Ο τζόγος και το κυνήγι της τύχης , είναι μια πρακτική που ανέπτυξαν από την αρχαιότητα οι Έλληνες , καθώς σε συσχετισμό με τη μαντική τέχνη, η καλοτυχία ή η κακοτυχία που συνόδευε τους τολμηρούς , ήταν συνώνυμο με την εύνοια των Θεών .
Οι πρώτες καταγραφές που αφορούν τα τυχερά παιχνίδια στον ελληνικό χώρο έχουν να κάνουν με τη Μινωική εποχή στην Κρήτη. Το πρώτο παιχνίδι που φαίνεται να ανακαλύφθηκε μοιάζει με το σύγχρονο πόκερ ή πόκα εάν προτιμάτε.
Σε ανασκαφές που έγιναν στα ανάκτορα της Ζάκρου ανακαλύφθηκαν πλακίδια με επαναλαμβανόμενος χαρακτήρες σε μία μόνο όψη. Επίσης κυνομαχίες και κοκορομαχίες, σαν αυτές που βλέπουμε ακόμα στο Μεξικό, ήταν αγαπημένα τζογαδόρικα παιχνίδια για τους μινωίτες.
Αναφορές για τυχερά παιχνίδια υπάρχουν ακόμα και στην Ιλιάδα. Σύμφωνα με τον Όμηρο, ο Παλαμήδης λάτρης των τυχερών παιχνιδιών είχε δημιουργήσει και δικό του παιχνίδι με ζάρια . Το «ζατρίκιον» υπήρξε και αυτό ένα από τα δημοφιλή παιχνίδια και δεν είναι άλλο από μία εκδοχή του σκακιού που ήρθε από την ανατολή. Η ντάμα ήταν επίσης δημοφιλής και ονομαζόταν τότε “πεττεία”.
Κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας διατηρήθηκαν όλα τα παιχνίδια της αρχαιότητας αλλά και της βυζαντινής περιόδου , ενώ προστέθηκε και η τράπουλα που και λόγω της ενασχόλησης με μαντικά παιχνίδια των «μαγισσών» , της εποχής , μπήκε στα περισσότερα σπίτια. Έχει ενδιαφέρον το γεγονός πως μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας τις κλασικές φιγούρες της τράπουλας, του Βαλέ και του Ρήγα τυπώνονταν ή σχεδιάζονταν μορφές αγωνιστών της Επανάστασης.
Στον εικοστό αιώνα Δημιουργούνται και εξελίσσονται και νέες παραλλαγές παιχνιδιών όπως είναι σήμερα η Μπιρίμπα, ο Θανάσης, το Κουμ καν κλπ. Παράλληλα κάνουν την εμφάνισή τους και τα παιχνίδια της ρουλέτας και αρκετά αργότερα οι μηχανικοί κουλοχέρηδες που φτάνουν από την Αμερική και την Ευρώπη και στην Ελλάδα.
Πλέον δημιουργούνται πιο οργανωμένες λέσχες και καζίνο, ενώ άλλες φορές νομιμοποιείται ο τζόγος και άλλες απαγορεύεται. Είναι γεγονός πως πολλές περιουσίες εξανεμίστηκαν και σπίτια έκλεισαν με τα στοιχήματα στον ιππόδρομο και τα παράνομα στέκια τζόγου τη δεκαετία του 90 στην Ελλάδα. Από τότε ακλούθησε μια σειρά νομοθεσιών για τον περιορισμό της κατασπατάλησης του οικογενειακού προγραμματισμού σε τυχερά παιχνίδια.
Στη σύγχρονη εποχή μπορούμε να πούμε πως χαρακτηριστικό είναι πως εμφανίζεται και κυριαρχεί σταδιακά ο ψηφιακός τζόγος. Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές αρχικά μετέτρεψαν τα μηχανικά φρουτάκια σε ηλεκτρονικά, ενώ στη συνέχεια η έλευση του διαδικτύου είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία των online καζίνο και κάθε είδους πλατφόρμας παιχνιδιού που μπορεί κανείς να παίξει, από σκάκι, έως πόκερ, τάβλι και όποιο παιχνίδι υπάρχει διαθέσιμο αυτή τη στιγμή παγκοσμίως.
Το μέλλον του τζόγου έχει περισσότερο να κάνει με τη χρήση περισσότερο νέων τεχνολογιών. Κατά κύριο λόγο όμως έχει ψηφιοποιηθεί, αν και υπάρχουν ακόμα αρκετοί λάτρεις του παραδοσιακού παιχνιδιού, χωρίς τη χρήση μηχανών και υπολογιστών. Το γεγονός όμως είναι ότι το πρόβλημα του τζόγου είναι από τις δυσκολότερες περιπτώσεις προσωπικής ψυχοπαθολογίας με κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις ενώ παράλληλα είναι δυσχερής η προσπάθεια ορισμού και καθορισμού του προβλήματος. Σύμφωνα με τον οργανισμό Το Χαμόγελο του Παιδιού στην Κρήτη αλλά και στην ελληνική ύπαιθρο , ο ηλεκτρονικός τζόγος ως μια μορφή επανάστασης απέναντι στις συμβάσεις , και τις τυπολατρίες, ταλανίζει μεγάλο μέρος των νοικοκυριών και συνδέεται με το πρόβλημα του αλκοολισμού .
Ποιος είναι ο κατ έξην τζογαδόρος
Το θεμελιακό στοιχείο του τζόγου ταυτίζεται με τη συναρπαστική πιθανότητας, με το κρεσέντο των εξωτικών συναισθημάτων που δημιουργεί το ρίσκο παίρνοντας τις μορφές του «ριξίματος» των ζαριών, του άσου που έρχεται στην κατάλληλη στιγμή, του επιτυχημένου συνδυασμού των συμβόλων 1, 2 ή Χ , του αλόγου στον Ιππόδρομο που επιβεβαιώνει την πίστη μας στις ικανότητές του, του «μαγικού»” συνδυασμού των αριθμών του ΛΟΤΤΟ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το πάθος του τζόγου , αφορά άτομα κάθε κοινωνικής τάξης και επαγγελματικής ομάδας. Κυρίως δε τους συνταξιούχους που κατασπαταλούν τις όποιες οικονομικές τους δυνατότητες στο μάοτο. «Τζογάρω άρα υπάρχω» κατ ευφημισμόν του «Καταναλώνω άρα υπάρχω». Με μέτρο λοιπόν καθώς και οι εποχές τιμωρούν όσους δεν έχουν τη δυναμική να σταθούν πάνω από τέτοιου είδους πάθη. Αν έχετε αμφιβολίες διαβάστε προσεκτικά και την οδηγία στα τυχερά παιχνίδια . «Κίνδυνος εθισμού και απώλειας περιουσίας/ Παίξτε υπεύθυνα!» Είναι παρόμοια με την οδηγία στα πακέτα τσιγάρων σχετικά με την απώλεια ζωής. Όμως όποιος μπει σε αυτές τις διαδικασίες το σίγουρο είναι ότι ο ψυχισμός του δεν του επιτρέπει τη συνετή διαχείριση.
Συραγώ Χορταριά