Το τραγικό περιστατικό με τον δεκαεξάχρονο Ρομά που πυροβολήθηκε από αστυνομικό και τραυματίστηκε σοβαρά και όσα έγιναν πριν και μετά από αυτό το περιστατικό, μονοπωλούν την επικαιρότητα τις τελευταίες μέρες.
Για μια ακόμη φορά ήρθαν στο προσκήνιο οι Ρομά και άνοιξε ένας ολόκληρος κύκλος συζητήσεων γύρω από αυτούς.
Οι Ρομά στη Θεσσαλονίκη πριν το 1922
Να ξεκινήσουμε αυτή την παράγραφο με την ετυμολογία της λέξης Ρομά. Η λέξη αυτή αποτελεί τον πληθυντικό της λέξης «ρομ» η οποία σημαίνει άνθρωπος, παντρεμένος άντρας, αρσενικός Ρομ, μαρτυρείται δε στα αγγλικά (Rom) από το 1841. Όπως έχουμε αναφέρει σε αρκετά σχετικά άρθρα, γλωσσολογικές έρευνες απέδειξαν ότι κοιτίδα των Ρομά είναι η βόρεια Ινδία. Ως την ανακάλυψη αυτή από τον Johann Christian Christoph Rudiger(1751 – 1822) και αργότερα όμως, υπήρχαν διάφορες θεωρίες για την καταγωγή των Ρομά: ότι είναι Μαυριτανοί, Εβραίοι, αρχαιοελληνικό φύλο, Άραβες, Αιγύπτιοι, Ινδιάνοι της Βόρειας Αμερικής, ότι προέρχονται από τις παραδουνάβιες περιοχές και πολλές ακόμα. Κορυφαία όλων, η θεωρία που υποστήριζε ο Blaise Cendrars ότι οι Ρομά είναι οι τελευταίοι οι απόγονοι των κατοίκων της Ατλαντίδας, που καθώς δεν έχουν πατρίδα περιφέρονται στον κόσμο.
Η πρώτη μαρτυρία ύπαρξης τσιγγάνων στην Κωνσταντινούπολη υπάρχει σε ένα γεωργιανό αγιογραφικό κείμενο, τον βίο του Αγίου Γεωργίου του Αθωνίτη, που χρονολογείται γύρω στο 1068. Το 1322 ή 1323 υπάρχει η πρώτη καταγεγραμμένη μαρτυρία παρουσίας στον ελλαδικό χώρο τσιγγάνων. Δύο ομάδες τους εμφανίστηκαν στην Κρήτη ζώντας νομαδικά σε σκηνές – τέντες.
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ