Η σχολική στέγη στο Μαλεβίζι είναι από τα κυρίαρχα θέματα , που λόγω της πληθυσμιακής έκρηξης , ιδιαίτερα στην ανατολική περιοχή του δήμου, των συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων και της παλαιότητας των κτηρίων , απασχολεί τις υπηρεσίες του Δήμου,διαχρονικά . Θετικά βήματα συντελούνται, αλλά πολλές φορές οι διαδικασίες δεν τηρούνται εντός των χρονοδιαγραμμάτων. Μία αναφορά που συμπεριλαμβάνει κάποιες σχολικές μονάδες ακολουθεί , με βήματα πρόοδου αλλά και θέματα προς επίλυση .
Η ολοκλήρωση των έργων ενεργειακής αναβάθμισης στο δημοτικό σχολείο Τυλίσου , μπορεί να προκάλεσε στην αρχή της διδακτικής χρονιάς προβληματισμό , στην σχολική κοινότητα , και να χρειάσθηκε κάποιους επιπλέον μήνες του αρχικού προγραμματισμού έως την ολοκλήρωση της εκτέλεσης της , αλλά αυτήν την στιγμή, εκτός από τη σύνδεση με συναγερμό του κτηρίου, όλα τα υπόλοιπα σε μεγάλο βαθμό ολοκληρώθηκαν.
Το σχολικό κτήριο εξάλλου της Τυλίσου , φιλοξενεί εκδηλώσεις από συλλόγους και φορείς του Μαλεβιζίου ,και όπως αναφέρει ο Νίκος Μακατουνάκης, Δ/ντής εδώ και πολλά χρόνια στο σχολείο, κάθε χρόνο γίνονταν απαραίτητες επισκευές και προσθήκες , καθώς το σχολείο αυτό της δημοτικής ενότητας Τυλίσου, πλέον είναι το κεντρικό σχολείο, στο οποίο συγκεντρώνονται παιδιά από όλα τα χωριά , των οποίων τα μονοθέσια ή διθέσια δημοτικά έπαψαν να λειτουργούν.
Αυτήν τη στιγμή 91 μαθητές από Τύλισο και γειτονικά χωριά στεγάζουν την μόρφωσή τους σε αυτό το κεντρικό κτήριο, πυρήνα μόρφωσης και πολιτισμικών δράσεων για όλη την περιοχή. Το στοιχείο της σύνδεσης των σχολικών μονάδων με τους τοπικούς πολιτιστικούς και εξωραϊστικούς συλλόγους , ιδιαίτερα σε τοπικές κοινωνίες , που παλεύουν να εξελιχθούν διατηρώντας ήθη και έθιμα είναι καθοριστικό. Όλοι οι φορείς με μπροστάρη το σχολείο, προσφέρουν στους νέους ανθρώπους τις γνώσεις , τις δεξιότητες και τις αξίες ώστε να συμπορευτούν με άλλους μαθητές μεγάλων αστικών κέντρων για την επόμενη μέρα της εξέλιξής τους .
Κανένας φορέας δεν αποκλείεται εφόσον συνεισφέρει στην ανύψωση, την διατήρηση και τη βελτίωση της ζωής με ανθρωποκεντρισμό και όραμα. Στο παραδοσιακό κτήριο του σχολείου το χρώμα και η σχεδίαση με εμφανή βελτίωση της λειτουργικότητας στα κουφώματα του σχολείου, εξασφαλίζουν οικονομία ενέργειας διατηρώντας το παραδοσιακό σχεδιασμό. Η προσθήκη φωτοβολταικών στέγης εξασφαλίζουν την βιώσιμη ενεργειακή λειτουργία της μονάδας και την αυτοτέλεια της με την αλλαγή λέβητα και καυστήρα αλλά και την εγκατάσταση air condition σε κάθε σχολική αίθουσα , οι συνθήκες σε κάθε τάξη είναι πλέον ιδανικές. Τοπικός φορέας , εξοπλίζει με ατομικά ντουλαπάκια μαθητών τις αίθουσες ενώ ψηφιακά η σχολική μονάδα είναι άρτια εξοπλισμένη.
Τα υπόλοιπα κτήρια
Τα προγράμματα ΕΣΠΑ, ενεργειακής αναβάθμισης προϋποθέτουν την πλήρη νομιμοποίηση των σχολικών κτηρίων ώστε αυτά να μπορέσουν να ενταχθούν. Είναι γεγονός ότι υπήρχαν σχολικά κτήρια στο Μαλεβίζι, τα οποία λειτουργούσαν σαν σχολεία ενώ δεν είχαν κτισθεί με προδιαγραφές σχολικών κτηρίων. Μάλλον η επιθυμία για να μορφωθούν τα παιδιά τους, οδήγησε τους ντόπιους σε περιοχές όπως ο Κρουσώνας , να γίνουν σχολεία, τα οποία έπρεπε στην πορεία να νομιμοποιηθούν.
Κοιτώντας τη σημερινή κατάσταση της σχολικής στέγης κυρίως στην Α/θμια εκπαίδευση, μετράμε λυόμενες , οι οποίες δεν θα πρέπει πλέον να υπάρχουν. Αυτό προυποθέτει τη δημιουργία τουλάχιστον δύο νέων σχολικών μονάδων στην περιοχή Γαζίου και Αγίας Μαρίνας Βέβαια γίνονται βήματα , αποσυμφόρησης σχολικών μονάδων , με τη λειτουργία του 2ου Δ ΣΧ Αγίας Μαρίνας στις εγκαταστάσεις του παλιού αθλητικού γυμνασίου δίπλα στη θάλασσα . Το σχολείο φαίνεται ενταγμένο σε πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης και όπως μας εξήγησε ο κος Κλινάκης . Δ/ντής του σχολείου τα προβλήματα είναι πολλά , καθώς οι εγκαταστάσεις απαοσαθρώνονται δίπλα στη θάλασσα. Εν τούτοις ευελπιστεί ότι , όπως συζητήθηκε με το δήμαρχο, το καλοκαίρι θα εκκινήσουν οι διαδικασίες που προβλέπει η ενεργειακή αναβάθμιση του. Να επισημανθεί ότι εδώ και μια πενταετία φαίνεται ενταγμένο σε πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες. Πρόσφατα υπεγράφη η σύμβαση ενεργειακής αναβάθμισης των 2Ου και 3ου Δημοτικών Γαζίου αλλά και του γυμνασίου Γαζίου .
Όπως μας δηλώνει ο Πρόεδρος της Α/θμιας Σχολικής Επιτροπής , Μενέλαος Σκουλούδης , έχουν υπογραφεί συμβάσεις για την ενεργειακή αναβάθμιση αυτών των σχολικών μονάδων. Σειρά έχει το 1ο Δημοτικό Σχολείο Αγίας Μαρίνας. Μία λάθος καταμέτρηση στους χώρους του υπογείου , δεν έδωσε τη δυνατότητα ένταξής του σε προηγούμενα προγράμματα. Όμως η Αντιδήμαρχος παιδείας Μαρίνα Βογιατζή και ο Ευάγγελος Παρασύρης Αντιδήμαρχος οικονομικών αλλά και Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων του σχολείου, αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα να αναβαθμιστεί ενεργειακά και αυτό , ένα από τα παλαιότερα δημοτικά σχολεία της περιοχής.
Τα δημοτικά σχολεία Κρουσώνα , επίσης περιμένουν να ενταχθούν σε προγράμματα αναβάθμισης. Το 1ο δημοτικό Κρουσώνα στεγάζεται στο ίδιο κτήριο από το 1915, ενώ γύρω στο 2007 έγιναν κάποιες ενέργειες από την τότε σχολική επιτροπή συντήρησής του. Η αντιδήμαρχος παιδείας επιμελείται τους φακέλους των σχολείων . όπως μας ενημέρωσε αναμένονται νέα προγράμματα ΕΣΠΑ μέσα στο 2024 , αλλά δεν είναι γνωστό ακόμη πότε θα τρέξουν. Ο Δ/ντής του σχολείου κος Φαραζάκης τονίζει ότι χρειάζεται άμεσα επισκευή της εισόδο του σχολείου , καθώς είναι οοολισθηρή, σε σημείο επικινδυνότητας και βέβαια δεν διαθέτει πρόσβαση για ΑΜΕΑ.
Η ομαλή λειτουργία της σχολικής στέγης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης σε ένα τόπο, προϋποθέτει γενναία ευαισθητοποίηση και διαρκή δραστηριοποίηση , όλων των φορέων. Θέματα ασφάλειας έχουν την προτεραιότητα αλλά και κάθε δράση που αναβαθμίζει το χώρο και τον εξοπλισμό των σχολικών μονάδων είναι σημαντικά για τη μόρφωση και την καλλιέργεια του αναπτυσσόμενου ανθρώπου. Σε κάθε περίπτωση καθώς αναμένεται από τον Ιούνιο η συγκέντρωση όλων των Σχολικών Επιτροπών σε μία ενιαία Δημοτική Επιτροπή Παιδείας η διαχείριση των θεμάτων της σχολικής στέγης απιαιτεί γνώση , σχεδιασμό και δίκαια κριτήρια .
Συραγώ Χορταριά