Στο πλαίσιο δράσεων που αφορούν στην Οδική Ασφάλεια και την Κυκλοφοριακή Αγωγή με τίτλο: «Φρένο στα Τροχαία Ατυχήματα- Στροφή στην Οδική Ασφάλεια», έλαβαν χώρα στο Γυμνάσιο Γαζίου οι παρακάτω δράσεις.
1. Εκπαιδευτική επίσκεψη πενήντα μαθητών και τριών εκπαιδευτικών του Γυμνασίου Γαζίου την Τρίτη 5 Μαρτίου 2024 στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής στην Αλικαρνασό Ηρακλείου. Πρόκειται για μια σταθερή δράση που υλοποιείται στο Γυμνάσιο Γαζίου τα τελευταία δέκα χρόνια και σκοπό έχει να μυήσει τους μαθητές στους κανόνες σωστής οδικής συμπεριφοράς και στην καλλιέργεια σωστής κυκλοφοριακής συνείδησης με δεδομένη και την απουσία σχετικού μαθήματος από το ωρολόγιο πρόγραμμα. Κυρίως, όμως, θεωρείται επιβεβλημένη, αφού σχετίζεται με την ίδια τους τη ζωή και τη σωματική τους ακεραιότητα, καθώς πολύ συχνά στην περιοχή του Δήμου Μαλεβιζίου σημειώνονται πολύ σοβαρά τροχαία συμβάντα με απώλειες νεαρών κυρίως ανθρώπων και όχι μόνο, αλλά και με επιπτώσεις στη σωματική και ψυχική υγεία όσων εμπλέκονται σε αυτά.
Τους μαθητές συνόδευσαν οι εκπαιδευτικοί, Σφακιανάκη Ειρήνη, κλάδου ΠΕ02, Συντονίστρια του Σχεδίου Δράσης (Άξονας 1), καθώς και οι εκπαιδευτικοί, Κυριακάκη Μαρία, κλάδου ΠΕ02 και Ζαρμπαφή Μαρία, κλάδου ΠΕ02, συμμετέχουσες στο Σχέδιο Δράσης.
Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής επίσκεψης οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να λάβουν θεωρητική επιμόρφωση, αλλά και να συμμετάσχουν σε πλήθος βιωματικές δραστηριότητες. Πιο συγκεκριμένα, στο Πάρκο είχε κληθεί αξιωματικός του τμήματος Τροχαίας Ηρακλείου, ο κ. Ζερβουδάκης Γεώργιος, ανθυπαστυνόμος, ο οποίος και ενημέρωσε τους μαθητές για τις αρμοδιότητες της υπηρεσίας του, τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τη μεγάλη σημασία που έχει η χρήση του κράνους για τους δικυκλιστές, αλλά και η ζώνη ασφαλείας, όχι μόνο για τους οδηγούς, αλλά και όλους τους επιβάτες των αυτοκινήτων. Παράλληλα, επεσήμανε τον κίνδυνο που προκύπτει από την κατανάλωση ακόμα και πολύ μικρής ποσότητας αλκοόλ, την έλλειψη ύπνου, την κακή ψυχολογική κατάσταση, καθώς και την απόσπαση προσοχής από τη χρήση κινητού, την κατανάλωση φαγητού, το κάπνισμα, αλλά και την έντονη μουσική.
Στο τέλος της εισήγησής του έδωσε στους μαθητές τη δυνατότητα να ανέβουν πάνω στη μηχανή της Τροχαίας, προκειμένου να δουν τις λειτουργίες της και να φωτογραφηθούν, εξηγώντας τους ταυτόχρονα τον ειδικό εξοπλισμό του δικυκλιστή τροχονόμου.
Ακολούθησε θεωρητική επιμόρφωση και πρακτική εξάσκηση (όπου ήταν δυνατό) πάνω σε θέματα πρώτων βοηθειών από κλιμάκιο του ΕΚΑΒ που είχε κληθεί για τον λόγο αυτόν στο Πάρκο. Οι διασώστες, κ. Μουτσάκης Κων/νος και κ. Αγαπάκης Ιωάννης, μίλησαν αρχικά για την ετοιμότητα του ΕΚΑΒ στα Τροχαία και το πόσο σημαντική και σωτήρια είναι η επέμβασή τους σε τέτοιες περιπτώσεις για τους ανθρώπους που εμπλέκονται σε αυτά.
Επιπλέον, μίλησαν και για τις πρώτες βοήθειες γενικότερα σε άλλες περιπτώσεις κλήσεις τους π. χ. ΚΑΡΠΑ, και εξήγησαν στους μαθητές τον γενικό και ειδικό εξοπλισμό που διαθέτει ένα ασθενοφόρο.
Μετά την εισήγηση των διασωστών ακολούθησαν βιωματικές δράσεις από τους υπεύθυνους του Πάρκου, κ. Κουρουμπάκη Νίκο και κα Ηγουμενάκη Ελένη. Οι μαθητές φόρεσαν τα γυαλιά προσομοίωσης μέθης, δοκίμασαν τον προσομοιωτή πρόσκρουσης και έκαναν εκ περιτροπής ποδηλασία, καθοδηγούμενοι από τον κ. Κουρουμπάκη. Γνώση , εμπειρία και δράση συνδυάστηκαν με μεγάλη επιτυχία σε αυτήν την εκπαιδευτική επίσκεψη.
2. Επιμορφωτική συνάντηση με θεωρητικό και πρακτικό χαρακτήρα την Τετάρτη 13 Μαρτίου 2024 στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Γυμνασίου Γαζίου. Η επιμόρφωση αυτή εντάχθηκε στο γενικότερο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης με τίτλο: «Φρένο στα Τροχαία Ατυχήματα- Στροφή στην Οδική Ασφάλεια.»Προσκεκλημένος ήταν ο κ. Θανάσης Χούντρας, καθηγητής Φυσικής Αγωγής, προπονητής μηχανοκίνητου αθλητισμού, ιδρυτής και εκπαιδευτής σχολής ασφαλούς οδήγησης μοτοσυκλέτας. Το θέμα της εισήγησής του είχε τίτλο: «Τροχαία Δυστυχήματα-Μια σύγχρονη επιδημία και η αντιμετώπισή της.» Γιατί συμβαίνουν τα τροχαία ατυχήματα-δυστυχήματα, σε ποια συχνότητα και με πόσες απώλειες ανθρώπινων ζωών και τραυματισμούς μεταφράζονται ήταν η αφόρμηση για τον διάλογο που ξεκίνησε ο κ. Χούντρας με τους μαθητές. Προσπάθησε αρχικά να εξηγήσει πώς ο ανθρώπινος εγκέφαλος λειτουργεί και επηρεάζει την παραβατικότητα που τις περισσότερες φορές είναι ο βασικός λόγος πρόκλησης τροχαίων συμβάντων. Παράλληλα παρέθεσε στατιστικά στοιχεία που σχετίζονται με τον τόπο εκδήλωσης τροχαίων, καθώς και τους πρωταθλητές των δυστυχημάτων αναφορικά με το επάγγελμα που ασκούν. Πώς αλλάζουν τα αντανακλαστικά του οδηγού ή του πεζού ανάλογα με την ηλικία, την κατανάλωση αλκοόλ ή φαγητού, τη χρήση κινητού τηλεφώνου ή ακουστικών την ώρα της οδήγησης. Σε αυτό ακριβώς το σημείο με βιωματικό τρόπο έδειξε στους μαθητές τον χρόνο, αλλά και την απόσταση που αρκούν για να προκληθεί ένα τροχαίο συμβάν. Αξιοποιώντας διαδοχικά τέσσερις μαθητές σε συνάρτηση με την αύξηση της ταχύτητας και την απόσταση που μεσολαβεί ανάμεσά τους απέδειξε πόσο εύκολο είναι να χαθούν ανθρώπινές ζωές. Εκείνο, όμως, που σόκαρε πραγματικά τους μαθητές ήταν η κατάθεση της δικής του εμπειρίας από τον τραυματισμό του σε σοβαρό τροχαίο με αυτοκίνητο, εμπειρία αποτυπωμένη τόσο πάνω στο κεφάλι του, όσο και σε διακριτικό στιγμιότυπο από τη χειρουργική επέμβαση στην οποία χρειάστηκε να υποβληθεί προκειμένου να σωθεί η ζωή του. Εκτός από το συγκεκριμένο βίντεο προέβαλε και άλλα σχετικά με τροχαία συμβάντα, ζητώντας από τους μαθητές να ερμηνεύσουν ποιος ήταν υπεύθυνος αναφορικά με την πρόκληση του τροχαίου, για να καταλήξει, κλείνοντας την εισήγησή του πως «αν βάλεις το ενδεχόμενο, δεν θα εμπλακείς ποτέ σε τροχαίο».
Η Δ/ντρια του Γυμνασίου Γαζίου και η ομάδα του Σχεδίου Δράσης ευχαριστούν ιδιαίτερα τον κ. Χούντρα για την παρουσία του στο Γυμνασίου Γαζίου και τη σημαντική παρουσίασή του. Επίσης, ευχαριστούν θερμά τον συνάδελφο εκπαιδευτικό κ. Χατζηδάκη Ανδρέα, κλάδου ΠΕ04 ΕΑΕ, για τη μεσολάβηση και την πολύτιμη βοήθειά του αναφορικά με την υλοποίηση της συγκεκριμένης δράσης.