Γράφει η Ρίκη Ματαλλιωτάκη
Και όμως ναι… υπήρξε εποχή που μια απλή φωτογράφιση μετατρέπονταν σε πανηγύρι…
Για να το καταλάβει αυτό φυσικά κάποιος πρέπει πρώτα να λάβει υπόψη του πως οι εποχές κάποτε δεν ήταν όπως σήμερα που ο καθένας πατά απλώς το κουμπί του κινητού του και τσουπ… εμφανίζεται αμέσως η φωτογραφία.
Έως και πριν απο μερικά χρόνια, γνωστό αυτό, δεν υπήρχαν τέτοιου είδους πολυτέλειες, πόσο μάλλον πριν απο ένα αιώνα και βάλε!
Εκείνο που ίσως δεν είναι γνωστό στους παλιότερους είναι πως για να γίνει τότε μια φωτογράφιση είχε προηγηθεί κάλεσμα στον φωτογράφο, ο οποίος ερχόταν την ορισμένη ημέρα και ώρα και πήγαινε απο σπίτι σε σπίτι για να φωτογραφίσει τον κόσμο που τον περίμενε πλυμένος και καθαρός- αξίζει να σημειωθεί αυτό μια και κάποτε το μπάνιο δεν ήταν καθημερινή συνήθεια για τους ανθρώπους- κι αφού ήταν πλυμένοι φορούσαν και τα γιορτινά τους ρούχα γιατί φυσικά πως αλλιώς θα φωτογραφίζονταν;
Με τα ρούχα της αγροτιάς;
Φωτογράφιση στη Ρογδιά απο τον Τουρκοκρητικό φωτογράφο Μπεχαεντίν
Όλα λοιπόν δείχνουν πως η φωτογράφιση μετατρέπονταν κάποτε σε ένα οικογενειακό πανηγύρι, καμιά φορά δε και σε πανηγύρι ολάκερου του χωριού, και απο αυτό το πανηγύρι φυσικά δεν θα μπορούσε να απουσιάζει το Μαλεβίζι.
Έτσι, στην παραπάνω φωτογραφία διακρίνουμε συγκεντρωμένο ολάκερο σχεδόν το χωριό της Ρογδιάς , στολισμένο, σινιαρισμένο, να στέκει απέναντι στο φωτογραφικό φακό ενός μεγάλου, του μεγαλύτερου ίσως της εποχής του, φωτογράφου, του Μπεχαεντίν.
Γιατί, αν το γεγονός της φωτογράφισης μετατρέπονταν σε γιορτούλα με τον οποιοδήποτε φωτογράφο, με το φωτογραφικό φακό του Μπεχαεντίν μετατρέπονταν σε πανηγύρι, επειδή όμως ίσως κάποιοι να μην έχουν ακουστά το όνομα του, ας πούμε δυο λόγια για το μεγάλο αυτό Τουρκοκρητικό φωτογράφο που πρέπει να ομολογήσουμε πως οι όποιες φωτογραφικές πληροφορίες διαθέτουμε απο την εποχή εκείνη, του ανήκουν.
Ο Ραχμιζεδέ Μπεχαεντίν λοιπόν γεννήθηκε στην Τουρκία και ήταν γιος του Ραχμή Εφέντη που είχε καταγωγή από τη Σώκια της Μικράς Ασίας.
Ο Ρ. Μπεχαεντίν διετέλεσε αξιωματικός του Τουρκικού Στρατού και για ένα διάστημα υπηρέτησε στη Συρία, αργότερα πήγε στην Κύπρο. φεύγοντας πέρασε από την Κω και λίγο αργότερα τον βρίσκουμε εγκατεστημένο στην Κρήτη.
Και πιστέψτε με, δεν υπάρχει λάτρης της φωτογραφίας- που να μην γνωρίζει το έργο του Ραχμιζεδέ Μπεχαεντίν ή Μπεχά όπως τον αποκαλούσαν χαϊδευτικά οι Κρητικοί, έχοντας κάποιο τρόπο εξελληνίσει και σμικρύνει το όνομά, του παρότι ο ίδιος υπέγραφε πάντα ως Βεχαεδίν.
Μνημεία και αρχαιότητες, παρελάσεις, τελετές θρησκευτικές και πολιτικές, προσωπικότητες της εποχής, λαογραφικά θέματα, οικογενειακές στιγμές κι ένα σωρό άλλα είχε αποτυπώσει ο φωτογραφικός φακός του Μπεχαεντίν ο οποίος επέλεγε αυστηρά όσες ο ίδιος έκρινε και τις τύπωνε σε κάρτες.
Ο Ραχμιζεδέ Μπεχαεντίν ή Μπεχά
Κατ’ αυτό τον τρόπο εξαφανίστηκε εν καιρώ το σύνολο του έργου του αφού έμεινε μονάχα το από τον ίδιο δημοσιευμένο, επομένως σήμερα μια δικιά του φωτογραφία που δεν ανήκει στα σχετικά καρτ ποστάλ που ανά καιρούς τυπώνονται με το έργο του καλλιτέχνη να αποτελεί πραγματικό θησαυρό