Ύστερα από τις σοβαρές καταπτώσεις χωμάτινων όγκων των περασμένων δύο ετών, που ανάγκασαν τους αρμόδιους να απαγορεύσουν τη διέλευση πλοίων από τα στενά του Ισθμού, από τη Δευτέρα 4 Ιουλίου, η Διώρυγα της Κορίνθου– το ξακουστό «Αυλάκι» της πατρίδας μας ή αλλιώς το «Αλμυρό ποτάμι» όπως το αποκαλούν οι ντόπιοι – επαναλειτουργεί, χάρη στην ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των αναγκαίων έργων αποκατάστασης.
Οι πρώτες 200 επιτυχείς διελεύσεις είναι ήδη γεγονός, ενώ μέχρι τον Οκτώβριο αναμένεται να φθάσουν τις 6.500. Ως στόχος από τους επικεφαλής έχει τεθεί η ιστορική Διώρυγα της Ελλάδας να καταστεί πρότυπο κέντρο της παγκόσμιας ναυσιπλοΐας, που θα παρέχει ασφαλείς αξιόπιστες, ολοκληρωμένες και αναβαθμισμένες υπηρεσίες προς τον πελάτη. Υπηρεσίες που θα ταυτίζονται με τα πρότυπα των παγκόσμιων θαλάσσιων οδών. Ενώ, ταυτόχρονα, κινήσεις γίνονται για την τουριστική αξιοποίηση της ευρύτερης περιοχής, με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας.
«Ήδη από τη Δευτέρα 4 Ιουλίου, μέχρι και την Παρασκευή, η Διώρυγα έχει εξυπηρετήσει περί τις 200 διελεύσεις, διαφορετικών τύπων πλοίων ή τουριστικά ή εμπορικά και πλέον των 20 διαφορετικών εθνικοτήτων. Αναλογικά και με βάση τα μηνύματα που έχουμε από τις πρώτες μέρες, μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου, θα έχουν εξυπηρετηθεί περί τις 6 με 6,5 χιλιάδες διελεύσεις όλων των τύπων πλοίων». Ενώ, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, μετά το πρώτο τρίμηνο, θα διακοπεί και πάλι τη λειτουργία της Διώρυγας, προκειμένου να ξεκινήσει η δεύτερη φάση των έργων αποκατάστασης.
Όπως εξηγεί ο γενικός διευθυντής: «Το πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε ήταν οι επαναλαμβανόμενες καταπτώσεις στο τέλος του 2019 και αρχές του 2020, οι οποίες μας ανάγκασαν να κλείσουμε τη διώρυγα για να τις αντιμετωπίσουμε.Μιλώντας για την πορεία των έργων ο κ. Ζουγλής εξηγεί: «Η λύση που δόθηκε ήταν ένα δύσκολο και σύνθετο έργο αποκατάστασης. Απομακρύνθηκαν τεράστιοι όγκοι χώματος, έτσι ώστε να αποφευχθεί επόμενη περίπτωση κατάπτωσης»Το έργο θα εκτελεστεί σε μήκος ενός χιλιομέτρου και αφορά την έκταση στην οποία παρατηρούνταν τα τελευταία 20 χρόνια, καταπτώσεΙς.
Η δεύτερη φάση περιλαμβάνει το λιμενικό έργο, δηλαδή τη στήριξη της βάσης των πρανών, έτσι ώστε να αποφευχθεί μελλοντικά η διάβρωση από τη βάση των πρανών. Θα γίνουν εργασίες μέσα στη θάλασσα,και θα κατασκευαστεί ένα τοιχίο.Οι μελέτες ήδη ολοκληρώνονται. Το 2024 με την παράδοση του βασικού τμήματος του ενός χιλιομέτρου, θα έχουν ήδη μπει τα μηχανήματα στα σημεία που θα εντοπιστεί ότι υπάρχει πρόβλημα και θα δημοπρατηθούν τα αντίστοιχα έργα, που θα λειτουργούν και ως μηχανισμοί απόσβεσης όλων των πιθανών μελλοντικών κινδύνων.
Η Ιστορία
Η ιστορική Διώρυγα της Κορίνθου που ενώνει τον Σαρωνικό με τον Κορινθιακό Κόλπο δεν αποτελεί μόνο ένα έργο ορόσημο για τη σύγχρονη ελληνική ιστορία, αλλά και ένα δυνατό διαχρονικό όραμα σημαντικών προσωπικοτήτων του παρελθόντος. Οι δυσκολίες του εγχειρήματος διάνοιξης ενός καναλιού στη μέση σχεδόν της Ελλάδας ταλάνισαν τη σκέψη του Περίανδρου, ο οποίος πρώτος το 602 πΧ σχεδίασε τη διάνοιξη του Ισθμού. Με τους συλλογισμούς υλοποίησης του τολμηρού αυτού εγχειρήματος ξενύχτισαν επίσης ο Δημήτριος ο Πολιορκητής, ο Ιούλιος Καίσαρας, ο Νέρωνας, ο Καλιγούλας, ο Ηρώδης Αττικός, αλλά και πιο σύγχρονες μορφές της Ιστορίας μας, όπως ο Ι. Καποδίστριας, ο Ζαΐμης και ο Συγγρός, ο οποίος και ολοκλήρωσε το έργο.