Η αυτοκίνηση βιώνει τη μεγαλύτερη αλλαγή στη σύγχρονη ιστορία αναγκάζοντας τους κατασκευαστές να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο προσέγγιζαν μέχρι σήμερα το αυτοκίνητο και να τοποθετήσουν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας στοιχεία και χαρακτηριστικά με τα οποία γαλουχήθηκαν παλαιότερες γενιές.
Συμβατικοί λαμπτήρες
Δύο είναι οι βασικοί παράγοντες που επιβάλλουν πλέον στους κατασκευαστές να αντικαθιστούν τις συμβατικές λυχνίες των φωτιστικών σωμάτων με τους διόδους φωτοεκπομπής, τα γνωστά στους περισσότερους LED. Τα LED διακρίνονται για τη χαμηλότερη κατανάλωση ενέργειας, γεγονός που με τη σειρά του εξασφαλίζει την αποδοτικότερη ενεργειακή ενός οχήματος. Ένα ακόμα πλεονέκτημα είναι η αντοχή τους στον χρόνο και στη χρήση, όπως άλλωστε και η αποτελεσματικότητά τους στο σκοτάδι.
Στα παραπάνω πλεονεκτήματα προσθέστε το γεγονός ότι οι τιμές των LED τα τελευταία χρόνια έχουν περιοριστεί, χαρίζοντας τη δυνατότητα στους κατασκευαστές να προσθέσουν στον βασικό εξοπλισμό των αυτοκινήτων χωρίς να προκύπτει επιπλέον κόστος. Κάπως έτσι, λοιπόν, οι παραδοσιακοί λαμπτήρες αποτελούν οριστικό παρελθόν.
Περίοπτη θέση στο χρονοντούλαπο της ιστορία διεκδικούν και τα ηχοσυστήματα με δυνατότητα αναπαραγωγής οπτικών μέσων και ειδικότερα cd’s, τα οποία αρχικώς έδωσαν τη θέση τους στα ψηφιακά αρχεία μουσικής και στη συνέχεια στις streaming υπηρεσίες. Το γνωστό σε όλους cd player λάμπει δια της απουσίας του από την κεντρική κονσόλα των νέων αυτοκινήτων, όπου πλέον δεσπόζουν οι επιβλητικές σε διαστάσεις οθόνες αφής και οι ψηφιακές υπηρεσίες στις οποίες μπορεί να απευθυνθεί κανείς είτε για την ενημέρωσή του είτε για την ψυχαγωγία του.
Μανιβέλες στα παράθυρα
Τα ηλεκτρικά παράθυρα έχουν πάψει προ πολλού να αποτελούν πολυτέλεια ακόμα και σε κατηγορίες αυτοκινήτων οι οποίες δεν διακρίνονται για την εξοπλιστική τους πληρότητα. Ακόμα και έτσι πάντως, οι περίφημες μανιβέλες ανήκουν στο… μακρινό παρελθόν της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, χάνοντας οριστικώς και αμετακλήτως τη θέση τους από τις προδιαγραφές ενός αυτοκινήτου και την καθημερινότητα ενός οδηγού, ο οποίος καλώς ή κακώς απαιτεί την ευκολία που προσφέρει τα ηλεκτρικά παράθυρα.
Στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν οι τροχοί ενός αυτοκινήτου σπανίως ξέφευγαν από τη διάσταση των 17 ιντσών. Σήμερα συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο, καθώς ακόμα και στα γνωστά στους περισσότερους αυτοκίνητα πόλης, οι διαστάσεις των ελαστικών έχουν αφετηρία τις 15, 16 ή και τις 17 ίντσες. Οι λόγοι και σε αυτή την περίπτωση είναι πολλοί και διαφορετικοί. Ο πρώτος σχετίζεται με την αισθητική, καθώς οι περισσότεροι από εμάς έχουμε «εθιστεί» πλέον στις μεγαλύτερες διαστάσεις τροχών, αποτελώντας δείγμα… ευμάρειας.
Ο δεύτερος λόγος αφορά στα χαρακτηριστικά κίνησης που μπορεί να προσφέρει ένας μεγαλύτερος σε διάσταση τροχός και ειδικότερα στα οφέλη που προκύπτουν στην οδική συμπεριφορά ενός αυτοκινήτου. Προφανώς η υπερβολή μπορεί να οδηγήσει στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα, ωστόσο, αυτά που κερδίζεις αντικαθιστώντας έναν τροχό 13 ιντσών με έναν 15 ιντσών είναι κατά κανόνα περισσότερα από εκείνα που χάνεις. Ο τρίτος λόγος σχετίζεται με την κατανάλωση, μιας και η μεγαλύτερη διάμετρος ενός τροχού, σε συνδυασμό με ένα αναλογικά μικρό πέλμα οδηγεί στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου.
Η μαζική εξαφάνιση των κινητήρων εσωτερικής καύσης καταργεί αυτομάτως το σύστημα εξαγωγής καυσαερίων και την ανάγκη τοποθέτησης απολήξεων στο πίσω τμήμα του αμαξώματος. Ωστόσο, ακόμα και σε μοντέλα με κινητήρες βενζίνης ή diesel οι γνωστές σε όλους εξατμίσεις «κρύβονται» πίσω από καλοσχεδιασμένους διαχύτες και προφυλακτήρες είτε για αισθητικούς είτε για αεροδυναμικούς λόγους.
Τα κιβώτια ταχυτήτων
Μία ακόμα θεμελιώδη αλλαγή που φέρνει η ηλεκτροκίνηση είναι η κατάργηση των παραδοσιακών κιβωτίων ταχυτήτων από τις προδιαγραφές των αυτοκινήτων. Ο λόγος είναι ο προφανής, καθώς από τη στιγμή που ένας ηλεκτροκινητήρας μπορεί να προσφέρει τη μέγιστη απόδοσή του μόλις θεωρητικά από μηδενικές στροφές λειτουργίας, δεν απαιτείται κάποιο σύνθετο σύστημα μετάδοσης ώστε να πολλαπλασιαστεί ή να υποπολλαπλασιαστεί το έργο του μοτέρ ώστε να επιτευχθεί και το επιθυμητό αποτέλεσμα. Η απόδοση ενός ηλεκτρικού κινητήρα μεταφέρεται στους τροχούς χωρίς να παρεμβάλλεται κάποιο σύστημα μετάδοσης, ελαχιστοποιώντας τις ενεργειακές απώλειες, τη φθορά ή ακόμα και την πιθανότητα… αστοχίας ενός κατά κανόνα σύνθετου συστήματος μετάδοσης.