Αργά απόγευμα Τρίτης επικοινωνήσαμε με τον Πρόεδρο της κοινότητας Φόδελε. Ο Χαράλαμπος Παντερής διανύοντας τη δεύτερη θητεία του, ως κοινοτικός άρχοντας στο Φόδελε, είναι ευγνώμων προς τους συντοπίτες του, οι οποίοι πράττοντας με γνώμονα το τοπικό καλό, και έχοντας αναγνωρίσει τις φιλότιμες προσπάθειές του, του εμπιστεύτηκαν ξανά, τη στήριξη και την βελτίωση του ευλογημένου τόπου τους.
Ο κος Παντερής αυτές τις μέρες είναι στην κυριολεξία επί ποδός, όπως μας εμπιστεύεται. Ζει με το άγχος της επόμενης μέρας που πλημμυρικά φαινόμενα θα χτυπήσουν το Φόδελε, ενώ σε συνεργασία με τη δήμο και την Περιφέρεια, αναλαμβάνει την ευθύνη με απόλυτη γνώση των αναγκών και δυνατοτήτων του τόπου του, πότε πρέπει κλείσουν το δρόμο .
« Την Κυριακή παρατηρήθηκε έντονη βροχόπτωση στο Μάραθο και τη Δαμάστα. Όπως και θα ήταν συνετό , απαγορεύτηκε η διέλευση της η Ιρλανδικής διάβασης , λόγω πλημμυρικού φαινομένου. Η διέλευση αυτή κατέστη επικίνδυνη . Έπρεπε λοιπόν να αποτραπεί η διέλευσή της από οχήματα. Τα αυτοκίνητα είχαν μπλοκάρει στην εθνική οδό του Φόδελε, σχηματίζοντας ουρά, κάποιοι οι οποίοι γνωρίζουν πήραν το δρόμο προς τον παλιό εθνικό. Ήμασταν μαζί με την περιφέρεια σε κατάσταση παρατήρησης για άμεση ενεργοποίηση. Παρακολουθούσαμε ώρα την ώρα την εξέλιξη. Η μνήμη όλων έχει μείνει στο τραγικό δυστύχημα της Μεσσαράς. Η Ελλάδα ολόκληρη αλλά και το νησί μας είναι γεμάτο Ιρλανδικές διαβάσεις που βέβαια δε συνιστούν ασφαλές οδικό δίκτυο».
Να επισημάνουμε εδώ για τους αναγνώστες μας ότι ο όρος Ιρλανδικές διαβάσεις , υιοθετήθηκε από την περίοδο του αγγλοϊρλανδικού πολέμου, όταν οι Ιρλανδοί έτεμναν χείμαρρους δημιουργώντας πρόχειρες στεγανές διαβάσεις δίχως κιγκλιδώματα , οι οποίες απλά ανέκοπταν τη ροή και αν και διαβάσεις, δεν ήταν ορατές στον εχθρό, καθώς καλύπτονταν από τα νερά. Από τις 15:00, το απόγευμα της Τρίτης η διάβαση έχει ανοίξει.
Η ερώτησή μας αφορά την ανάδειξη του προβλήματος διαχρονικά. Πώς είναι δυνατόν να υπάρχουν ακόμη τέτοιες διαβάσεις και βιώνοντας τις τραγικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής από άκρη σε άκρη στην Ελλάδα ,τι κάνουμε για την ολοκλήρωση έργων αντιπλημμυρικής προστασίας;
Ο κος Παντερής εκφράζει την ανησυχία του
«Οι άνθρωποι οι οποίοι θα ρισκάρουν να περάσουν από μια Ιρλανδική διάβαση , δεν μπορεί να γνωρίζουν αφενός το βάθος της , καθώς καλύπτεται από τα νερά και αφετέρου αν φερτά υλικά πέτρες και άλλα δεν έχουν επικαθίσει, ώστε να εγκλωβιστεί το όχημά τους» .
Επιθυμεί το καλύτερο για τον τόπο του και κυρίως την ασφάλεια όλων όσων διέρχονται και είναι φυσικό να διέρχονται πολλοί , καθώς το Φόδελε , ενώνεται με το Μάραθο και όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια υπάρχει κινητικότητα από το παραλιακό μέτωπο του Φόδελε προς τα ορεινά μέρη , τα οποία και για λόγους τουριστικής αλλά και πολιτισμικής ανάπτυξης , δεν μπορεί να παραμένουν αποκομμένα.
Ιστορικό
« Διαχρονικά έχουμε κάνει πολλές κρούσεις μαζί με την κοινότητα Μάραθου . Έχουμε προσεγγίσει πολιτικούς από τη δεκαετία του 1980 . Στις 31/8/1930, ξεκίνησε η διάνοιξη του χωματόδρομου ώστε να συνδεθεί Μάραθος – Φόδελε, για να υπάρχει απρόσκοπτη διέλευση και σύνδεση των χωριών του ορεινού Μαλεβιζίου με την παραλιακή περιοχή».
Στο σημείο αυτό ο Πρόεδρος κάνει αναφορά στην οικογένεια Μελισσίδη, ευεργέτες του Φόδελε, για τους οποίους θα γίνει εκτενής αναφορά σε άλλο άρθρο, οι οποίοι στήριξαν οικονομικά και στηρίζουν με κληροδοτήματα, την κοινότητα ενώ συμμετείχαν στην απόφαση και διάνοιξη του αγροτικού δρόμου από τη δεκαετία του 30 .
« Κι ενώ για δεκαετίες από το χωματόδρομο του 1930 , γίνονταν κρούσεις και διαβήματα σε πολιτικά πρόσωπα να ασφαλτοστρωθεί ο δρόμος , κι ενώ ακόμη είχε κατατεθεί μελέτη στη Νομαρχία, τελικά υπήρξε ανατροπή στην πορεία ολοκλήρωσης του έργου με απόφαση της Νομαρχίας. Η σύμβαση ακυρώθηκε».
Στην ερώτησή μας για ποιους λόγους δεν προχώρησε η διάνοιξη , ώστε να γίνει ασφαλτοστρωμένος δρόμος και να ενωθεί το ορεινό με το παραλιακό μέτωπο, η απάντηση δεν είναι ξεκάθαρη.
«Η σύμβαση προέβλεπε κόστος έργου 500.000 ευρώ, αλλά για άγνωστους λόγους η διάνοιξη δρόμου Φόδελε- Μάραθου δεν προχώρησε». « Στην περιοχή μας υπάρχει η ιστορική Μονή του Αγίου Παντελεήμονα , μια Μονή που δέχεται προσκυνηματικό πληθυσμό αλλά και πεζοπόρους , ποδηλάτες και τουρίστες , που επισκέπτονται αθρόα τη Μονή. Ζητάμε την άμεση ασφαλτόστρωση από το Μοναστήρι ως το Μάραθος» .
Στην προσπάθειά τους αυτή οι κάτοικοι και η αρχή του Φόδελε δεν έχουν μείνει με σταυρωμένα χέρια.
Αυτήν την περίοδο βρίσκονται σε διαρκή επικοινωνία με την Περιφέρεια και τον Αντιπεριφερειάρχη Νίκο Συριγωνάκη, στην ευαισθητοποίηση του οποίου έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους. Μαζί εξάλλου με την Περιφέρεια Κρήτης έχουν προχωρήσει σε καθαρισμό του Πανδομάνδρη , το κεντρικού ποταμού του Φόδελε.
«Κινητοποιώντας την τεχνική υπηρεσία της περιφέρειας έχουμε προχωρήσει δύο φορές σε καθαρισμό . Υπάρχει ρέμα στο Φόδελε που εν δυνάμει όταν δεν είναι καθαρό μπορεί να προκαλέσει γεωργικές και άλλες καταστροφές. Ζητάμε επίσης καθαρισμό των πολλών ρυακιών της περιοχής που ενώνονται με τον ποταμό. Υπάρχουν περίπου δέκα με δώδεκα ρυάκια , που όταν είναι καθαρά, συνδέονται με τον ποταμό και με φυσιολογική ροή βροχής δεν παρατηρείται υπερχείλιση.
Εδώ τονίζουμε ότι κανένα έργο στο ΒΟΑΚ δε θα πρέπει να περιλαμβάνει εκτροπή της ροής των νερών του ποταμού. Η εμπειρία από περιπτώσεις παρεμβατικών τεχνικών έργων , θα πρέπει να μας βοηθήσει στη σωστή μελέτη ώστε να μην έχουμε επιπτώσεις που σε άλλες περιοχές απέβησαν μοιραίες».
Ο κεντρικός σχεδιασμός
«Η πρόσφατη συνάντηση με τον Λευτέρη Αυγενάκη ,υπουργό αγροτικής ανάπτυξης , ανέδειξε το πρόβλημα, της κατάλληλης διαχείρισης από την κεντρική διοίκηση σε συνεργασία με την περιφέρεια και τους δήμους . Το θέμα που έχει τεθεί, αφορά σε συνεργασίες με Ολλανδική εταιρεία και κατάλληλες μελέτες ώστε η Κρήτη να οχυρωθεί απέναντι σε ένα φαινόμενο παρόμοιο με της Θεσσαλίας. Η τεχνογνωσία είναι απαραίτητη μαζί με την πολιτική βούληση ώστε έργα που μπορούν να σχεδιαστούν για την αντιμετώπιση πλημμύρας ή λειψυδρίας ,όψεις του ίδιου νομίσματος, να γίνουν εν ευθέτω χρόνο».
Κρατάμε τα δύο σημαντικότερα σημεία , στα οποία ο Πρόεδρος επιμένει . Το πρώτο αφορά στην αντικατάσταση της ιρλανδικής διάνοιξης με κανονική γέφυρα. Το δεύτερο στην ασφαλτόστρωση των τριών περίπου χιλιομέτρων χωματόδρομου από το μοναστήρι του Αγίου Παντελεήμονα στο Μάραθος.
Συραγώ Χορταριά