Όταν λέμε «πούλμαν» εννοούμε ένα άνετο λεωφορείο, το οποίο μεταφέρει κυρίως τουρίστες ή περιηγητές και σε αυτό υπάρχουν θέσεις μόνο για καθήμενους επιβάτες.
Γιατί όμως ονομάστηκαν έτσι;
Είναι το επίθετο του ανθρώπου που έφτιαξε, όχι ένα λεωφορείο, αλλά ένα βαγόνι – ύπνου. Ο George Pullman (1831-1987) ήταν μηχανικός και βιομήχανος και το 1864 έφτιαξε το πρώτο βαγόνι με κρεβάτια.Όταν δολοφονήθηκε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Άμπραχαμ Λίνκολν, ο Πούλμαν μετέφερε το σώμα του σ’ ένα από τα βαγόνια αυτά. Η δική του ιδέα κέρδισε αποδοχή και διαφημίστηκε μέσα από αυτήν την… μακάβρια διαδικασία αφού ο κόσμος στεκόταν στις γραμμές του τρένου για να τιμήσει τον νεκρό πρόεδρο στο ταξίδι του.
Το 1880 ο Πούλμαν αγόρασε μία τέραστια έκταση στο Νότιο Σικάγο και εκεί έκτισε μία πόλη στην οποία στεγάζονταν οι εργάτες του και φυσικά τα εργοστάσιά του. Σήμερα είναι ακόμα μία από τις περιοχές της πόλης του Σικάγου.Ο Πούλμαν διαφήμιζε το βαγόνι του ως το μέσο για να έχει η μεσαία τάξη τις ανέσεις της ανώτερης. Αρκετά πιο ακριβό το ταξίδι σε σχέση με το κανονικό τρένο, όμως όχι σε απαγορευτικές τιμές. Έτσι, το βαγόνι – ύπνου «Πούλμαν» έμεινε στην ιστορία ως κάτι που προσφέρει άνεση. Ο λόγος που και σήμερα το λεωφορείο ονομάζεται «πούλμαν». Όμως σε κάποιες άλλες χώρες, "πούλμαν" ονομάζεται οποιοδήποτε όχημα προσφέρει ανέσεις. Ακόμα και ένα επιβατικό αυτοκίνητο.
Η απεργία και η σφαγή
Το 1894 μία μεγάλη απεργία έλαβε χώρα στις επιχειρήσεις του Τζορτζ Πούλμαν. Αυτός αφού πήρε άδεια από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Γκρόβερ Κλίβελαντ, έβαλε τον αμερικανικό στρατό μέσα και άρχισε τη σφαγή. Η απεργία έμεινε στην ιστορία ως η «Απεργία Πούλμαν» και σε αυτήν έχασαν τη ζωή τους 34 εργάτες. Ο Πούλμαν στη συνέχεια, καταδικάστηκε από το δικαστήριο και εξαναγκάστηκε να εγκαταλείψει την πόλη Πούλμαν.Ο Πούλμαν πέθανε από ανακοπή καρδιάς 3 χρόνια αργότερα, το 1897.