Στις περισσότερες χώρες τα αυτοκίνητα έχουν το τιμόνι στα αριστερά, όπως και στη χώρα μας.Όμως σε άλλες χώρες το συναντάμε στα δεξιά και μας φαίνεται παράξενο. Διαφορά, η οποία αλλάζει σημαντικά τον τρόπο κίνησης των αυτοκινήτων.
Σε μερικές χώρες, όπως για παράδειγμα στην Κύπρο και την Αγγλία, οδηγούν στην αριστερή λωρίδα του δρόμου και το τιμόνι βρίσκεται στα δεξιά του αυτοκινήτου.
Για την ακρίβεια, τα αριστεροτίμονα αυτοκίνητα τα συναντάμε στη δεξιά πλευρά του δρόμου και τα δεξιοτίμονα στην αριστερή.
Γιατί όμως δεν υπάρχει κοινό σύστημα κυκλοφορίας;
Σύμφωνα με τα δεδομένα, με το δεξιό κυκλοφοριακό σύστημα λειτουργούν περίπου τα 2/3 των χωρών παγκοσμίως. Οι υπόλοιπες, οι οποίες κατά βάση υπήρξαν βρετανικές αποικίες, έχουν το αριστερό.
Η διαφοροποίηση αυτή έχει τις ρίζες βαθιά στην ιστορία. Κατά τον Μεσαίωνα, οι ιππείς κινούνταν στην αριστερή πλευρά του δρόμου και έτσι το δεξί χέρι ήταν ελεύθερο για το ξίφος τους. (σ.σ. μην ξεχνάμε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι είναι δεξιόχειρες), ώστε να τραβήξουν το ξίφος σε περίπτωση που συναντούσαν κάποιον ληστή. Αυτό νομοθετήθηκε τρόπον τινά, με απόφαση του Πάπα Βονιφάτιου Η’, το 1.300 μ.Χ.
Συγκεκριμένα, σε περίπου 76 χώρες τα αυτοκίνητα έχουν το τιμόνι τους στη δεξιά πλευρά. Αυτή η συνήθεια χρονολογείται και προέρχεται από την αρχαία Ρώμη. Οι Ρωμαίοι οδηγούσαν τις καρότσες και τις άμαξές τους με το αριστερό χέρι, για να έχουν ελεύθερο το δεξί χέρι ώστε να μπορούν να χρησιμοποιήσουν όπλα για να υπερασπιστούν τον εαυτό τους από επιθέσεις του εχθρού.
Η αλλαγή ήρθε όταν τα μεγάλα κάρα έγιναν δημοφιλή για τη μεταφορά εμπορευμάτων στα τέλη του 18ου αιώνα. Σε αυτές τις άμαξες με πλήθος αλόγων, οι οδηγοί ήταν στο άλογο στα αριστερά, ώστε να έχουν το δεξί τους χέρι ελεύθερο για το μαστίγιο.
Όμως οι οδηγοί είχαν μια δυσκολία στον υπολογισμό της απόστασης των αμαξών της αντίθετης κατεύθυνσης. Έτσι, επικράτησε το δεξιό κυκλοφοριακό σύστημα, το οποίο ισχύει μέχρι σήμερα στις περισσότερες χώρες του κόσμου.
Η Αγγλία επέβαλλε το δικό της σύστημα
Το 1792 στη Γαλλία, διάταγμα όριζε τη δεξιά κυκλοφορία, με τον Ναπολέοντα να επιβάλλει τον κανόνα σε όλα τα γαλλικά εδάφη. Η Βρετανία για να αντιτεθεί στον Ναπολέοντα αρνήθηκε να υιοθετήσει τις αλλαγές.
Αντιθέτως, επέβαλλε το δικό της κυκλοφοριακό σύστημα και στις αποικίες της. Κατά τον 20ο αιώνα έγιναν προσπάθειες για υιοθέτηση ενός κοινού συστήματος κυκλοφορίας με το τιμόνι στα αριστερά. Στην Βρετανία όμως εμμένουν στο δικό τους σύστημα κίνησης.
Σημειώνεται ότι τον 20ο αιώνα υπήρξε μια πρωτοβουλία για την εναρμόνιση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας στην Ευρώπη, με πολλές χώρες να εγκαταλείπουν το αριστερό κυκλοφοριακό σύστημα, υιοθετώντας το δεξιό.
Η Σουηδία, στις 3 Σεπτεμβρίου του 1967 προχώρησε στη γενναία αλλαγή, ενώ αντίστοιχες σκέψεις έχουν γίνει και στη Βρετανία, χωρίς, ωστόσο, να υλοποιούνται.