρό και το χαμογελαστό»
Gordon C. Aymar: «Τα μάτια είναι το μέρος που αναζητά κανείς για τις πιο ολοκληρωμένες, αξιόπιστες και σχετικές πληροφορίες για το απεικονιζόμενο πρόσωπο»
Σε μια προσωπογραφία ο καλλιτέχνης μπορεί να τονίσει: απορία, οίκτο, φόβο, πόνο, κυνισμό, συγκέντρωση, περιέργεια, δυσαρέσκεια, προσδοκία, σε πλείστες παραλλαγές και συνδυασμούς.
Οι γυναικείες προσωπογραφίες της Μαρίας Πιτσικάκη απεικονίζουν τις χαμογελαστές νεαρές ελληνίδες που ατενίζουν με αισιοδοξία και αποφασιστικότητα τη ζωή. Στην πραγματικότητα είναι σχεδόν αυτοπροσωπογραφίες.
Τα χείλη τση ήσανε βερτζί, τα μάθια τση ζαφείρι,
το πρόσωπο της ήδιδε λάμψη στο παραθύρι.
Βιτσέντζος Κορνάρος, Ερωτόκριτος, β`, 611-612.
Γιάννης Τσαρούχης: Μαρία ζωγραφίζεις με την ψυχή σου την υπερηφάνεια, την ομορφιά και το φως της Κρήτης.
Βιογραφικά.
Η Μαρία Πιτσικάκη γεννήθηκε στον Κρουσώνα Μαλεβιζίου Κρήτης.
Έχει σπουδάσει ζωγραφική, αγιογραφία, δημοσιογραφία.
Φοίτησε στη σχολή ABC. Επίσης πήρε μαθήματα ζωγραφικής από τους: Γιάννη Τσαρούχη, Ασαντούρ Μπαχαριάν, Δημήτρη Περδικίδη, Αζαρία Μαδανιάν
Αγιογραφία διδάχθηκε από τους Μανόλη Μπετινάκη και Μανόλη Σπανάκη.
Ατομικές Εκθέσεις:
Από το 1972 που έγινε η πρώτη ατομική της έκθεση στο «Λόγος & Τέχνη» Ηρακλείου, έχει στο ενεργητικό της 32 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα. Επίσης, καλεσμένη από τον Ε.Ο.Τ, Ζυρίχης πραγματοποίησε ατομικές εκθέσεις στη Βέρνη και στη Ζυρίχη.
Ομαδικές εκθέσεις:
Έχει πάρει μέρος σε 28 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα, Βερολίνο και Ιταλία.
Βραβεύσεις:
– 2ο βραβείο ζωγραφικής σε Πανελλήνια ομαδική.
-Έπαινος για την προσφορά της στην Τέχνη, από τη Νομαρχία Ηρακλείου.
Πίνακες της βρίσκονται σε Πρεσβείες, Δήμους, Επιμελητήρια, Τράπεζες, Δημόσιες υπηρεσίες, Μινωϊκές γραμμές, Επιχειρήσεις, Συλλόγους, Ιδιωτικές συλλογές.
Φορητές εικόνες της βρίσκονται σε δεκάδες εκκλησίες της Kρήτης.
Θετικά σχόλια για τη ζωγραφική της έχουν γράψει οι:
Κ. Φραγκούλης, Μ. Γιαλουράκης, Γιάννης Χατζηδάκης, Μ. Κακαουνάκης, Μ. Δουλγεράκης, Άρης Σκιαδόπουλος, Μ. Χάρης, Ν. Ψιλάκης, Ν. Βιδάκης, Ν. Παπαδάκης, Μ. Καρέλης, Κ. Τριγώνης, Αντωνία Κουτσάκη, Μαρία Καλέργη, Α, Μαδανιάν, Α. Μπαχαριάν, Θ. Φανουράκης, Δ. Περδικήδης, Κ. Σταυρακάκης , Tesse Vermeiren.
Σπουδαίοι ζωγράφοι έχουν πει για την δουλειά της:
-Μαρία ζωγραφίζεις με την ψυχή σου την υπερηφάνεια, την ομορφιά και το φως της Κρήτης. Μην περιμένεις τα έργα σου να αρέσουν σε όλους κι αν έχουν λάθη ο καιρός θα τα διορθώσει. Γιάννης Τσαρούχης
– Η Τεχνική της Μαρίας Φιοράκη ξαναζεί μέσα από τα δέντρα σου. Θωμάς Φανουράκης
– Έμεινα έκπληκτος με τον τρόπο που δουλεύεις τη σινική μελάνη. Φαίνεται να είσαι καλός μάστορας που ξέρει τη δουλειά του. Δημήτρης Περδικίδης
Οι ακουαρέλες σου έχουνε δυνατό σχέδιο, σωστή αφαίρεση, αλλά και μια φοβερή ευαισθησία στα χρώματα. Ασαντούρ Μπαχαριάν.
Αξιοσημείωτες δραστηριότητες της Μαρίας Πιτσικάκη.
-Δίδαξε ζωγραφική σε παιδιά του ΚΔΑΠ (Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης)
– Έχει φιλοτεχνήσει 3 βιβλία του Λογοτέχνη Γιάννη Χατζηδάκη.
Έχει δημιουργήσει το μετάλλιο του Νικηφόρου Φωκά για τα 100 χρόνια από την ιστορική μάχη στο Κανλί Καστέλι του Δήμου Τεμένους Ηρακλείου Κρήτης.
-Συνεργάστηκε ( 1983 -1985) με την ΝΕΛΕ Ηρακλείου (Νομαρχιακή επιτροπή λαϊκής επιμόρφωσης) και δίδαξε ζωγραφική σε παιδιά και ενήλικες στην Αγ. Βαρβάρα, Γέργερη, Κορφές και Κρουσώνα.
-Είναι η πρώτη γυναίκα που μπήκε στις φυλακές Αλικαρνασσού για να παραδώσει καλλιτεχνικά μαθήματα στους κρατούμενους και να οργανώσει τα εργαστήρια της φυλακής όπου συνεχίζουν μέχρι σήμερα.
-Έχει γράψει 4 βιβλία (τα δύο παιδικά) και ένα θεατρικό σε Κρητική διάλεκτο, τα οποία έχει και φιλοτεχνήσει.
1. «Παίζω και μαθαίνω.».
2. «Το χορταράκι και η Δήμητρα».
3. «Παλαιϊνά και νόστιμα». 960 παλιές παραδοσιακές συνταγές και αναμνήσεις, ήθη, έθιμα της Κρήτης.».
4. «Καντάδα» Ύμνος στη γυναίκα με 888 μαντινάδες.».
5. «Το προξενιό» (θεατρικό σε Κρητική διάλεκτο).
Υπό έκδοση το βιβλίο της «Τα φυτά και τα βότανα της Κρήτης στην Υγειά μας και στην Ομορφιά μας».
– Συνεκδότρια της εφημερίδας «Κρητικά Σπόρ»
-Εκδότρια της εφημερίδας www.rizaonline.gr.
– Ιδρύτρια του χώρου εστίασης και πολιτισμού «Ξαθέρι» www.xatheri.gr.
– Πρέσβειρα Γυναικείας Επιχειρηματικότητας Κρήτης.
– Ιδρύτρια και πρόεδρος του Αναπτυξιακού Συλλόγου Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης.
-Μέλος του Δ.Σ της Ομοσπονδίας Εμπόρων και Βιοτεχνών Ν. Ηρακλείου επί 12 χρόνια και τώρα εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας στη ΓΣΕΒΕΕ.
– Μέλος του Δ.Σ του Επιμελητηρίου Ηρακλείου επί 6 χρόνια
– Μέλος του ΕΕΔΕΓΕ ( Εθνικό Επιμελητηριακό Δίκτυο Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών)
-Αντιπρόεδρος στον Σοροπτιμιστικό Όμιλο « Αρετούσα» Οι δράσεις που πραγματοποιούνται σε όλο τον κόσμο επικεντρώνονται σε θέματα όπως η Βία Κατά των Γυναικών, Κανόνες Ασφαλών Συνθηκών Υγιεινής, Ανθρώπινη Διακίνηση ( trafficking ), Εκπαίδευση, Ηγεσία – οτιδήποτε επηρεάζει τις ζωές των γυναικών και των κοριτσιών.
Τελειώνω μ` ένα απόφθεγμα του αρχαίου ποιητή Μένανδρου που χαρακτηρίζει τις αποφασιστικές, πλήρεις θελήσεως με ισχυρή στοχοπροσήλωση, γυναίκες όπως η Μαρία Πιτσικάκη.
Γυνή γαρ ουδέν οίδε πλην ό βούλεται.
Κ.Ν.Μ.Καζαμιάκης. Αρχιτέκτων.Ιστορικός Αρχιτεκτονικής. Ιστορικός Τέχνης.